Eestlased ei tea oma õigusi tarbijana

Stinne Loo
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Järjekord kaupluses
Järjekord kaupluses Foto: Marianne Loorents / SL Õhtuleht

Kuna uuringute järgi on eestlaste teadmised oma tarbijatõigustest väga madalad, otsustas Euroopa Komisjon nii Eestis kui mitmes teises ELi liikmesriigis käivitada ulatusliku teadlikkuse tõstmise kampaania.

«Teadmatus oma õigustest takistab enda eest seismast. Headest seadustest üksi on vähe kasu, kui inimesed ei oska neid oma hüvanguks kasutada,» ütles Euroopa Komisjoni tarbijate ja soolise võrdõiguslikkuse volinik Věra Jourová. Uuringutulemuste järgi teab vaid 12 protsenti ELi kodanikest oma peamisi tarbijaõiguseid.

Thor-Sten Vertmann, kes on Andrus Ansipi meeskonna liige Euroopa Komisjonis, ütles täna Tallinnas toimuval tarbijaõiguste konverentsil, et vaid pooled inimesed Euroopas teavad, et näiteks kaupa peab saama tagastada või et sellel on kaheaastane garantiiperiood.

«Kohati on tarbijatel teadmised oma õigustest olematud. Kui tarbija ostab näiteks internetist muusikapala, siis millisest hetkest loetakse tehing tehtuks? Viis protsenti inimestest teab seda vastust Eestis,» märkis Vertmann.

Majandus- ja taristuminister Kristen Michal ütles konverentsi avakõnes, et uues muutuvas keskkonnas peavad tarbijad olema ettevaatlikumad ning on väga oluline, et kõik oma õigusi teaksid. «Üks klikk hiiirega võib käivitada ahela, millel on tõsised tagajärjed,» sõnas ta.

Euroopa Komisjon kuulutas üle-euroopalise tarbijaõiguste teavituskampaania välja täna tarbimiskeskkonna arenguid käsitleval konverentsil «Kuidas tarbijast sai kaup ja milline on tulevik».

Lisaks Eestile on kampaania juba käivitunud või käivitumas Kreekas, Hispaanias, Küprosel, Portugalis, Bulgaarias, Lätis, Itaalias, Poolas, Tšehhis, Leedus, Ungaris, Sloveenias ja Slovakkias. Eesti on kolmas riik, kus sel aastal kampaaniaga alustati. 

Kampaania keskendub viiele õigusele, mida tarbijad peaksid teadma:

  • defektse kauba korral on tarbijal õigus lasta kaup tasuta parandada või asendada uue kaubaga;  
  • internetist ostetud kaupa on õigus tagastada kahe nädala jooksul;
  • sooritatud ostu kohta on õigus saada täielikku teavet;
  • saada koduriigis abi, kui on probleeme välismaa kauplejatega;
  • saada oma raha tagasi Euroopa väiksemate kohtuvaidluste menetluse abil.
Kommentaarid
Copy
Tagasi üles