Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Soomlaste õiglase kaubanduse usk kasvab

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Siiri Liiva
Copy
Õiglase kaubanduse märgisega suhkur
Õiglase kaubanduse märgisega suhkur Foto: Urmas Luik / Pärnu Postimees

Soomlased on hakanud järjest enam eelistama toidukaupade valikul õiglase kaubanduse märgist kandvaid tooteid, sest hinnavahe tavatoodetega on muutunud väga väikeseks.

Õiglase kaubanduse toodete müük on Soomes järjest kasvanud, vahendab Yle Uutiset. Möödunud aasta läbimüük kasvas 3,5 protsenti, samal ajal kui teiste toidukaupade ostmine jäi samale tasemele.

Soomlased ostsid mullu 162 miljoni euro väärtuses õiglase kaubanduse ehk Fairtrade märgist kandvaid tooteid. Kõige enam osteti kohvi, lilli, banaane ja veine. Ka õiglase kaubanduse märgist kandvate jäätiste läbimüük suurenes.

Möödunud aastal müüdi Soomes Fairtrade banaane 6,6 miljonit ehk üle ühe kilo inimese kohta. Võrreldes 2013. aastaga kasvas nende müük veerandi võrra. Senisest rohkem jõudis soomlaste ostukorvi ka Fairtrade ananasse ja apelsine.

Hinnavahe väheneb

Jyväskylä ülikooli sotsioloogiaprofessori Terhi-Anna Wilska sõnul võib soomlaste suuremat huvi õiglase kaubanduse toodete vastu selgitada sellega, et nende hind on jõudnud üpris samale tasemele kui tavatoodete oma. Samuti tõi Wilska välja, et kauplustes on saadaval järjest suurem valik Fairtrade tooteid ning kasvanud on ka inimeste teadlikkus arengumaades toodetud kaupade ja sealsete farmerite töötingimuste osas.

«Tänaseks on Fairtrade toodete hind märksa lähemal tavatoodete hinnale, samuti on muutunud ka nende toodete pakendid - rohkem kasutatakse värve ja inimestel on suurem kaubavalik,» sõnas Wilska.

Kuigi õiglase kaubanduse tooted on müügil olnud juba viimased 15 aastat, võis märgata hüppelist huvi kasvu nende toodete vastu viis aastat tagasi. Sotsioloogia professor põhjendab seda soomlaste üleüldise teadlikkuse kasvuga.

Oma osa on selles olnud näiteks Kanada autori Naomi Klein'i raamatul «No Logo» ning 2013. aasta Bangladeshis juhtunud Rana Plaza õmblustehase õnnetusest, mille tõttu hukkus rohkem kui 1100 inimest.

Ida-Helsinkis asuva K-Citymarketi kassapidaja Anne Timoneni sõnul on tema kaupluses kõige populaarsemad õiglase kaubanduse tooted kohv ja kakao.

«Nüüd, kus nende toodete maaletoojad on suutnud endale piisava ostjaskonna tekitada, nähakse neid järjest enam kui kõrge kvaliteediga tooteid, mistõttu on neile nõudlus,» märkis Timonen.

Soome kauplustes oli möödunud aastal müügil kokku ligi 1800 erinevat õiglase kaubanduse tooteartiklit.

Tagasi üles