Ärimehed arvavad, et inimeste ostuharjumused on nii palju muutnud, et tänapäeval piisab poest, kus saab asju ainult vaadata.
Uus trend: pood, kust midagi osta ei saa
«Me usume, et selline trend peaks tulevikus olema väga populaarne, kus kaupluses ei pea olema kõik asjad sulle füüsiliselt kaasavõetavad, vaid selle otsuotsuse võib langetada küll kaupluses, kuid hiljem saad tellida selle netist ja logistikafirma toob selle sulle koju,» ütles Hansaposti üks omanikest Urmas Türk.
Veebipoodide plussiks peetakse odavamaid hindu ja suurt kaubavalikut, kuid miinuseks seda, et kliendid ei saa toodetega lähemalt tutvuda. «Eriti jõuluperioodil helistatakse meie klienditeenindusse palju ja öeldakse, et ma hea meelega ostaks selle panni, aga ma tahaks seda kuskil näha, täna saame inimestele siis ka personaalselt vastu tulla ja siin näidata,» ütles Türk.
Samas teeb selline veebipoodide kasvav trend murelikuks nn tavapoodide pidajad. Valgustussalong Laterna Magica juhatuse liige Kristiina Luts ütles, et tegemist ei ole küll igapäevase probleemiga, kuid siiski tuleb ette, et klient vaatab poes asjad üle ning siis tellib need pärast odavamalt internetist. «Loomulikult on nii nagu kõikide asjade, riiete ja muuga, et siin poes vaadatakse üle ja pärast ostetakse internetist,» ütles Luts.
«Globaliseerumise vastu ei saa. Mulle ei meeldi viriseda ja vinguda, et pigem tulebki mõelda uusi kontseptsioone, kuidas kliendid enda juurde saada nii, et nad pärast ka selle ostuga sinu juurest lahkuks,» lisas Luts.
Sportland Eesti juhatuse esimehe Gerd Kiili sõnul ei saa samuti välistada juhtumeid, kus inimesed käivad poes riideid proovimas ning hiljem tellivad toote internetist. «Aga eks see oli üks tahk ärist. Siiamaani on meie kontekstis siiski poe emotsionaalne keskkond ja kvaliteetne teenindus kaalunud sellise käitumise üle. Alati tuleb ka igapäevaselt töötada hindadega, sest ammugi ei ole konkurents ainult füüsiliste poodide vahel ja veel vähem Eesti-sisene asi. Tänapäeva retailliiga nimi on maailmaliiga,» selgitas Kiili.
Hansaposti teise omaniku ja juhatuse liikme Taavi Rajuri sõnul kaob kindlasti tulevikus klassikaline ostukorviga «ringi tuuseldamine» sarnase kontseptsiooniga, kus inimesed käivad poes rohkem nagu showroomis ning ostu sooritavad hiljem internetist. «Ma ei tahaks sellise ultraradikaalina kõlada, aga esiteks on see maailmas juhtumas. Kui vaadata Ameerika Ühendriike, siis praktiliselt kõik oma ostud sooritavad internetist 16 protsenti elanikkonnast. Samuti Ühendkuningriikides on see protsent hästi kõrge,» ütles ta.
Veebipoed meelitavad kliente üldiselt oma soodsate hindadega, rendipinna ja töötajate ülalpidamine aga suurendab kulusid. Rajuri sõnul on nende poe eripäraks see, et tegemist on multifunktsionaalse kohaga. «Ta on lisaks kauplusele ka klienditeenindus- ja pakiväljastuspunkt, mida meil on nagunii vaja. See on selline sümbioos, mis aitab kulusid kokku hoida ja optimeerida,» ütles Rajur.
Toode | Hind Hansapostis | Hind mujal |
Samsung Galaxy A3 | 279 eur | EMT 299 eur / Tele2 279 eur |
Lotte voodipesu | 24,95 eur | Selver 19,99 eur |
Lõhnaõli Calvin Klein (100ml) | 27,95 eur | MyLook veebipood 29,95 eur |
Braun Satin Hair 5 föön | 29,95 eur | Euronics 39,99 eur |
Bosch veekeetja TWK7808 | 59,95 eur | Kodumasinad 44,90 eur |
Hansaposti hindade võrdlus muude poodidega.
«Me loodame, et Eestis siiski on ka tulevikus selline trend, et inimene tutvub tootega ja teeb oma tellimuse kaupluses. Ideaalis võiks see kaup tal koju jõudes juba kodus olemas olla, et ta ei pea tegelema oma grilli või televiisori kojuvedamisega,» ütles Urmas Türk.
2010. aasta lõpust tegutsev veebipood Hansapost avab Järve keskuses oma esinduspoe, kus korraga on väljas umbes kümme protsenti kogu nende kaubavalikust. See on pood nagu pood ikka, kuid selle vahega, et enamus asju sealt kaasa osta ei saa.