Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Richard Bransoni kümme juhtimisreeglit

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: juhtimine.ee
Copy
Sir Richard Branson.
Sir Richard Branson. Foto: Internet

Oma raamatus «The Virgin Way: Everything I Know About Leadership» selgitab miljardärist ettevõtja Richard Branson kümmet juhtimisreeglit, millest ta on aastakümnete jooksul alati kinni pidanud. Business Insider teeb neist lühikese kokkuvõtte.

Järgi oma unistusi

Branson ei ole kunagi olnud inimene, kes mingist ideest loobub ainult seetõttu, et teised seda kritiseerivad. Ta imetleb kõiki, kes julgevad millegi täiesti ebatavalise nimel riske võtta.

Samas on ta ka piisavalt alalhoidlik, et ei hüppa pea ees projekti, mis läbikukkumise puhul võib ta täielikult laostada. Selle õppetunni andis talle isa, kes lubas tal kool pooleli jätta, et täiskohaga oma ajakirja väljaandmisega tegeleda, ainult juhul, kui ta suudab piisavalt palju reklaami müüa, et katta ajakirja trükikulud. Branson üritab riske võttes neid alati võimalikult palju hajutada ning ei panusta kunagi kõike ühele kaardile. Just tänu sellele õnnestus tal 1984. aastal nõusse saada oma äripartnerid, et alustada Virgini lennufirmaga. Nimelt suutis ta Boeinguga sõlmida kokkuleppe, mille järgi pidi lennukitootja võtma Bransoni ostetud 747 lennuki tagasi, juhul, kui tal ei õnnestu aasta jooksul lennuäri plaanitult käima saada.

Tee head

Branson usub filantroopiasse ning on allkirjastanud sarnaselt mitmele teisele miljardärile nagu Bill Gates ja Warren Buffett lepingu nimega Giving Pledge, mille järgi lubab vähemalt pool oma varandusest oma elu jooksul heategevuseks annetada. Samuti leiab ta, et erinevad heategevuslikud tööd parandavad meeskondade ühtsustunnet ning suurendavad omavahelist usaldust. Seetõttu  osalevad igal aastal New Yorgi ja Londoni  maratonidel hulk Virgini töötajaid, kes koguvad sellega raha oma enda valitud heategevuse tarbeks.

Usu oma ärisse

«Kirglik usk oma ärisse ja isiklikesse eesmärkidesse määrab sinu edukuse või läbikukkumise. Kui sa ise ei ole uhke selle üle, mida teed, miks peaks keegi teine olema?

Hoolitse selle eest, et sul oleks lõbus

«Üleüldine hea tuju ja lõbusus on eduka ettevõtte üks olulisemaid ja samas alahinnatumaid koostisosi. Kui sa ei tunne oma tööst lõbu, oleks ilmselt aeg ametit vahetada.»

Ära anna alla

Ükskõik, kas ta arendab kosmoseturismi programmi või lööb kuumaõhupalliga lennates maailmarekordeid, Branson otsib alati keerulisi takistusi, mida ületada. Nagu iga ettevõtja, on ta mitmeid kordi ka ebaõnnestunud – näiteks siis, kui ta üritas oma Virgin Colaga Coca-Colale konkurentsi pakkuda või kui pidi sulgema Virgin Megastore´i, kuid ta on alati võtnud läbikukkumisi õppetunnina ja edasi uuele ettevõtmisele liikunud.

Kuula rohkem ja räägi vähem

Branson kasvas üles düslektikuna ning tal tekkis harjumus asju üles kirjutada, et need talle meelde jääksid. Lapsepõlvest saati on ta endaga kaasas kandnud märkmikke ning üheks oma ärisaladuseks peabki ta teiste jutu kohta märkmete tegemise harjumust ning uute ideede kohest üles kirjutamist.

Tekita delegeerimise abil isiklikku aega juurde

Delegeerimise kunst on üks põhioskusi, mida ettevõtja peab valdama, on Branson korduvalt öelnud.

Kõige edukamad juhid teavad, et  neil ei ole aega ega tihti ka suutlikkust omada kõigi oma ettevõtte aspektide suhtes süvateadmisi ning seetõttu palkavad nad inimesed, kes on omal alal usaldusväärsed eksperdid.

«See annab ühtlasi sulle juurde aega oma pere jaoks, mis tegelikult on kõigest kõige olulisem.»

Mine välja ja kohtu inimestega

«Ära ole keegi, kes on terve päev arvuti ette naelutatud. Mine söö mõne oma kolleegiga lõunat või kohvita mõne samas sektoris töötava inimesega.» Sinu lootused ametikõrgendusele või ettevõttepoolsele tunnustusele on üsna ahtad, kui sa ise ei soovi aktiivselt ettevõttesiseseid suhteid luua ja arendada.

Suhtle kõigi oma töötajatega

Branson ei usu, et erinevatel tasemetel töötavate inimeste vahel peaks olema tõkked ning arvab, et tegevjuhid ei tohiks kunagi unustada, et nende edu taga on nende meeskond.

Ole õnnelik

Bransonile ei tähendaks tema 5 miljardi dollari suurune varandus mitte midagi, kui ta ei naudiks seda, mida ta teeb. Ta näeb edukust kui igikestvat rännakut. «Nii kaua, kuni sind ümbritsevad inimesed, keda armastad ning teed seda, mida armastad, pole tähtis, kus sa oled».

Tagasi üles