Juhtkiri: kosmoseriik Eesti

Postimees
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Urmas Nemvalts

Kõrgelt paistab paremini – ka maine kasu

Kas ja kuidas saab «tavaline inimene», tädi Maali, kasu sellest, et Eesti teeb koostööd Euroopa Kosmoseagentuuriga (ESA)? Eile panid Eesti Vabariik ja ESA käe alla lepingule, mis toob esmalt raha tosinale tehnoloogia arendamise kavale Eestis ning on üksiti eelsamm ESA täisliikmeks saamise teel.

Miks seda vaja on? Mõelgem, et tarbijana on Eesti kosmoseäririik niikuinii. Me kasutame iga päev teenuseid, mille mõni lüli asub Maa tehiskaaslasel. Mida hommikul selga panna, kas on põhjust karta tormi või oodata päikesepaistet, otsustame ilmateate järgi, mille täpsuses on kosmosetehnoloogiatel suur roll.

Satelliitside toob meieni uudiseid maailma eri nurkadest iga päev. Kui sattume hätta, siis leiavad abiandjad meid kiiremini tänu satelliitide abil toimivale asukoha määramise süsteemile.

Kosmilistest kõrgustest võetud pildid annavad teadlastele hoopis uusi võimalusi päris maistele muredele lahendusi otsida. Eesti sõjameeste elu välismissioonidel sõltub otseselt selllest, kui head eeltööd teevad luurajad satelliitidelt saadud ülesvõtetega jne.

Ent igal äril on kaks poolt. Kui midagi tarbitakse, siis ju keegi ka loob ja toodab seda, mille eest tarbija maksab. Tehes koostööd ESAga, astuvadki Eesti ettevõtted nende hulka, kellele makstakse. Sellesse klubisse pääseda pole niisama lihtne ning meil on põhjust kiita kõiki neid, kes aastate vältel on klubikaardi saamise nimel pingutanud.

Ent ikkagi, mis sellest kasu on? Kogu Eesti majandusega võrreldes on projektiraha ja tellimused esialgu loomulikult väikesed. Ei ole põhjust ka fantaseerida, nagu keskenduks kogu Eesti millalgi otseselt kosmosetööstusele.

Ent lähemalt süüvides selgub, et nii kitsalt ei tasugi sihti seada. Variante on mitu. Näiteks kui mõni Eesti ettevõtte toode läbib kosmoseagentuuri karmi kvaliteedikontrolli, on sama toodet hoopis lihtsam müüa ka täiesti maapealsetele ostjatele: kui töötab kosmoses, siis küllap ka meie haiglas.

Ligipääs kosmosetehnoloogiatele ja nende tundmine annab avaramaid võimalusi uute maapealsete toodete ja teenuste loomiseks. See aga tähendab, et oma ideid uute võimalustega kokku pannes antakse ideedele majanduslik sisu, nendega teenitakse raha. Ideedest saavad ka tegelikult strateegilised eelised konkurentsis.

Edukad uuenduslike toodete ja teenuste pakkujad vajavad omakorda tooteid ja teenuseid teistelt ning käivitavad seega terve ahela. Meie «tavaline inimene» omakorda ei pea nende tellimuste täitmiseks ja kasusaamiseks ise sugugi kosmoseteadlaseks hakkama. Piisab tegusast kontaktist klubikaardi kasutajatega.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles