Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Jumbode aeg hakkab ümber saama

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Aivar Õepa
Copy
Emirates'i A380 jumbo jet Londoni Heathrow lennuväljale liginemas.
Emirates'i A380 jumbo jet Londoni Heathrow lennuväljale liginemas. Foto: JUSTIN TALLIS / AFP

Jumbo jettide aeg lennunduses võib hakata otsa saama: lennufirmad on aina rohkem huvitatud väiksematest reisilennukitest, mida saab paindlikumalt kasutada. Mullu ei saanud ei Boeing ega Airbus Reutersi teatel ühtki jumbo tellimust ning tänavune aasta ei paista turul sugugi parem tulevat.

Jumbo jetid ehk laia kere ja suure mahutavusega kahekorruselised reisilennukid on pikka aega kandnud kontinentidevahelise lennunduse põhiraskust. Nelja mootoriga jumbo, kuhu mahub väga tihedas konfiguratsioonis koguni üle 800 reisija, on aga palju kulukam ülal pidada kui kahemootoriline.

Müüginumbrite kukkumine nulli tekitab küsimuse, kui kaua suudavad mõlemad jumbode tootjad, Airbus ja Boeing, tootmist ülal pidada. Samuti on see tekitanud tootjafirmades diskussiooni jumbosuuna edasisest mõistlikkusest, kirjutab Reuters siseallikatele viidates. Nende diskussioonide tulemus mõjutab aga üle maailma tuhandeid töökohti nii lennukite hooldusalal kui ka tootmise allhankel.

Praegu võitlevad Reutersi teatel mõlema lennukitootja müügimehed selle nimel, et pidada tootmist püsti vähemalt aastakümne lõpuni. Tootjad pakuvad kuni 50 protsendist allahindlust kataloogihindadest – see tähendab, et tuliuue jumbo võib kätte saada juba 400 miljoni USA dollariga.

Septembris võttis Boeing oma jumbode tootmisel hoogu maha. Kui varem valmistas tehas ühes kuus 1,5 lennukit Boeing 747 (ehk aastaga 18), siis nüüd 1,3 (ehk aastaga 16). Madaldatud tempoga jätkub tellimusi täpselt niikauaks, et koosteliini veel 2,5 aastat käigus hoida.

Konks on aga ka selles, et jumbode tellimisest kättesaamiseni läheb ligi kaks aastat ja kliendid ei taha osta lennukit, mille tootmise jätkumine on suure küsimärgi all.

Viimase kahe aastakümne jooksul on nõudlus jumbode järele aasta-aastalt kukkunud. Samal ajal on tõusnud kahe mootori ja laia kerega lennukite müük: näiteks Boeing 777 müük on sama perioodiga kasvanud seitse korda. Mullu telliti Boeingult 283 mudelit 777 ja tellimusraamatus on praegu kokku 547 lennuki tellimused.

Airbus on veidi lootusrikkam jumbode tuleviku osas, aga ainult veidi. Ettevõte näeb jumbodele kohta näiteks lendudel üle polaaralade, kus nelja mootori olemasolu tõstab turvalisust, samuti nendel lennuliinidel ja lennujaamades, kus on suur lennutihedus ning vabu maandumis- ja õhkutõusmisaegu on väga napilt saada. Siiski on jumbo ka Airbusi silmis juba nišitoode.

Boeing sai hiljuti küll kõrge profiiliga tellimuse, USA presidendile kahe uue Air Force One lennuki valmistamiseks, kuid sellised tellimused ei hoia jumbot elus. Jumbo saatus sõltub tegelikult hoopis kaubavedudest.

747 akendeta kaubaveomudel suudab transportida väga suuri veoseid, näiteks naftapuurimistornide osi. Tänavu on Boeing müünud kolm 747 kaubalennukit. Lennukitootja kaks suurt klienti Atlas Air ja Cargolux võivad mõlemad samuti lennukeid juurde tellida.

Boeingu asepresidendi Bruce Dickinsoni sõnul vahetatakse lähiaastatel välja 143 suurt kaubalennukit, mis peaks andma piisavalt tellimusi uutele, et hoida jumbotootmist käimas aastani 2020. Samas on 747 kaubalennukite järelturg rikkumas lennukitootja plaane: üle maailma ootavad parkimisplatsidel 82 kasutatud 747 kaubalennukit, mille liisingumakse umbes 400 000 dollarit kuus. Uue 747 kaubalennuki igakuine liisingumakse on täpselt miljoni jagu suurem.

Airbusi jumbo A380 on uuem lennuk ja seetõttu ka pisut populaarsem, eriti Lähis-Ida lennufirmade seas. Airbusi tellimusraamatus on praegu 161 lennukit, mis tähendab, et koosteliinil võiks olla tööd järgmised viis aastat. Kuid mitte kõik raamatus kirjas olevad tellimused ei lähe täitmisele, sest lennundus on ala, kus firmasid sünnib ja kaob üsna tihedas rütmis. Sestap usuvad analüütikud, et Airbusi jumbode tootmisel on praegu armuaega ainult kolm aastat, kui müük ei taastu.

Tellimuste vähenemine on Airbusi viinud selleni, et A380 plaanitakse moderniseerida, muu hulgas ka efektiivsemate ja säästlikumate mootoritega varustada. Moderniseerimine maksab aga mitu miljardit ning firma juhtkond peab suutma investoreid veenda, et see investeering on tegemist väärt. Kui see õnnestub, võib A380 uuendatud versioon ilmuda rahva ette juba Dubai lennunäitusel novembris.

Kuid praegu on uuendatud A380 lennukeist huvitatud vaid Emirates, kes on rääkinud oma 140 lennuki suuruse tellimuse kahekordistamisest kui tooja mudelit moderniseerib. Aga üks klient, ehkki suur ja tähtis klient, on liiga vähe, et sellele rajada oma tulevikku.

Tagasi üles