Kuid võlgnevus võib siiski olla reaalne. Näiteks on too inimene uude elukohta kolides jätnud oma andmed rahvastikuregistris muutmata. Ning kolimise tuhinas unustas ta lõpetada ka eelmises elukohas telekommunikatsiooniteenuste lepingu. Mõistagi inimene ärritub, kui inkassofirma hakkab temalt mitu kuud hiljem nõudma raha teenuste eest, mida ta tegelikult pole tarbinud. Lisades sellele sissenõude kulud.
On ka teist tüüpi ärritujaid – need, kes on vabatahtlikult mingit teenust (nt elekter, tasuline parkimine, prügivedu vmt) lepinguliselt kasutanud. Siis aga kas rahapuudusest või mingil isiklikul põhjusel tekkinud trotsist ühel hetkel otsustavad: mina seda arvet ei maksa!
Tegelikult pole võlanõude puhul oluline, kas selle on tekitanud unustamine, rahapuudus või soov teenusepakkujale koht kätte näidata. Kui lepingulise teenuse tarbimise järel jääb laekuv arve maksmata, ei pole alust loota, et see iseenesest haihtub.
Kuidas 100-eurosest arvest saab 468-eurone nõue?
Võtame näiteks ümmarguse summa – kodanik Mati on tarbinud 100 euro eest sideteenuseid. Arve selle teenuse eest kuulub üldjuhul maksmisele 20 päeva jooksul. Kui see jääb tähtajaks tasumata, saadetakse tavaliselt kordusarve, meeldetuletuskiri või lisatakse maksmata summa järgmisele arvele. Meeldetuletuskirja eest küsib sideettevõte viis eurot ning kui arve tasumine on tähtajast üle üks kuu, lisandub viivistena keskmiselt veel viis eurot. Klaarides võlgnevuse ära kuu möödudes, tuleks Matil maksta 110 eurot.
Kahe kuu pärast annab sideettevõtte tasumata arve üle inkassofirmale. Nüüd hakkab Mati saama võlateatisi. Soliidne inkassofirma püüab talle helistada ning selgitada, millised on arve jätkuvast mittemaksmisest tulenevad probleemid (nime kandmine maksehäirete registrisse, lisanduvad viivised ja sissenõudekulud). Kui Mati otsustaks arve tasuda järgneva nelja kuu vältel, tuleks tal keskeltläbi loovutada 150 eurot (põhisummale lisandub viis eurot meeldetuletamise kulu, 30 eurot sissenõudekulu ja umbes 15 eurot viiviseid).