Eesti Raudtee plaanib koostöös Venemaa Raudtee tütarfirmaga säilitada Tallinna-Moskva rongiliini; Tallinna-Peterburi liini ootab tõenäoliselt ees sulgemine.
Eesti Raudtee plaanib Vene Raudteega koostöös säilitada Moskva liini
«Meile teadaolevalt Go Rail lõpetab [Tallinna-Moskva ja Tallinna-Peterburi liini] opereerimise ja oleme pidanud läbirääkimisi, et Vene Raudtee tütarfirma Federalnaja Passažirskaja Kompanija (Федеральная пассажирская компания; FPK) hakkaks opereerima Tallinna-Moskva liinil. Ettepaneku oleme teinud, nad lõplikku vastust ei ole öelnud,» ütles Eesti Raudtee ASi juhatuse liige Ahti Asmann BNSile.
Asmani sõnul loodab Eesti Raudtee saada FPK-lt vastuse lähinädalatel. Juhul kui kõik õnneks läheb, siis Tallinna-Moskva liinil klientide jaoks muudatusi ei tohiks tekkida. Pileteid saab jätkuvalt osta mõlemast riigist ja samamoodi nagu varem, rääkis Asmann.
Kuigi Tallinna-Moskva liin võiks jätkuda, Tallinna-Peterburi liin tõenäoliselt vähemalt mõneks ajaks kaob. «Tallinna-Peterburi liinile praegu küll mingit lahendust ei ole. Kui Go Rail selle sulgeb, siis see sulgub,» rääkis Asmann. «Bussifirmad on küll tugevad konkurendid, aga ma näen Tallinna-Peterburi liinil tegelikult perspektiivi. Rongidega on võimalik sõita kiiremini ja mugavamalt kui bussidega, samas oleks selleks vaja vähendada piirikontrolli aegasid ja soetada korralik veerem. Samas see eeldaks eraldi äriplaani ja investeeringut.»
Senini liini teenindanud Go Groupi tütarfirma Go Rail ootab liinide sulgemise otsusega, kuni on selge mis edasi saab. «Ei ole väga kasulik, kui me kindla kuupäeva paika lööme ja siis Eesti Raudtee tahaks näiteks kolm nädalat hiljem alustada ning vahepeal tekiks mingi tõrge liinile. Kõigile on kõige parem lahendus, et juhul kui nad on huvilised seda ise edasi tegema, siis see üleminek võimalikult sujuv oleks,» ütles Go Group ASi juhatuse liige Jüri Etverk.
Asmanni sõnul on lootust, et koostöös Vene Raudteega on võimalik Tallinna-Moskva liinil kasumlikult opereerida. «Töö käibki selle nimel, et vaadata üle tingimused. Kahtlemata tuleb uuem veerem, mis peaks klientidele meeldima. Kahtlemata tuleb üle vaadata piletihinna poliitika – viimasel ajal ei olnud piletihinnad lennupiletitega võrreldes konkurentsis. Kindlasti tuleb üle vaadata väljumiste ja saabumiste ajad. Mõte on selles, et mitme teguri koosmõjus muuta liin atraktiivsemaks.»
Eesti Raudtee on välja kuulutanud riigihanke, kuna kui FPK otsustab Tallinna-Moskva liini opereerimise üle võtta, on vaja Eestis raudteel reisijateveo teenuse osutamise loaga ettevõttet, mis veaks vaguneid Tallinna ja Narva vahel ning pakuks manöövritöid ja elementaarset hooldust. «Hange, mille me oleme välja kuulutanud, ongi selleks, et kui tuleb positiivne otsus, siis me hangime selle rongi teenindamise Eesti territooriumil. Eesti Raudteel endal puudub nii veduripark kui ka reisiveo litsents,» rääkis Asmann.
Hanke kuulutas Eesti Raudtee välja märtsi lõpus ja pakkumuste esitamise tähtaeg oli 8. aprillil. Hanke kohaselt peaks selle võitja olema valmis osutama veduriteenust alates 18. aprillist. Lepingu kestvus oleks käesoleva aasta lõpuni ja Eesti Raudteel oleks seda õigus aasta võrra pikendada. Asmanni sõnul saavad sellel hankel osaleda vaid Go Rail, Elron, Edelaraudtee ja Sebe, kuna neil on vajalik raudteel reisijateveo litsents.
«Go Group Eesti Raudtee veduriteenuse hankes oma pakkumise esitas,» ütles Etverk.
Go Rail on Moskva ja Peterburi liinide sulgemist kaalunud juba möödunud aasta novembrist saadik. Möödunud aastal sai rongifirma Gorail Venemaa rongiühenduse pidamisest auditeerimata andmetel 2 miljonit eurot kahjumit. Jaanuaris otsustas rongifirma väljumiste arvu vähendada, Peterburi liinil asendati igapäevased väljumised kahe korraga nädalas. Lisaks leppis Go Rail Venemaa raudteehalduriga kokku infrastruktuuritasude vähendamises.