Ettevõtte äsja ametisse nimetatud juht Rickard Gustafson peab taastama ettevõtte turuosa ja muutma lennufirma taas kasumlikuks.
SASi uus juht võitleb kahjumiga
SASi aktsia hind on viimase aasta jooksul oma väärtusest kaotanud enam kui poole. Ettevõtte turuväärtus on langenud 1,2 miljardi dollari ehk 230 miljardi krooni võrra, vahendab Bloomberg. Samal ajal kui odavlennufirma Ryanairi aktsia hind tõusis 6,4 protsenti ning Finnairi väärtus kasvas 14 protsenti.
Eile ettevõtte juhtohjad enda kätte saanud Rickard Gustafson peab taastama lennufirma positsiooni ning tegema ettevõtte taas kasumlikuks pärast kahte ja poolt aastat kahjumit.
Aastakümneid tähendas SASi kaubamärk skandinaavia disaini ja teenindust. Wallenbergide perekond rajas ettevõtte, millest hiljem sai SAS, 1943. aastal. 1945. aastal sai SAS lennuõiguse Stockholmi ja New Yorgi vahel. 1950. aastatel oli SAS esimene kommertsliin, kes lendas üle põhjapooluse.
Lennufirma käsi hakkas halvasti käima eelmisel aastakümnel, kui odavlennufirmad Norwegan Air Shuttle ASA, Ryanair ja Air Berlin hakkasid näppama kliente, kes otsisid odavamaid lende ning Finnair pööras oma tähelepanu Aasia lendudele.
SAS vastas muutustele aeglaselt. Lisaks tegid firma elu keeruliseks ligi 40 ametiühingut Rootsis, Taanis ja Norras. Tulemuseks on olnud 10,5 miljardi Rootsi krooni ehk 17, 8 miljardi Eesti krooni suurune kahjum alates 2008. aastast.
«Kuigi SAS on langetanud hindu taskukohasele tasemele, ei ole ei ole nad selgelt välja joonistanud oma positsiooni maailmas,» ütles Anders Lindman Rootsi lennunduse konsultatsioonifirma Aeropol AB omanik.
«SAS peab tõestama, et ettevõte ei ole turul muutunud kasutuks, et nad on endiselt pädevad,» lisas Lindman.
Gustafson, kes ei ole varem lennunduses töötanud, ütles, et ta kasutab varasemaid kogemusi rahandus- ja kindlustussektorist, et lennufirma saatust muuta. Gustafson on varem juhtinud kindlustusfirmasid Codan ja Trygg-Hansa.
Bloombergi hinnangul võib SAS jääda sel aastal 1,59 miljardit Rootsi krooni ( 2,7 miljardit Eesti krooni) suurusesse kahjumisse. See on lisaks 9,25 miljardi Rootsi krooni (15,7 miljardit Eesti krooni) suurusele kahjumile viimasel kahel aastal. Seda vaatamata 7,8 miljardi Rootsi krooni (13,2 miljardi Eesti krooni) suurusele kulude kokkuhoiule. Lennufirma on kaotatud ka 4600 töökohta.