Burbooni viski tootjad annavad oma Šoti ametivendadele kõvasti kildi pihta, raporteerib Wall Street Journal – Šoti viski ülemaailmne müük kukkus läinud aastal seitsme protsendi võrra ja seda põhjusel, et suurima viskituru USA tarbijad on asendamas Šoti viskit kodumaise burbooniga.
Šoti viski tootjad kaotavad burboonimeistritele turgu
Täna avaldatud Suurbritannia väliskaubandusstatistika kohaselt vähenes Šoti viski eksport suurimasse eksportriiki USAsse mullu üheksa protsenti võrreldes varasema aastaga. Šoti viskit eksporditi mullu üldse kokku 3,95 miljardi naela eest, mis on seitsmeprotsendiline langus võrreldes tunamulluse aastaga.
Viimastel aastatel on šotlastele eelkõige teinud muret lootustandva uue turu Hiina aeglane areng. Kuid mulluses müügi kukkumises on viskitootjate ühenduse Scotch Whisky Association (SWA) teatel süüdi just ameerika tarbijate ülekolimine kodumaistele jookidele, eelkõige burboonile ja Tennessee viskile.
«Burboonid kärbivad meie müüki,» ütles SWA pressiesindaja Rosemary Gallagher ajalehele. «USA alkoholitootjad on praegu väga konkurentsivõimelised ja selles on suur osa Ameerika viskidel.»
Kõva peavalu teeb šotlastele ka Tennessee viski edu. Tuntuim selle viski tootja Jack Daniel's lisas mullu 2,9 protsenti müüki ning tõusis neljandaks enimmüüdud alkoholimargiks maailmas.
USA turul on burbooni ja Tennessee viski läbimüük aastaga suurenenud 7,4 protsenti. Põhjus võib olla Wall Street Journali hinnangul nii odavamas hinnas kui ka selles, et ameerika viskid on kergemini kasutatavad segujookides.
USAs tekkinud burbooni-buum levib ka mujale maailma. Mullu ostis Jaapani Suntory Holding tuntud Jim Beami viski tootjafirma Beam Inc just selle mõttega, et globaalsest tõusust kasu lõigata. Londonis peakorterit pidav ülemaailmne joogitootja Diageo, kes aastaid investeeris miljoneid Šoti viski tootmisse, on nüüd ehitamas uut 115 miljonit dollarit maksvat destileerimistehast Shelby krahvkonda Kentucky osariigis.
«Burboon, Tennessee ja Iiri viski on võtmas üle globaalse kasvu mootori rolli,» ütles Trevor Stirling, analüüsifirma Bernstein Research analüütik.
Samas ei ole seni midagi kurta Šoti ühelinnaseviski tootjatel. Macallani ja Pernod'le kuuluva Glenliveti müük ulatus mullu 1,9 miljoni kastini - 46 protsenti rohkem kui viis aastat tagasi. Ka tippseguviskid, nagu Chivas Regal ja Johnnie Walker Black Label kasvatasid ülemaailmset müüki. See ongi Wall Street Journali kinnitusel uus trend: tarbijad ei taha enam odavat Šoti viskit; kui nad Šoti viskit juba ostavad, siis kõrgema klassi jooki.