Päevatoimetaja:
Sander Silm

Sädelev kättemaks salapärases ümbrikus

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Marina Lohk
Copy
Artikli foto
Foto: SCANPIX

Eestisse on jõudnud mujal maailmas populaarsust koguv teenus, mis võimaldab tellida interneti vahendusel kättemaks inimesele, kes on teid solvanud. «Ohver», kellele tahetakse kätte maksta, saab posti teel tavalise ümbriku, mille avamisel teda ootab äärmiselt ebameeldiv üllatus, kirjutab venekeelne nädalaleht Den za Dnjem.

Nimelt on ümbrik täis peent sädelust, mis läheb hetkega lendu ja jääb kõikidele pindadele kinni. Ka kätelt ja näolt seda sädelust maha pesta pole just kergete ülesannete killast.

Koos sädelusega pannakse ümbrikusse ka kaaskiri, mis selgitab sellise kättemaksu tagamaid. Teenus on loomulikult anonüümne ja tasuline. 4,99 euro eest saab sädelusega ümbriku saata lärmakale naabrile, hullunud ülemusele, ülbele kolleegile või oma eksile. Kui tunneb eriti suurt viha, on tal võimalik tellida ümbrik suurusega XXL, kuhu mahub oluliselt rohkem sädelust ja mis ka maksab vastavalt rohkem – 8,90 eurot.

Sädeleva kättemaksu idee sai alguse Austraaliast, kus sellega hakkas tegelema 22-aastane Matthew Carpenter, kes tüdines kiiresti tüütu sädelusega jamamisest ja müüs oma veebiportaali 85 000 dollari eest vaid neli päeva pärast selle loomist.

Eestis ei ole teenust veel pikka aega pakutud, kuid esimesed sädelusega ümbrikud on oma adressaatideni juba jõudnud. Teenusepakkujate sõnul pöörduvad inimesed nende poole sageli, et küsida, ega tegemist pole mingi naljaga. «Me tõesti saadame teie vaenlastele või teie jaoks ebameeldivatele inimestele sädelusega ümbrikuid,» kinnitas Eesti teenusepakkuja esindaja Mark.

Kuna teenus on anonüümne ja selle tellija ei pea avaldama enda isikuandmeid, on raske teha statistikat selle kohta, kelle seas selline «kättemaks» on kõige populaarsem. Kuid olemasolema info põhjal saab Mark teha järelduse, et teenuse järele on suurim nõudlus 16-27-aastaste noorte hulgas.

«Pärast teenuse tellimist saate te kinnituse kirja saatmise kohta. Me paneme ümbrikusse saatja kirja ja sädeluse, väga väga palju sädelust,» muigab Mark. «Sädelus pakitakse sellisel moel, et kui ohver avab ümbriku, siis ta ei näe neid, küll aga pudenevad nad välja siis, kui ta avab ümbrikusse pandud kirja.»

Kõige ebameeldivam on sädeluse sõnul Marki selgitusel aga see, et see on väga peen ja kerge ja seda on väga palju. See lendab kohe mööda kogu tuba laiali ja seda on pea võimatu ära koristada: veel mitme päeva möödudes võib sädelust leida oma vaibalt, voodilt, laualt, kardinatelt, raamatutelt, igalt poolt.

«Seejuures ei tekita sädelus mingit kahju: see on vaid nutikas ja peen viis oma tuttavate üle nalja visata või neid tõsimeeli välja vihastada,» rääkis Mark. «Me ei kasuta mingeid esemeid, mida on keelatud saata. Näiteks ei tohi ümbrikus olla liimi või midagi muud, mis saab kahjustada adressaadi omandit: seda võidaks käsitleda huligaansusena.»

***

Mis õigused on sellise ümbriku saajal ehk kahju kannatajal?

Vastab politsei- ja piirivalveameti pressiesindaja Viktoria Korpan:

Kui inimene, kes on saanud sellise ümbriku, leiab, et sellega on talle tekitatud materiaalset kahju (näiteks tekkis vajadus tellida koristusteenus), siis vastavalt võlaõigusseaduse paragrahvidele 1050 ja 1055 on tal õigus esitada pretsensioon nii kirja saatnud firmale kui ka inimesele, kes on antud teenuse tellinud, nõudes talle tekitatud kahju hüvitamist.

Vajadusel võib pöörduda kohtusse, esitades hagi inimestele, kes on tekitanud kahju. Seetõttu peab sellise teenuse tellija arvestama, et summa, mida hakatakse nõudma kohtu kaudu, võib osutuda kümnetes kordades suuremaks kui tellimuse maksumus.

Märksõnad

Tagasi üles