Eesti Ettevõtluskõrgkool Mainor hakkab ülikoolis õpetama start-up ettevõtlust. Eriala tutvustavad inimesed, kes on «justkui nullist ehitanud eduka ettevõtte.»
Kõrgkool õpetab start-up'i looma
Eesti Ettevõtluskõrgkooli Mainor juhatuse liige Kristjan Oad selgitas, et start-up ettevõte on ettevõte, mille ärimudel on uudne ja unikaalne ning võimaldab väga kiiret kasvu.
«Start-up'i sünd algab probleemi leidmisest, mis häirib paljusid inimesi ja millele olemasolevate ettevõtete ärimudelid lahendust ei paku või teevad seda puudulikult,» iseloomustas ta.
Seejärel arendab start-up ettevõtja läbi paljude kiirete katsetuste ja vajadusel suunamuutuste välja toote või teenuse, mis seda probleemi reaalselt lahendab. Lahendus tuleb turule tihti mõned kuud peale väljatöötamist.
Sellest johtuvalt erineb pisut ka õppekava. «Õppekava on üles ehitatud, lähtudes start-up ettevõtte elukaare etappidest - alates probleemi ja lahenduse ehk äriidee leidmisest läbi meeskonna komplekteerimise, klientide leidmise, kiire tootearenduse ja turunduse ning kasvu juhtimise kuni stabiilse äritegevuse ülesehitamiseni,» rõhutas Oad. See tähendab praktilist õpet – äriidee tuletamine ja reaalse ettevõtte rajamine toimub juba esimese õppeaasta kevadel.
Ma arvan, et see on hästi oluline asi Eesti start-up maastiku jaoks, see on väga praktiline,» hindas GoWorkaBit'i juht Gerli Veermäe. Ta õppis ülikoolis majandust ning seal õpetati suurettevõtete toimimist ja juhtumist. «Alustava ettevõtja jaoks on olulised hoopis teised nüansid.»
Veermäe ütles, et selline õpe on oluline just siis, kui tegu on ideega, millega keegi pole varem turule tulnud.
Ta ütles, et kuigi kiirendid õpetavad ka start-up ettevõtte toimimist, ei ole need kaks asja siiski võrreldavad. «Kiirendi ei õpeta teoreetilist poolt. Saad infot täpselt nii palju, kui ise küsid,» ütles Veermäe.
Ka riistvarale keskendunud kiirendi BuiltIT juht Aleksander Tõnnisson märkis, et ärikiirendi ei tegele ettevõtlusõppega. «Ärikiirendi eesmärk on ettevõtjal aidata tegeleda õigete asjadega, hoida fookust ja varakult leida üles kitsaskohad ja vead ärimudelis,» ütles ta.
Eestis ükski teine kõrgkool sellist asja ei õpeta.