Päevatoimetaja:
Sander Silm

Kallas: Eesti ei pääse teemaksu teemast mööda

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Marge Tubalkain
Copy
Siim Kallas
Siim Kallas Foto: Peeter Langovits / Postimees

Siim Kallas ütles tänasel teedekonverentsil, et maksumaksja raha suunamine teedeehitusse on Euroopas tulevikus vähenemas ning teede rahastamiseks otsitakse üha rohkem «kasutaja maksab» variante. 

«Teede ehituse ja korrashoiu rahastamise üle on Euroopas käivitunud tugev diskussioon,» ütles Kallas täna Teedeklastri ja Tallinna Tehnikakõrgkooli korraldatud teedeala konverentsil. «Euroopas on kaks riiki, kus teede kasutamise eest üldse raha ei võeta – need on Soome ja Eesti. Teistes riikides on teemaks ühel või teisel viisil olemas. Selle teemaga oleks mõistlik tegeleda, kuna tulevikus asi selles suunas liigub.»

Kallase sõnul ilmutavad paljud infrastruktuuri rajavad ettevõtted initsiatiivi teede rahastamise äriliste variantide arendamisel: «Eeskujuks on kindlasti Prantsusmaa. Ka Eestis võiks tee-ehitajad moodustada konsortsiumi ja võtta mõne tee haldamine enda peale. Kuidas oleks konsortsiumi moodustamisega Tallinna-Tartu neljarajalise maantee rajamiseks ja haldamiseks?»

Samas märkis Kallas, et infrastruktuuri arendamise otsused on sageli poliitiliselt väga tundlikud, mistõttu on vaja pikaajalised investeerimiskavad infrastruktuuri kindlustada poliitilise sekkumise vastu. «Peetakse õigeks nõuda tellijalt selget kava, kuidas kaitsta projekte NIMBY tegevuse vastu (not-in-my-backyard). Sest halvasti käsitletud poliitilised ja kohtuvaidlused aeglustavad vajalike rajatiste ehitamist, külmutavad rahalised vahendid ja tekitavad ebakindlust. Eespool mainitud konsortsiumi mudel vajab poliitilist kindlust ja selget riiklikku raamistust.»

Tagasi üles