Fiat lahutab Ferrarid traktoritest

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Sergio Marchionne.
Sergio Marchionne. Foto: SCANPIX.

Sergio Marchionne palub sel nädalal investorite õnnistust 111-aastase Itaalia konglomeraadi tükeldamiseks, mis siiani toodab kõike alates sportautodest põllumasinateni.


Nimelt leiab neljapäeval aset erakorraline koosolek, kus tuleb hääletusele Marchionne ettepanek eraldada Fiati autode ja mootorite äri – kuhu kuuluvad ka Ferrari, Maserati, Lancia ja Alfa Romeo brändid – Iveco veoautodest ja CNHst, mis valmistab põllumajandus- ja ehitustehnikat.

Kui tükeldamise suhtes kokku lepitakse, saavad aktsionärid ühe aktsia mõlemast uuest firmast, kui nood tuleva aasta 1. jaanuaril Milano börsile tulevad.

Võlad jagatakse võrdselt autodivisioni ja tootmisvahendite äri vahel. Esimene saab nimeks Fiat Spa, teine aga Fiat Industrial.

Marchionne liitus Fiati juhatusega aastal 2003, natuke aega pärast firma patriarhi Gianni Agnelli surma. Tegevjuhiks tõusis ta aastal 2004. Nüüd võib tal õnnestuda igaveseks lammutada grupp, mis algselt rajati mootorite ja kõige selle peale, mida nende abil liikuma saab panna.

Fiatist kasvas välja Itaalia suurim erasektori tööandja, Itaalia tööstuse au ja uhkus.

Agnelli perekonnale kuulub siiani 30 protsenti Fiatist, nõukogu esimehe kohal istub tema lapselaps John Elkann. Oma kõrghetkel tegeles Agnelli impeerium lisaks autodele ka kirjastamise, jalgpalli, paberitootmise, telekomide, panganduse, kunsti ja Château Margaux’ veinidega.

Turud tervitavad Marchionne liigutust, kuigi teatud ettevaatusega. Fiati krediidikindlustuse maksumus on viimase viie päevaga langenud, reedese börsipäeva lõpuks oli aktsiad kuu kõrgeima hinna juures.

Marchionne on poolitumisest rääkinud sageli, lubades seda teha kui aeg küps. Ta on viidanud sellest tulenevale suurmale vabadusele, kuna kapitalinõudlus, kliendid ja väärtused on niivõrd erinevad.

Tema sõnutsi on konglomeraadi staatus «Fiatile pinnuks silmas». Ta on andnud mõista, et kahe erineva ettevõttena saaksid mõlemad hakata vabalt tegema omaenda strateegilisi valikuid, alliansid kaasa arvatud.

Seega astuks Marchionne sammu lähemale Fiati ja Chrysleri ühteliitmisele, millest mullu 20 protsenti endale haugati ja millega juba koos autosid arendatakse.

Fiatil silma peal hoidvad analüütikud on tükeldamise tulude suhtes aga üsna eri meelt. Paljud kardavad, et «autoosakonna» ebakindel jalgealune saab seeläbi piinlikult ilmseks, kuna halbadel aastatel oli abi «tööstusosakonna» stabiilsematest sissetulekutest.

Lähitulevikus oleks tükeldusplaanist rohkem rahalist kasu Fiat Industrialil, eriti CNH-l ja Ivecol, mis on seni autoäri varju jäänud. Mõned analüütikud väidavad aga, et kuna Fiat Industrialil ei oleks rivaalidega võrreldavat haaret, ähvardaks seda tulevikus lagunemine.

Fiati põhiäril ehk autode massitootmisel läheks aga üksi ilmselt siiki veelgi raskemaks. Euroopas teenib Fiat kahjumit, kokkuvõtes ollakse aga kasumis üksnes tänu suurele ärile Brasiilias, kus Fiat on juhtiv autotootja.

Kuna Fiati portfell on tugevasti väikeautode nagu Panda ja 500 suunas kaldu, lõikas Fiat konkurentidest rohkem kasu Itaalia, Saksa ja teiste valitsuste toetustest. Tänavu, kui programmid lõppenud, on tagasilöök aga seda suurem.

Esimese poolaasta müük oli mullusega võrreldes 10 protsenti all, kuigi turg tervikuna oli loid.

Marchionne ei ole siiani suutnud pöörata kasumisse Alfa Romeot, kuigi uued mudelid Mito ja  Giulietta – mida glamuurikalt reklaamib näitlejanna Uma Thurman – on üldiselt hästi vastu võetud. Alfa kaotab aga raha sellele vaatamata.

Chrysler oli esimeses poolaastas maksujärgselt kahjumis, Marchionne kaalub sellele vaatamata kolmanda kvartali kasumiprognoosi tõstmist.

«Investorid ei tohi lasta ennast tükeldamise tehnilistest efektidest pimestada, sest tegelikult ei muutu mitte midagi,» ütles Credit Suisse’i autoanalüütik Arndt Ellinghorst. «Chrysleril ja Fiatil läheb lähiaastatel raha genereerimisega raskeks.»

Copyright The Financial Times Limited 2010.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles