Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Kapselkohvimasina leiutajat vaevavad südametunnistuspiinad

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Siiri Liiva
Copy
K-Cup kohvikapslid
K-Cup kohvikapslid Foto: SCANPIX

Keurig K-Cup kapselkohvimasinate leiutaja John Sylvan on ise loobunud oma toote kasutamisest, kuna tunneb südametunnistuspiinasid võimaliku keskkonnakahju pärast.

Ameeriklasest leiutaja idee muutis omal ajal oluliselt kohvi valmistamist USAs ja pani alguse multimiljardiärile, samas on tänaseks ettevõttest lahkunud mees tunnistanud, et «tunneb end aeg-ajalt halvasti» ja kardab, millist kahju võib tema leiutis keskkonnale teha, vahendab Independent.

Samuti avalikustas Sylvan, et ta ise ei kasuta enam oma toodet – K-Cup kapselkohvimasinat, mis on arvatavasti kõige eelistatum masin ameeriklaste hulgas, kes tahavad oma kohvi ühe nupulevajutusega kätte saada.

Sylvani leiutis – väike kapsel, mis sisaldab jahvatatud kohvi ja saab panna masinasse, kus see valmib ühe nupulevajutusega – on andnud ettevõttele Keurig Green Mountain tohutu müügiedu, teenides neile eelmisel aastal üle 452 miljoni euro suuruse müügitulu.

Kuigi ameeriklaste hulgas on K-Cup kapselkohvimasin väga hea vastuvõtu leidnud, on see tagajalgele ajanud sealsed keskkonnakaitsjad, kes väidavad, et väga väike hulk nende kohvikapslitest läheb taaskasutusse. Nii on nad alustanud ettevõttevastast kampaaniat, mis kannab nime «Hävita K-Cup». Kampaania videos kujutatakse maailmalõppu, mille on põhjustanud K-Cup kohvikapslite kasutamine.

1997. aastal ettevõttest lahkunud Sylvan paljuski jagab keskkonnakaitsjate muret – ta tunnistas hiljuti väljaande The Atlantic reporterile, et paljuski kahetseb seda, et üldse selle leiutisega välja tuli ning eelistab ise kapslikohvi asemel filterkohvi. «Mul ei ole seda [kapselkohvi – toim] masinat, nende kasutamine on kulukas,» lisas Sylvan.

Samal ajal ütleb ettevõte ise, et kõik pärast 2006. aastat toodetud kohvikapslid on täiesti taaskasutatavad ning aastaks 2020 soovitakse vahetada kõik kapslid nende vastu välja. Ettevõtte säästva arengu juhi Monique Oxender’i sõnul kasutavad kapselkohvimasinad säästlikumalt vett kui filterkohvimasinad.

Tema hinnangul visatakse 12–15 protsenti filterkohvimasinatega keedetavast kohvist lihtsalt minema ning nende arvutuste kohaselt tähendab see 25 liitrit vett, mis on läinud selle hulga kohviubade kasvatamise peale.

Keskkonnakaitsjate sõnul on aga tänased K-Cup kohvikapslid taaskasutatavad ainult siis, kui nende kasutajad on seda prügikasti visates nõus eraldama selle paberist, plastist ja metallist koostisosad.

Šveitsi päritolu kapselkohvimasinate tootja Nespresso keeldus Sylvani väljaöeldud mõtteid kommenteerimast, kuid selgitas, et kõik nende kohvlikapslid on tehtud alumiiniumist, mis on täiesti taaskasutatav materjal. Lisaks on nende kohvikapslite taaskasutuse tase 80 protsenti. Sarnaselt Ameerika tootjaga soovivad ka nemad aastaks 2020 viia oma kapslite taaskasutuse taseme 100 protsendini.

Suurbritannias on kapselkohvimasinate kasutajaid 186 miljonit. USAs on kapselkohvimasinate müük alates 2008. aastast kuuekordistunud. Ligi igal kolmandal ameeriklasel on kapselkohvimasin köögis olemas.

Ettevõtte Keurig Green Mountain asutasid 1990. aastal John Sylvan koos kolleegi Peter Dragone’ga. 2014. aastal müüs ettevõte 9,8 miljonit kapselkohvimasinat. Šveitsi Nespresso asutati 1986. aastal ja erinevalt Ameerika konkurendist võimaldavad nende masinad kapslitest espressokohvi. Tegemist on kõige populaarsema kapselkohvimasina müüjaga Suurbritannias.

Vaata lähemalt keskkonnakaitsjate K-Cup kapselkohvimasinate vastast kampaaniavideot.

Tagasi üles