Päevatoimetaja:
Sander Silm

Apple andis arendajatele rohkem mänguruumi

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Artikli foto
Foto: AFP / Scanpix

Apple kapituleerus USA monpolivastase seaduse ees ning lubab anda arendajatele rohkem vabadust: teha koostööd konkureerivate reklaamivõrgustikega ja kasutada teiste firmade programmivahendeid.


Olukorraga tuttavate allikate sõnutsi oli kahekordse järeleandmise taga USA kaubanduskomisjoni uuring ning ähvardav kohtuasi.

Avalikkusele andis Apple teada muudatustest programmeerimispoliitikas, teavitades samal ajal vaikselt arendajaid, et nood võivad käesolevaga taas kasutajainfot Google’i AdMobile ja teistelegi reklaamivõrgustikele edastada.

Kaubanduskomisjoni huvi Apple ei maininud, öeldes hoopis nii: «Me võtsime kuulda oma arendajaid ja paljud nende soovitused on puudutanud meie südant.» Komisjon, mis uuringut avalikustanud ei ole, keeldus kommentaaridest.

Põhimõtteliselt on Apple seega nõustunud Google’i ja teiste kaebustega, et Apple ei mänginud ausat mängu, kui ta haare mobiilplatvormide üle kasvama hakkas.

Samuti tunnustati Washingtoni regulaatorite püüdlusi pidada sammu kiiresti areneva tehnoloogiamaailmaga ning sekkuda võimalikult kiiresti, kui teatud valdkonda domineerivad ettevõted oma eelist külgnevatel turgudel liiga karmilt ära üritavad kasutada.

«Apple seob oma tehnoloogia omaenda tehnoloogiaga. Mõnede meelest on see ühilduvust silmas pidades parajaks takistuseks,» ütles Iowa ülikooli monopolivastaste seaduste professor Herbert Hovenkamp.

Apple on piiranud oma iOS ja Mac opsüsteemide kasutuse omaenda seadmetega. Firma interneti «rakendustepood» pakub ligikaudu 250 000 eelnevalt heakskiidetud programmi – enamjaolt pärit väljastpoolt Apple’it – mida saab kasutada iOSiga seadmetes nagu iPhone, iPod ja iPad.

Tänu just nimetatud rakendustele ongi aga iPhone niivõrd kiiresti omaks võetud. Apple naudib siiani nende rakenduste allalaadimiste vallas suurt edumaad, kuigi terve rida nutifone, mis kasutavad Google’i Android opsüsteemi, on mobiiliturust oma osa hakanud haukama.

Regulaatorid olid mures, et Apple üritas oma juhipositsiooni rakenduste maailmas tsementeerida, kujundades olukorda, kus rakendajatel ei oleks kasulik kirjutada programme nii iOSi kui teiste süsteemide tarvis.

Aasta alguse poole käskis Apple arendajatel lõpetada programmide loomine Flashi abil, et neid seejärel iOSi jaoks konverteerida. Apple nõudis, et nad kasutaksid kogu protsessis üksnes nende poolt heakskiidetud programmeerimiskeelt.

Apple väitis, et rakendused töötasid Flashi pärast halvasti. Flashi tootja Adobe Systems kaebas seepeale kaubanduskomisjonile.

Samal kombel üritas Apple endale ilmselt teenimatult suurt edumaad kindlustada, kui sel suvel mobiilireklaamide ärisse sisenes. Apple’i iAds juurutas iOS-vidinate tarvis kõrgkvaliteediga video ja interaktiivse reklaaminduse.

Samas keelas Apple aga arendajatel saata oma kasutajate andmeid teistele reklaamivõrgustikele, kui nood teised võrgustikud olid seotud firmadega, mis toetasid konkureerivaid opsüsteeme. Millisesse kategooriasse langesid ka Google ja Microsoft.

Nüüd, kui Apple selle ebapopulaarse piirangu arendajatelt eemaldas, postitas Google blogisõnumi: «See on rõõmusõnum kogu mobiilimaailmale, sest me usume, et innovatsioon ja reklaamindus arenevad kõige paremini konkurentsi keskkonnas.»

«Mobiilireklaamid on juba aidanud rahastada kümneid tuhandeid mobiilirakendusi mitmetel platvormidel ja erinevates sedametes. Ma usun, et tulevatel aastatel saab rakenduste  areng sisse veelgi suurema hoo,» ütles Google’i asepresident Omar Hamoui.
 

Copyright The Financial Times Limited 2010.

Tagasi üles