Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Reisiks OÜ juhtidel lasub kuriteokahtlus

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Patongi rand Phuketis, Tais. Sinna lootsid reisida ka paljud Reisiks OÜ kliendid.
Patongi rand Phuketis, Tais. Sinna lootsid reisida ka paljud Reisiks OÜ kliendid. Foto: SCANPIX

Aasta alguses pahameeletormi põhjustanud reisiettevõte Reisiks OÜ on üle kuu olnud kriminaaluurimise all, nüüdseks on toimunud mitu läbiotsimist ja esitatud kuriteokahtlustused.

Tarbijakaitseamet hakkas seoses Reisiksiga rohkelt kaebusi saama jaanuari esimeses pooles. Ettevõte, kes avaldas reisiteenuste pakkumisi nii oma ametlikul veebilehel kui ka Facebooki lehel (kumbagi enam ei eksisteeri), jättis tegemata lennupiletite broneeringud, ei väljastanud tarbijatele tähtaegselt lennupileteid ega vastanud enam kirjadele ja kõnedele. Reisiks tegi soodsaid pakkumisi paljudesse sihtkohtadesse, muuhulgas näiteks Indiasse, Taisse ja Türki.

Mõne nädalaga sai tarbijakaitseamet Reisiksi kohta 113 avaldust, kannatanud inimesi oli aga tunduvalt rohkem. 21. jaanuaril alustas keskkriminaalpolitsei majanduskuritegude büroo probleemse reisifirma suhtes kriminaalmenetlust kelmust käsitleva paragrahvi alusel. Kokku laekus politseile 30 kuriteoavaldust. Mõned päevad hiljem teatas ettevõte oma maksejõuetusest.

Nüüdseks on politsei esitanud kahele ettevõttega seotud isikule kuriteokahtlustuse. «Neid kahtlustatakse suures ulatuses toime pandud kelmuses,» selgitas politsei- ja piirivalveameti pressiesindaja Ilmar Kahro.

Kuna tegemist on delikaatsete isikuandmetega, ei saa politsei kriminaalasja eeluurimise käigus kahtlustatavate nimesid avaldada. Reisiksi endine omanik ja juhatuse liige A ning praegune, Riina Lepalaan (34), ei lükanud aga Postimehega suheldes ümber, et neile on esitatud kuriteokahtlustus.

«Kindlasti ei nõustu ma kahtlustusega. Loodetavasti annab uurimine selguse, et Reisiks ei ole raha omastanud ega kelmust toime pannud,» lausus Lepalaan.

Firma algsed eesmärgid olid tema sõnul reiside müügi kaudu kasumi teenimine, nii nagu igal ettevõttel. «Tegevuse ajal seda eesmärki ka jälgiti,» lisas ta.

Järeleproovitud trikk

Alguses oli teada, et firmaga on seotud A, ning telefonis suhtles klientidega naisterahvas, kelle nimi oli Gerly. Levisid üksnes spekulatsioonid, et Reisiksiga on seotud ka Lepalaan, kes oli juba varem paljude reisisellide silmis mustas nimekirjas. Varsti sai selgeks, et Lepalaan ongi järjekordse petukahtlusega firma taga.

Veelgi enam, 13. veebruaril, kui kriminaalmenetlust oli juba alustatud, toimus ettevõtte juhatuses muudatus – A asemel sai juhatusse Lepalaan. «See oli elementaarne käik. Kuna firmas tundsin seda valdkonda ainsa spetsialistina mina, siis võtsin kogu protsessi lõpule viimise enda peale,» selgitas ta.

Tarbijakaitseamet ja politsei said ka umbes aasta tagasi järsku palju kaebusi klientidelt, kes ei saanud ThinkGreen Company kaudu ostetud lennupileteid ning neile ei tagastatud ka raha. Sarnane käekiri? Tegemist on Lepalaane teise firmaga, millega seotud kriminaalasi on endiselt menetluses. Facebookis soodsaid lennupileteid müünud Lepalaane ja ThinkGreen Company vastu esitati toona politseile 59 avaldust ning nõudeid ligi 100 000 euro eest.

Reisiksi endine juht  tunnistas, et oli isegi üks neist, kes ThinkGreen Company kaudu lennupiletid soetas ning neid kätte ei saanud. Sellegipoolest otsustas ta Lepalaanele võimaluse anda. «Andsin talle tööd, seades ta range kontrolli alla, ehk sularahaga arveldamise keeld, aruandlus jms. Üle aasta toimis kõik ideaalselt, inimesi läks reisidele palju ja mingeid probleeme ei olnud,» selgitas ta.

«Kui ilmnesid tänaseni veel välja selgitamata tõrked, siis püüdsin enda poolt teha kõik, kuid kuna Riina on turismiettevõtluses spetsialist juba 2002. aastast, pakkus ta välja, et võtab firma täielikult enda peale, kuni kõik probleemid lahenevad,» rääkis mees.

Sarnaselt Lepalaanega lükkab ka tema kõik enda kohta käivad kahtlustused ümber. «Ma ei näe endal süüd ega ebaseaduslikku tegu ning olen täiesti kindel, et uurimine seda ka näitab,» ütles mees. «Kriminaalmenetluse algatamiseks esitasin avalduse ka mina ise, kuna soovisin välja selgitada, millest probleemid tekkisid.»

Kaitse pakettreisi puhul

Kui tarbijakaitse jaanuarikuus Reisiksi eest hoiatas, teatas A avalikult, et probleemid tekkisid, kuna firmas on tööl vaid kaks inimest.

Antud juhul teeb klientide olukorra keeruliseks see, et tarbijakaitseamet saab aidata vaid neid, kes on reisifirmalt soetanud pakettreisi. Reisiks müüs aga valdavalt üksikuid reisiteenuseid (näiteks ainult lennupilet või majutus), mida reisifirma tagatisest hüvitada ei saa. Lepalaane nüüdseks pankrotistunud firma ThinkGreen Company müüs ainult üksikuid reisiteenuseid.

Seoses Reisiksi pakettreisidega sai tarbijakaitseametile esitada nõudeid kuni 27. veebruarini. «Nõuete menetlemine on pooleli ning hetkel ei ole võimalik välja tuua, kui palju avaldusi tagatise kasutamisega seonduvalt esitati ning mis nende nõuete kogusuurus on,» ütles tarbijakaitseameti avalike suhete juht Hanna Turetski.

Lepalaanega seotu on tema sõnul Eestis erakordne. «Loodan, et uurimine jõuab asja juurteni ning selline tegevus ei ole edaspidi enam võimalik,» ütles ta ning toonitas, et tarbijatel tasub liiga uskumatutesse pakkumistesse alati skeptiliselt suhtuda.

Talle meenus ka juba aastate taha jääv juhtum, kui üks naine müüs lastetooteid ja kasseeris oma kahe veebipoe kaudu suure hulga klientide raha, neile tooteid saatmata. Tol korral päädis asi kriminaalkaristuse ja äritegevuse keeluga.

Tagasi üles