Kes on CDO ehk digitaalvara juht, ning miks on juba lähitulevikus vaja paljudes ettevõtetes selline ametikoht luua, kirjutab Infovara OÜ andmeteadlane Andres Kukke.
Tulevikuamet - digitaalvara juht
Koos 80’ndatel aastatel kasutusele võetud personaalarvutitega tuli ettevõtetesse uus amet - Chief Information Officer ehk CIO, eesti keeles tuntud kui IT juht. Keegi täna ei vaidlusta ei arvutite ega IT juhi vajalikkust nagu ei saa ka eirata tõsiasja, et oleme jõudnud infoajastusse. Iga päev tekib ettevõtetes arvestatav hulk digitaalset infot – majandustoimingutest, kliendikäitumisest jääb maha hulk andmestikku, rääkimata viimase kümnendi plahvatuslikust infohulga kasvust väljaspool ettevõtet ehk „big data“ buumist. Võtmeküsimus on – kui hästi või halvasti oskavad ettevõtted need andmed enda kasuks tööle panna? Digitaalsed andmed on saamas ettevõttes uueks varaliigiks - kes teie ettevõttes vastutab analüütilise võimekuse ja digitaalse vara kasutamise eest?
Andmed on puhkusel
Meil on suurepärane oskus vaadata nö. tahavaatepeeglisse ja saada aru, mis ettevõttes minevikus on toimunud - eelmise kuu tulemuste teadasaamiseks ei pea enam ootama mitu nädalat. Kuid nutikat ettepoole vaatamist on siiski vähe. Ettevõtted pole reeglina suutnud oma andmeid tööle panna nii, et need aitaksid otsustada, millist toodet kliendile järgmisena pakkuda või millised kliendid on tõenäoliselt lahkumas. Ei ole tekkinud õiget dialoogi äri ja infotehnoloogia vahel ning seetõttu kasutatakse andmeid küll andmeanalüüsiks (descriptive analytics), kuid mitte äriprobleemide lahendamiseks. Suurem osa ajast kulub andmete kogumiseks, arhiveerimiseks, turvamiseks, kuid kogutud andmete mõtestamiseks ja neile sisu andmiseks ei jää enam aega või napib teadmisi. See on sama kui näiteks turundusosakond looks uusi versioone koduleheküljest või e-poest, kuid ei tutvustaks neid klientidele. Digitaalsed „nullid ja ühed“ istuvad andmebaasides, kuhu neid muudkui juurde salvestatakse, kuid ei taaskasutata otsuste langetamiseks ega tõenduspõhiseks juhtimiseks (evidence based management). Nii raporteeritaksegi kuust kuuse raamatupidamislikku netokäivet lootes, et äkki juhtub ime ja saavutatakse eelarves ettenähtud 10%-line tõus.
Uus ametikoht - Chief Data Officer
Kuni pole inimest ettevõttes, kes vastutaks digitaalse info strateegia eest, ei muutu ilmselt midagi. Seni ei saa infot käsitleda varana, sarnaselt näiteks finants- või inimvaraga, mille eest vastutavad finants- või personalijuhid. Digitaalse infokasutuse trendid väljaspool Eestit näitavad aga selgelt, et üheks oluliseks konkurentsieeliseks on saanud nutikas andmekasutus ja algoritmid. Välismaised kaubandusettevõtted suudavad tänu ostukorvi analüütikale juba ammu ennustada, et kliendikaardi nr. xyz kasutaja on lapseootel ja talle vastavaid pakkumisi saata. Just selliste võimalustega tegelemiseks ongi ettevõtetes vaja sisse seada uus ametipost – Chief Data Offier ehk CDO, eesti keeles võiks seda tõlkida kui Digitaalvara Juht. Oluline on siinkohal vahet teha andmeanalüütikal ja probleemi analüüsil – andmeanalüütika kirjeldab näiteks, kuidas käibe langus sõltub klientidest ja toodetest, probleemanalüüs läheb aga sealt samm kaugemale ja pakub lahendusi, kuidas käibe langus peatada. CDO on seega analüütiku järgmine – kõrgem tase. Lihtsa andmeanalüüsiga võime küll olla tagantjärgi targad ja täpselt teada mis juhtus, kuid vähendada homset määramatust või optimeerida planeeritavaid tegevusi me ei suuda. Idee poolest võiks CDO rolli omale võtta IT juht, aga praktikas on tema töömaht juba niigi suur ning tal lihtsalt ei jätku aega andmetega tegelemiseks. Olulise erinevusena on CDO fookus äriprobleemidel, mitte tehnoloogial. IT juht üldjuhul ei räägi kaasa ettevõtte äriküsimuste sisulisel lahendamisel: ta ei ütle laojuhile, kui palju viimane peaks kaupa tellima või müügijuhile, millisele kampaaniale fookus suunata. IT juht, kellel on kirge nii tehnoloogia, kui ärivaldkondade ja analüütikaga tegelemiseks, on täna pigem haruldus. IT juht pakuks tuge CDO-le nagu juhtimisarvestuse spetsialist (controller) toetab finantsjuhti või nagu turundusjuht toetab müügijuhti.
CDO ülesanne on tegeleda äriküsimustega
CDO fookuses on digitaalsete andmete mõtestamine, mudelite loomine ning ennustused. Ta ei peaks olema aruannete koostaja vaid tegelema äriküsimustega, näiteks milliste toodete saadavust müügikohtades tuleks parandada, et vähendada saamata jäänud tulu; või aitab aru saada, kas müügikatte suurendamiseks keskenduda pigem toodete sortimendile, kliendibaasile või hinnale või hoopis kampaaniatega seotud kulude minimeerimisele; või aitab arendusjuhil otsustada, kas tasub investeerida uue laohoone ehitusesse või kuidas lahendada tarnekindluse probleem.
Et andmed suudaksid toetada igapäevast juhtimist, peab olema tagatud andmete kvaliteet ja kättesaadavus (Data Governance), keegi peab tegelema andmete interpretatsiooni, analüüsi ja sünteesiga ning tulemusi on vaja visuaalselt esitleda s.t keegi peab andma neile pildilise väljundi ning tulemusi on vaja ka kommunikeerida. Lihtsamal juhul võib üks inimene ise kõiki rolle täita, suurematel firmades on heaks praktikaks tiimide loomine. Tulemuste mõõtmise seisukohalt on praktikud ühel meelel, et loodavat osakonda peab selgelt käsitlema tulukeskusena, kelle tegevuse tulemusena tekib ettevõttele tulu juurde. Kuna ametipost ise on juba juhi positsioon, siis peaks CDO raporteerima otse tippjuhtkonnale. Alternatiivina võib CDO panna tööle koos finantsjuhiga, sest valdavalt on tõenduspõhiste otsustuse eestvedajaks ettevõttes just finantsjuht.
Kas saab ka ilma vastava ametipostita? Kindlasti saab. Samas paljud ettevõtted optimeerivad oma äriprotsesse tänu digitaalsele informatsioonile, mida nad oma tegevuste mõõtmisest saavad ning selle valdava trendi vastu pole mõtet võidelda. Chief Data Officer aitab ettevõtteid muuta nutikamaks ja võimaldab sama või vähesema vaevaga saada paremaid tulemusi.
CDO rollid:
Algandmete saadavuse, nende kvaliteedi tagamine (Data governance)
Analüütiliste mudelite, mustrite, ennustuste loomine kasutades erinevaid tehnilisi vahendeid (s.h andmekaeve). Erialases maailmas on selle rolli ametinimetuseks Data Scientist.
Andmeanalüüsi projektide juhtimine, leidude visualiseerimine ning lugude rääkimine
Kommunikatsioon ettevõtte erinevate osakondadega teemal, kuidas digitaalne info võiks osakondade tegevust parendada või suurendada konkurentsieeliseid