Automaksu kaotamisest või vähendamisest on saamas Soome lähenevate valimiste üks peateema, kirjutab Helsingin Sanomat.
HS: Soome peamiseks valimisteemaks kujuneb automaks
Automaks (autovero) on ühekordne maks, mis tasutakse auto ostmisel ja selle süsinikdioksiidi heitmetest sõltuv määr ulatub 12,2 protsendist 48,8 protsendini auto hinnast. Lisaks automaksule on Soomes ka sõidukimaks (ajoneuvovero), mida tasutakse iga-aastaselt sõiduki kasutamisel.
Ajalehe küsitluse kohaselt on neljast suuremast parlamendiparteist kolm automaksu kaotamise või vähendamise pooldajad. Vaid sotsiaaldemokraadid on kriitilised.
Põlissoomlaste arvates tuleks maks kaotada või seda vähendada poole võrra. Partei esindaja Matti Putkonen ütles Helsingin Sanomatele, et see maks on karistus neile, kes elavad väljaspool Helsingi kolmandat ringteed ja vajavad töölkäimiseks autot.
Peaministripartei Koonderakonna arvates tuleks automaksu aste-astmelt vähendada, kuid samas maksutulude taseme säilitamiseks tõsta kütuseaktsiisi ja/või iga-aastast sõidukimaksu. Kütuseaktsiisi astmelise tõstmisega tahaks automaksu vähendamist korvata ka Keskerakond.
«Kui nende parteide lahendus Soome majanduse probleemidele ja ekspordi vähenemisele on automaksu vähendamine, võivad nad seda valimiste teemana käiata küll,» ütles Soome sotsiaaldemokraatide peasekretär Reijo Paananen. «Ma ütlen et see on niikaua valija petmine kuni nad näitavad, kuidas saamata jäänud tulu korvatakse.»
Samas ootavad Soome automüüjad pikisilmi, et juhtuks ime, mis taas automüügi kasvule viiks, kirjutab Helsingin Sanomat. Üks, mis aitaks, oleks see, et Soome majandus pööraks taas kasvule. Teine, kui automaks kaotataks või seda kärbitaks.
Mullu müüdi Soomes 106 236 uut autot. Ehkki müügitulemus on parem kui tunamullu, on see siiski ligi kolmandiku võrra vähem kui senisel tippaastal, 2003. aastal. Ülemaailmse rahanduskriisi järelkajana kukkus automüük 2009. aastal alla 100 000 ning on selle numbri ümbruses virelenud ka kõigil järgmistel aastatel.