Suur osa Eesti mobiilitelefoni omanikke kasutab siiani 3G võrku, kuid ka 4G on muutunud aina populaarsemaks. Mis vahe eri mobiilivõrkudel on, selgitavad mobiilifirmad.
Puust ja punaselt: mis vahe on 3G, 4G ja 5G mobiilivõrgul
«3G ja 4G peamine erinevus on selles, et uuem ehk 4G tehnoloogia võimaldab mobiilset andmesidet edastada ja tarbida palju suurematel kiirustel kui vanem (3G) tehnoloogia,» selgitas EMT avalike suhete juht Raigo Neudorf. Ta tõi näiteks EMT võrgu, kus 4G võrgus on võimalik saavutada allalaadimisel kiiruseks kuni 300 Mbit/s ja üleslaadimisel kuni 50 Mbit/s ja seetõttu sobib 4G just uute, kvaliteetsete ja mahukate sisuteenuste (TV, minuTV, Youtube'i videod jne) tarbimiseks. 3G võrgus on maksimaalne kiirus allalaadimisel kuni 21 Mbit/s. «See tehnoloogia ja kiirus on oluline siis, kui sirvite mahukaid internetilehekülgi, laete alla faile või loete e-maile,» rääkis EMT esindaja.
5G puhul on tegu tehnoloogiaga, mis võimaldab omakorda 4Gst palju suuremaid kiirusi. «Kuna tehnoloogia areneb pidevalt ning lisaks inimeste kasutatavatele tavalistele nutiseadmetele (nutitelefonid, tahvelarvutid jne) on lähiaastail internetivõrku lisandumas hulgaliselt muid seadmeid, muutub üha tavapärasemaks eri seadmete omavaheline suhtlemine ( ehk nn asjade internet). See on ka üks põhjusi, miks on vaja veelgi suurema võimekusega tehnoloogiaid ja võrke,» selgitas Neudorf.
«3G ja 4G peamine tunnetuslik vahe seisneb Elisa puhul siselevis,» selgitas Elisa tooteturunduse osakonnajuht Mailiis Ploomann. Kuna Elisa kasutab 4Gs madalaid sagedusi, mis levivad siseruumidesse oluliselt paremini, on kasutuskogemus 4G puhul oluliselt parem.
«Viimastel aastatel on klientide seas läbi viidud küsitlused kõik kinnitanud et üle 75 protsenti ajast soovivad inimesed nutiseadmeid kasutada just siseruumides (siseruumiks on ka auto, buss jm ühistransport) ning 4Gs saame pakkuda just nimelt seal kõige paremat kasutuskogemust,» rääkis Ploomann. Tema sõnul ei ole kliendi jaoks tegelikult oluline võrgu pakutav kiirus või tehnoloogia – järjest enam on oluline teenuse märkamatu ehk sujuv toimimine.