Venekeelse nädalalehe Den za Dnjomi poole pöördunud Tele 2 klient Anastasia sai sügisel ootamatult suure telefoniarve. Asja uurima hakates selgus, et naise noorem vend oli tellinud teenuseid suhtlusvõrgustikust VKontakte, ehkki tõik, et nende eest tuleb maksta, ilmnes alles pärast ajakirjanike sekkumist.
Suhtlusvõrgustiku kasutamine tõi suure arve
Perepaketti kasutav Anastasia rääkis, et polnud kunagi varem nii suurt arvet saanud ning seetõttu otsustas ta pärast 109,80 euro suuruse möödunud aasta novembrikuu arve nägemist välja uurida, milles asi. Selgus, et suure osa summast moodustab tema alaealise venna kasutatud teenuste maksumus. Täpsemalt oli ta 63,25 euro eest kasutanud teenust «mängud/meelelahutus».
Naine pöördus selgituste saamiseks Tele2 poole, kus talle öeldi, et poiss oli tõenäoliselt külastanud mõnda veebilehte, mis pakub tasulisi mänge, teste jms. Tavaliselt tuleb selliste teenuste kasutamiseks sisestada oma telefoninumber. Ent vennalt aru pärides ei õnnestunudki naisel teada saada, kuhu ta oma numbri oli sisestanud. Arve sai makstud, kuid vastuseta küsimus ei andnud ikkagi rahu, eriti seetõttu, et sama olukord võis uuesti korduda.
Tele2 kommunikatsioonijuht Hans Saarvelt ütles Den za Dnjomile, et teenuseosutajaks oli antud juhul Link Mobility SIA ning et ükski mobiilioperaator ei vastuta teenuste eest, mida inimesed oma telefoni teel tellivad.
Link Mobility klienditoe töötaja Joosep Hermaste ütles, et teenuseosutajalt õnnestus neilt teada saada, et antud juhul telliti teenuseid vk.com ehk venekeelse suhtlusvõrgustiku VKontakte kaudu. Samas selgus, et kaheksa tellimust oli katkestatud ning Link Mobility oli lubanud Tele2-l teha tasaarveldus vastavate SMSide osas summale 38,25 eurot.
Kuulnud tasaarveldusest, lubas Hans Saarvelt asja Link Mobilitylt üle täpsustada ning mõne aja pärast teatas: «Link Mobility ütles vastuseks meie küsimusele, et tasaarveldus puudutab teenuseid, mida klient kasutas novembris ja detsembris. Info tasaarvelduse kohta jõudis meieni eile (27. jaanuaril pärast ajakirjaniku päringuid – toim.)».
Kuna Saarvelti vastusest ei selgunud, mida mobiilioperaator selle infoga teha plaanib ja kas kliendile tagastatakse kõnealune summa, pöördus ajakirjanik taas Tele2 poole. Saarvelt märkis: «Tagasiarvestus kajastub lähipäevil saabuval arvel ning läheb arvel kajastuvate teiste teenuste katteks. Ehk et kliendi arve tuleb selle summa võrra väiksem.»
KOMMENTAAR
Hanna Turetski, tarbijakaitseameti tarbijapoliitika ja avalike suhete osakonna juhataja
Tegemist on mobiilse sisuteenusega ning lepingu sõlmimisel tuleb lastevanematel mõelda kindlasti võimalike piirangute seadmise võimaluste üle ning vastavalt sellele valida sobilik pakett. Tarbija saab selliste olukordade vältimiseks olla veidi tähelepanelikum enne analoogsetesse lepingutesse sattumist.
Täpsemalt saab sisuteenustega seonduvate soovituste kohta lugeda siit: http://tarbijakaitseamet.ee/et/tarbijale/perioodilised-sisuteenused
LINK Mobility SIA suhtes ei ole tarbijakaitseametile pöördumisi edastatud.
Mis puudutab sisulisi küsimusi, siis tasulise SMS-teenuse tellimine on käsitletav tehinguna tsiviilseadustiku üldosa seaduse tähenduses. Mobiilse sisuteenuse tellimiseks tuleb isikul saata vastavasisuline sõnum teenusepakkuja selleks ettenähtud teenusnumbrile.
Õiguslikult on saadetud sõnum käsitletav tahteavaldusena, milles isik väljendab tahet tuua kaasa õiguslik tagajärg. Teenusnumbrile sõnumi saatmisega teeb isik tahteavalduse, millega ta soovib saada teenuseosutaja pakutavat teenust viimase kehtestatud lepingutingimustel.
Teenusnumbrile lühisõnumi saatmisega loetakse poolte vahel sõlmituks leping, mille alusel isikule teenust pakkuma hakatakse. Olgugi, et eritariifsetele SMS-lühinumbritele sõnumite saatmisele vanuselist piirangut seadus ei sätesta, on sidevahendi abil sõlmitud lepingu mitmepoolse tehingu kehtivuse ühe eeldusena vaadeldav füüsilise isiku teovõime kui võime iseseisvalt teha kehtivaid tehinguid.
Tsiviilseaduse üldosa seadus eristab täielikku ning piiratud teovõimet. Täielik teovõime on 18-aastaseks saanud isikul ning alla 18-aastasel isikul (alaealisel) ja isikul, kes vaimuhaiguse, nõrgamõistuslikkuse või muu psüühikahäire tõttu kestvalt ei suuda oma tegudest aru saada või neid juhtida, on piiratud teovõime.
Piiratud teovõimega isiku poolt tehingute tegemine on tõepoolest seotud seadusliku esindaja nõusolekuga. Sellisel viisil on piiratud teovõimega isiku ilma seadusliku esindaja eelneva nõusolekuta tehtud mitmepoolne tehing tühine, välja arvatud, kui seaduslik esindaja ehk antud juhul lapsevanem tehingu hiljem heaks kiidab. Piiratud teovõimega isiku tehtud tehing, mille see isik on teinud seadusliku esindaja eelneva nõusolekuta või hilisema heakskiiduta, kehtib, kui tehingust ei teki isikule otseseid tsiviilkohustusi.
Tsiviilseaduse üldseaduse kohaselt kehtib piiratud teovõimega isiku (sh alaealise) tehtud tehing, mille see isik on teinud seadusliku esindaja eelneva nõusolekuta või hilisema heakskiiduta, kui isik täitis tehingu vahenditega, mille andis talle selleks otstarbeks või vabaks kasutamiseks tema seaduslik esindaja või viimase nõusolekul kolmas isik. Nimetatud sättest tulenevalt saab alaealine teha tehinguid mobiiltelefoni vahendusel, kui seaduslik esindaja on alaealise jaoks vastava lepingu sõlminud.