Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Vaata, miks tahvelarvutite ostubuum võtab tuure maha

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Siiri Liiva
Copy
Tahvelarvutite müük on aeglustunud.
Tahvelarvutite müük on aeglustunud. Foto: SCANPIX

Erinevad uuringud toovad välja, et tahvelarvutite müüginumbrid näitasid 2014. aasta viimases kvartalis esimest korda pärast 2010. aastat langustrendi.

Võrreldes 2013. aasta viimase kvartaliga langes näiteks iPad'ide müük 2014. aasta viimases kvartalis 26 miljonilt 21,4 miljonile ehk 17,7 protsenti, vahendab Guardian. Apple ei ole ainuke, kelle statistika tahvelarvutite ostubuumile langust ennustab.

Ka uuringufirmade IDC ja Canalys tulemused kinnitavad seda, et pärast 2010. aastat näitasid 2014. aasta viimase kvartali tulemused esimest korda tahvelarvutite turul langustrendi. IDC andmetel langes tahvelarvutite müük ülemaailmselt 3,2 protsenti.

Guardian toob välja viis võimalikku põhjust.

1. Tahvelarvuti ostjad kasutavad neid kauem

2010. aastal, kui Apple iPad'idega turule tuli, ei osanud keegi ennustada, kui pika aja tagant tahavad inimesed oma tahvelarvutit välja vahetada – kas see hakkab sarnanema nutitelefonide elueale, kus inimesed iga 12–18 kuu tagant otsivad uue telefoni või sarnaneb see pigem sülearvutite kasutusajaga. Pärast viit aastat on see pilt selgemaks muutunud.

«Kasutusaeg on pikem,» sõnas Apple'i tegevjuht Tim Cook. Tema sõnul jääb tahvelarvutit kasutusaeg iPhone'i ja tavalise lauaarvuti kasutuse aja vahele. «Tahvelarvutite eluiga pikendatakse ka sellega, et pärast kasutust antakse see edasi mõnele pereliikmele,» sõnas Gartner'ii uuringute juht Rahjit Atwal hiljuti. Tema sõnul aitab tahvelarvutite eluiga pikendada ka pidevad tarkvara uuendused.

2. Suurte ekraanidega nutitelefonid muutuvad järjest populaarsemaks

Tahvelarvutite müüginumbrite languses on oma osa ka suurte ekraanidega nutitelefonide tõttu, millele paljud androidi operatsioonisüsteemi kasutavad mobiilifirmad on järjest enam rõhku hakanud panema. Seetõttu on muutumas tahvelarvutite ja nutitelefonide vahelised piirid järjest väiksemaks.

Canalys’i hinnangul moodustasid seitsmetollised tahvelarvutid kuskil poole androidi operatsioonisüsteemi põhistest tahvelarvutite müügist. Nende sõnul on need tahvelarvutid esimesed, mille müük satub suureekraaniliste nutitelefonide kõige enam löögi alla. Nii võisid ka mitmed iPad'i ostjad eelistada eelmisel sügisel hoopis iPhone 6 või 6 Plus'i.

3. Tahvelarvutid võistlevad ka sülearvutitega

Tehnoloogia ajakirjanike traditsiooniline lähtekoht uute toodete turule tulemise korral on, et need võtavad peagi üle juba olemasolevate tehnikaseadmete turu. Nii eeldati 2010. aastal, et tahvelarvutid ennustavad sülearvutite surma. Siiski ei ole see juhtunud – sülearvutid on jätkuvalt populaarsed.

Sülearvuteid eelistavad jätkuvalt need, kelle jaoks nutitelefonid või tahvelarvutid liiga nõrgaks jäävad. Apple'i tegevjuhi sõnul oli kindlasti sülearvuteid, millele nõudlus vähenes pärast iPad'ide turule tulekuga. Samas oli ettevõttel sülearvuteid, mille müüginumbrid eelmise aasta viimases kvartalis mitmekümne protsendi võrra tõusid. Edu saatis 2014. aastal ka soodsa hinnaga Chromebooki sülearvuteid.

4. Samsung ja Amazon on ka hädas

Apple ei olnud ainuke tahvelarvutite tootja, kelle müüginumbrid eelmise aasta lõpus langesid. IDC hinnangutel vähenes 2014. aasta viimases kvartalis Samsungi tahvelarvutite müük 18,4 protsenti.

Selle kõrval oli ka Amazonile aastalõpp üpris nigel. 2013. aasta viimasel kvartalil saadeti välja 5,8 miljonit tahvelarvutit, võrreles 1,7 miljoni seadmega 2014. aasta lõpus. Kuigi ettevõte ise hindas 2,5 miljonilist langust, oli 4,1 miljoni suurune müügilangus neile ikkagi üllatuseks.

5. Vähe innovatsiooni

Viimane põhjus, mis püüab selgitada tahvelarvutite müüginumbrite langust, väidab, et 2014. aastal turule tulnud tahvelarvutid olid oma välimuselt igava disainiga ja ei toonud midagi uut juba olemasolevatele seadeldistele, mistõttu ei tundnud inimesed ka nii suurt tungi käia raha välja millegi eest, mis neid suhteliselt külmaks jättis.

Gartner'i uuringujuhi sõnul olid nii Apple'i, Samsungi, Amazoni kui mitmete teiste tahvelarvutite tootjate peamised 2014. aastal välja tulnud tahvelarvutite uuendused seotud tarkvara, kuid mitte seadete välimusega.

Hetkel ei ole tehnoloogiaeksperdid osanud välja pakkuda ka lahendusi, mis võiksid tahvelarvutite müüginumbritele taas hoo sisse anda. On küll pakutud välja 12-tollist ekraani, paremat puutetundlikkust ja konkreetsetele sihtgruppidele sobivat disaini, kuid sellistes debattides paistab kaalukeel pigem kanduvat murranguliste tarkvarauuenduste suunas.

Tagasi üles