Suurbritannia teeb enneolematult ambitsioonika katse internetiturundust kontrolli alla võtta, reklaamistandardite amet laiendab oma reegleid muuhulgas firmade veebilehtedele, suhtlusvõrgustikele ja mobiiltelefonide rakendustele.
Suurbritannia võtab internetireklaami karmi kontrolli alla
Olemuselt rahvusvahelise ja anonüümse interneti reguleerimine on mõistagi raske, kuid Briti reklaamistandardite amet ASA kavatseb tungida enamikest suurematest reklaamiturgudest tunduvalt kaugemale.
«Me alustame tuleva aasta märtsis ja teadaolevalt on meie lähenemine internetireklaamile kõige põhjalikum kogu maailmas,» ütles ASA esimees Chris Smith.
Reeglid ei jäta puutumata Twitteris ja Facebookis turundamist ning võivad tungida isegi kasutajate poolt genereeritud sisu, näiteks YouTube’i videote pärusmaale – kui ASA otsustab avalikkust endale appi paluda.
Üleastujate häbistamiseks tuleb ASA veebilehele «võrukaelte galerii», otsingumootorites hakkavad head tava rikkunud firmade toodete ja brändide kõrvale ilmuma hoiatused.
Kampaanias löövad kaasa nii Google kui traditsioonilised meediafirmad, toetades projekti rahaliselt ning pakkudes ASA töö tulemuste avaldamiseks pinda.
ASA on juba praegu volitatud keelustama eksitavaid või ebasündsaid reklaame nii televisioonis, tänaval, trükimeedias kui internetireklaamides, näiteks bännerites. ASA on tunnistanud, et alati tuleb ette ka keerukamaid juhtumeid, mida tuleb ükshaaval arutada.
Euroopa reklaamistandardite liidu peadirektor Oliver Gray ütles, et ASA aktsioon on tegelikult osa laiemast heade tavade propageerimise strateegiast, kuid möönas, et brittide lähenemine on teistest põhjalikum. «Suurbritannias läheb asi väga jõuliseks,» ütles ta.
Gray ütles, et ASA on problemaatilisi valdkondi teistest põhjalikumalt uurinud ning suutnud endale reklaamitööstuse esindajatelt stabiilse rahastamise kindlustada – millest ülejäänud riigid nüüd eeskuju üritavad võtta.
Viimaste aastatega on ASA-le esitatud kaebuste arv kahekordistunud, samas on nende käed lahenduste pakkumiseks võrdlemisi seotud olnud.
Uute reeglite taga peitub ka reklaamitööstuse enda soov teatud standardite raames püsida, kuna avalikkus on üha enam mures laste turvalisuse pärast sotsiaalvõrgustikes.
Copyright The Financial Times Limited 2010.