Postimehe lugejate autokoolile läinud summad varieeruvad seinast seina, kuid viimasest ajast leiab rohkem neid juhtusid, kus on tulnud sõidutunde korralikult juurde võtta ning maksta plaanitust mitmekordselt enam.
Lugejate kogemused: juhiloa hind võib küündida paari tuhandeni
Leidus isegi 50 aasta taguseid kogemusi, kus ühele lugejale maksis tööandja peale, et ta autokoolis käiks. «Sain kuus tolleaegse keskmise palga ja käisin koolis kella üheksast neljani – seda tervelt kuus kuud,» jagab lugeja oma lugu 1968. aastast.
Tasuta said tol ajal oma load tehtud veel mitmed teisedki lugejad. «Minu jaoks oli tasuta – vene kroonu maksis, kuna Pribaltika vennad olid nõutud autojuhid, eriti kindralite silmis,» märgib üks. «Aasta oli 1978 ja keskkoolis sai B-kategooria tasuta,» räägib lugeja, kes aasta hiljem sai ALMAVÜ kaudu ka C-kategooria load tasuta. «Praegu võib ainult unistada gümnaasiumis sellest,» lisab ta.
Kuid oli ka neid, kellel nõukogude ajal nii õnnelikult ei läinud. «Sain load 30 aastat tagasi, täpset hinda enam ei mäleta – kusagil 50-60 rubla ringis,» räägib lugeja, kelle õppesõiduautoks oli Moskvitš, mille kummidel ei olnud mustrit.
«Iga teine õppesõit läksid need tühjaks, siis sain autoratta vahetuses sellise koolituse, et anna olla. Kuna minu õppesõidu aeg langes kuudele november–aprill, siis talvise ja libeda tee sõit sai nii käppa, et pole elus sellega probleeme olnud,» meenutab ta.
Aasta-aastaga kallimaks
1980. aastatel pidid mitmed lugejad paar rubla maksma, näiteks 1983. aastal oli see üks rubla ja 1985. aastal kolm rubla rubla. 1990. aastate alguses sai autokoolis käia 80 krooniga, 90. aastate keskpaigas tuli juba maksta 400-500 krooni, 2000. aastatel varieerusid autokoolile läinud summad 3500 ja 5000 krooni vahel ning tänapäeval võib see küündida 1500 – 2000 euroni.
Näiteks üks õppur maksis 1895 eurot teooria ja 125 sõidutunni eest. «40 kohustusliku tunni järel ei olnud ma veel isegi parklast välja sõitma saanud ja kolm esimest korda ei saanud autoga sõitagi,» räägib ta. Nii hakkas õpetaja iga tunni lõpus ütlema, et paneme uue aja. «Lõpuks ütlesin ise, et tahan eksamit proovida teha. Ütles küll, et ma ei ole veel valmis, kuid tegin nii autokooli kui ARK-i eksami kohe ära!» lisab ta.
«Kuna võtsin teisest koolist väga palju lisasõidutunde, siis summa vist tuli umbes 1600 euro kanti. Enda koolis läks koos lisatundidega 900 kanti. Aga kuna ma väga suurt progressi enda koolis enam ei näinud, siis valisingi teise autokooli ja sõidutunnid olid soodsamad,» räägib lugeja, kes esimene kord kukkus ARK-i eksamil läbi, kuid peale lisatunde teise õpetaja käe all sai sellest läbi.
Samas on need ühed ekstreemsemad näited, valdavalt saab täna load kätte kuskil 600–700 euroga. «675 eurot läks – load sain eelmise aasta septembris. Kõik eksamid said esimese korraga tehtud ja sõidutunde ei pidanud lisaks ostma,» jagab rahulolev lugeja.
On täiesti olnud ka neid lugejaid, kes on lubade saamisel planeeritud rahadega hakkama saanud. «E-õpe oli 405 eurot, pimedakoolitus 40 eurot, libedakoolitus 60 eurot, riigilõiv e-teeninduses 86 eurot, tervisetõend 20 eurot,» räägib lugeja, kes esmaabikoolitust tegema ei pidanud, kuna õpib meditsiini, ja maksis kokku 611 eurot.
Topelt sõidutunnid – kas õpetaja mugavus?
«40 sõidutundi on nõutud. Kohe kui õpetajaga tuttavaks sain, ütles: mina alla 80 tunni ei lase kedagi eksamile,» meenutab lugeja, kes oskas sõita juba enne autokooli minekut. «Ja nii läkski – maksid lõpuks topelt sõidutundide eest, kuid targemaks ei saanud,» oni õppur siiamaani nördinud sõiduõpetaja peale, kes aeg-ajalt tema kõrval isegi magama jäi.
«Algne loodetav hind oli 417 eurot, kokku läks aga ligikaudu 960 eurot, kuna sõiduõpetaja oli rohkem niisama kaasreisija ja väga midagi ei õpetanud,» ei ole ka üks teine autokoolis käinu sõiduõpetajaga rahul.
Ei tunne, et oleks asjata rohkem maksnud
«Just eelmisel nädalal sain load kätte. Kuna alustasin nullist, siis ei pääsenud ilma lisasõidutundideta – kokku läks umbes 1000 eurot,» räägib üks äsja autokooli edukalt lõpetanu. «Aga sellist tunnet küll ei jäänud, et kooli poolt oleks meelega üritatatud kuidagi raha välja meelitada. Sõiduõpetaja oli ülimalt asjalik ning mina võtan seda kui investeeringut oma liikumisvabaduse suurendamisesse,» rõhutab ta samas.
«Olen ikka veel autokoolis. Läbinud olen üle 70 sõidutunni ja raha on läinud umbes 1500 eurot. Sõiduõpetaja on väga tore ja olen temaga väga rahul. Sellest hoolimata ei oska ikka piisavalt hästi sõita ning raha läheb mitusada veel sisse,» toob üks teine lugeja välja.