Tänapäeva laste igapäevaelu lahutamatuks osaks on lugemise, omavahel mängimise, teleri vaatamise ja teiste meelelahutusvõimaluste kõrval järjest tugevamat kohta haaramas digiaalmeedia, mis 2015. aastal toob nii mõndagi uut kaasa.
Vaata, millised on alanud aasta lasteäppide trendid
Kasvav hulk ettevõtteid, alates tuntud mänguasjade tootjatest kuni alustavate idufirmadeni, otsib võimalusi, kuidas erinevad tahvelarvutid ja äpid lastele meelepäraseks teha, vahendab Guardian ja pani kokku nimekirja kümnest suundumusest, kuhu lastele suunatud nutirakendused sel aastal liiguvad.
1. Digitaalne loojutustamine jätkab identiteediotsinguid
Ei ole mingi üllatus, et esimesed lastele mõeldud äpid põhinesid loojutustamisel ja pakkusid võimalust lugeda raamatuid digitaalselt. Nüüd püüab järjest vähem äpiloojaid matkida raamatuid ja otsivad rohkem originaalseid lahendusi, mis viivad kokku teksti, animatsiooni ja puutetundliku ekraani võimalused.
Selgelt eristuva sisuga lasteäpid on hõivamas järjest kindlamat kohta raamatute, teleri ja mängude kõrval ning suure tõenäosusega kasvab nende hulk alanud aastal. Identiteediotsing aga jätkub ka sel aastal, kuna lastele suunatud nutirakenduste puhul on mitme erineva formaadi kasutamine vältimatu, hoolimata sellest, mis lõpptulemus olla võib.
Näited sellistest loojutustamise äppidest on: Jack and the Beanstalk ja Dino Dog.
2. Lapsi kaasatakse rohkem lugude sisuloomesse
Muidugi oskavad lapsed lugusid rääkida, kuid paljud lasteäppide loojad tulid selle peale alles hiljuti. Kuigi lapsed on saanud puutetundlikul ekraanil toksides suhelda teiste tegelastega ja liikuda ringi, arenevad lood ise edasi üldiselt väga sirgjooneliselt, andmata lastele võimalust oma loovust kasutada.
Sellel aastal saab näha rohkem selliseid äppe, mis püüavad loojutustamise anda laste endi kätte, et nad saaksid nende lugude sisuloomesse ise rohkem panustada. Seda läbi võimaluse luua ise tegelasi, dekoratsioone ja olukordi.
Näited sellistest äppidest on Noisy Neighbours ja TeleStory.
3. Vastutustundlikud äpiostud
Lasteäpid ja äpid, mille sees on võimalik oste sooritada, on väga tundlik teema tänu viimaste aastate hoiatavatele näidetele, kus lapsed on kulutanud oma vanemate krediitkaarti limiidi mobiilimängudele. Üks asi, millele aga selle teema juures pole tähelepanu juhitud, on see, et need on olnud peamiselt täiskasvanutele suunatud äpid, mida lapsed selle käigus kasutanud on.
Nende juhtumite tõttu on lapsevanematel tekkinud sügav vastumeelsus igasuguste äppide suhtes, kus peab mängimiseks midagi juurde osta. Alanud aasta tõotab aga tuua hulga vastutustundlikke nutirakendusi, kus vanemad saavad selle sobivust oma lapsele enne kontrollida ja valida, mille eest nad on nõus maksma ja mille eest mitte.
Näited sellistest olemasolevatest äppidest on: Endless Wordplay ja Nosy Crow Jigsaws.
4. Ka vanemad saavad mängus kaasa lüüa
Jah, lapsed kasutavad äppe üksinda, kuid see ei tähenda, et need oleks digitaalsed lapsehoidjad, nagu paljud kriitikud sageli vihjavad. Äppe disainides panevad arendajad järjest enam rõhku sellele, et vanemad saaksid koos lastega diivaniäärel istudes neid kasutada ja olla samuti mängu kaasatud. 2015. aasta toob kindlasti nii mõnegi sellise äpi juurde.
Kindlasti on oodata uusi arenguid ka nn vanemate enda näidutahvli kasutamise suunal – see viitab võimalusele, kus lapsevanem saab oma seadeldisest konkreetsesse rakendusse sisse logida ja näha, mis tema laps parasjagu teeb ja kuidas need äpid, mida laps kasutab, tema oskusi arendavad. Omaette trend on veel äpid, mis harivad ka vanemaid: eriti need, mis soovitavad mitte-digitaalseid tegevusi õppimise soodustamiseks.
Näited sellistest äppidest on Mickey’s Magical Math World koos Disney Imagicademy Parents äpiga ning Curious Playground.
5. Jätkub laste programeerimisäpide arendamine
Arvutiprogrammeerimise tutvustamine viieaastaste laste õppekavas on brittides palju debatti tekitanud, eriti kõrgendatud ootuste osas, mis see õpetajatele kaasa toob. 2015. aasta lasteäpid pakuvad kindlasti sellele arutelule lahendusi, kuigi mitte kõik need lahendused ei pruugi olla positiivset laadi.
Lisaks selle on tegelikult aga palju nutirakendusi, mis toetavad laste esimesi samme programmeerimismaailmas või vähemalt aitavad arendada programmeerimisega sarnanevat mõtlemist. Kas nunnud tegelased ja koodijupid on piisavalt atraktiivsed, et hoida lapsi eemale pärismängudest ja kas nad tõesti aitavad hiljem koolis kaasa laste programmeerimisoskustele – sellele annavad vastuse järgmised 12 kuud.
Näited sellistest äppidest on Tynker, ScratchJr, CodeQuest ja The Foos.
6. Robotite ja 3D printimise esilekerkimine
Kui paljudel lastel saab 2015. aastal olema kodus ligipääs kaasaegsetele robotitele ja 3D printeritele? Arvatavasti väga vähestel. Samas loodavad mõned idufirmad ja nutirakenduste arendajad, et nende tooted on paari aasta pärast peamiseks võimaluseks robotite ja 3D printimisega tutvumisel.
Ameerika idufirma Play-i leidis Hooandja sarnase keskkonna kaudu raha kerakujuliste robotite Bo ja Yana loomiseks, mida laiemale üldsusele 2015. aastal tutvustatakse. Nende koos tuleb kaasa ka äpp, mille õpetab lapsi roboteid programmeerima. Kindlasti tasub riistvara arendustest silma peal hoida ka Kano arvutil, samuti Osmo-nimelise idufirma mänguasjadel ja nutirakendustel.
3D printimise vallas on aga terve rida ettevõtteid, mis teevad tööd äppide kallal, mis võimaldavad lastel luua asju ja neid välja printida. Hetkel on see küll üks väga kallis nišimänguasi, mida lapsele osta, kuid võimalus printida füüsilisi asju loob kindlasti tulevikus uusi taskukohasemaid rakendusi ka lastele.
Näide sellistest rakendustest on Apple My Little Monster.
7. Youtube filtrid ja teised videoäpid
Youtube’is on tohutu hulk lastele suunatud videosid. Populaarseimad kanalid, mis just neile pühenduvad, on näiteks DC Toys Collector, Stampy ja Little Baby Bum. Lapsevanematele ei tekita muidugi laste Youtube’i videote vaatamine positiivseid emotsioone, kuna muuhulgas võivad lapsed sattuda ka neile mitte nii sobiva sisuga videosid vaatama.
2015. aasta toob kaasa rohkem katsetusi lastele mõeldud Youtube’i filtritena mõeldud mobiilirakenduste näol. Kasvav hulk Youtube’i kanaleid loob oma äpid, mis aitaksid lastel oma lemmikvideosid jälgida. Näiteks Angry Birds ToonsTV vaatajate arv võib alanud aastal selle abil kasvada kuni 4 miljardini või enamgi veel.
Näited sellistest äpidest on: Stampy Cat ja Hopster.
8. Minecraft laiendab haaret
Minecraft on maailma kõige populaarsem lastele mõeldud mäng olnud juba pikemat aega ja 2015. aasta selles osas midagi uut ei too. Küll aga tõotab uusi arenguid asjaolu, et Microsoft ostis ära mängu seni arendanud ettevõtte Mojang.
Oodata tasub selliseid katsetusi, kus Minecrafti hakatakse sarnaselt Youtube’i Stampy kanalile, mis on peagi avamas teist, just õppimisele suunatud kanalit, kasutama hariduslikel eesmärkidel koolidele ja muuseumidele. Ka suuremad mänguasjatootjad võivad tulla välja erinevate Minecrafti teemaliste rakendustega.
Näited juba olemasolevatest äpidest on: Dennis and Gnasher, Tate Worlds ja LearnToMod.
9. Heli tekitamine läbi muusikaäppide
Üks valdkond, milles on tahvlite arendamisel väga suur potsentsiaal, kuid kuhu pole hetkel praktiliselt üldse tähelepanu pööratud, on muusika ja lapsed. Siin ei ole mõeldud otseselt traditsiooniliste muusikariistade kasutama õppimist, kuid teistlaadi muusikaga seotud loovuse arendamist.
See ei pruugi tingimata väljenduda spetsiaalselt lastele loodavate nutirakendustena, näiteks GarageBand äpp võib edukalt panna lapsi koos vanematega ühiselt lugusid salvestama. Taaskord, äpid ei asenda muusikariistu, kuid nendega toimetamine võib aidata lapsi teistel viisidel arendada rütmitunnetust ja viisipidamist.
Näited sellistest rakendustest on: Disco Fingers ja Mini Music Box.
10. Rohkem rakendusi androidilastele
Enamus ülal toodud rakenduste näited on mõeldud kasutamise Apple nutitelefonides. Peamine põhjus on see, et lasteäpide arendajate ressursid on piiratud ja ei võimalda kahele erinevale operatsioonisüsteemile rakendusi teha. Samas on siiski palju lapsi, kes mängivad täna androidisüsteemi kasutavate tahvelarvutitega.
2014. aastal oli iPad’i lasteäppide kohaldamine androidisüsteemile üpris visa, kuigi mõndade rakenduste puhul tuldi koheselt välja mõlemale operatsioonisüsteemile mõeldud lahendustega. Alanud aastaks ennustatakse selle trendi kasvu.
Näited sellistest olemasolevatest rakendustest on: Endless Reader, Skylanders Trap Team, Toca Boo ja Makies Fashion.
Kuigi lasteäpid tõstavad järjest enam pead ja hea on olla kursis, mis võimalusi olemas on, ei tohiks unustada siinjuures, et need ei asenda lapsevanemat ega neid tegevusi, mis on siiani laste kasvamise lahutamatuks osaks olnud – lugemine, jalgrattasõit, spordi tegemine, piltide joonistamine pliiatsitega, vihmausside korjamine kalapüügiks – ühesõnaga kõikide nende asjade tegemine, mis toimuvad väljaspool ekraani.