Alates eelmise aasta esimesest novembrist on kõikidel uuena müüdavatel sõiduautodel küljes rehvirõhu jälgimissüsteemid. Uus nõue teeb sõidu turvalisemaks, kuid toob kaasa ka ebamugavusi.
Mida toob kaasa uus rehvirõhuandurite nõue?
Maanteeameti tehnoosakonna ekspert Alar Allaste ütleb, et kuigi nõue hakkas kehtima alles nüüd, pole tegelikkuses juba paari viimase aasta vältel uutele kavandavatele sõidukitele tüübikinnitust väljastatud, kui neil puuduvad rehvirõhu seiresüsteemid, kirjutab värske Autoleht.
«Euroopa parlamendi ja Euroopa Nõukogu määrusest tulenenud nõue oli teada juba aastal 2009, kuid siiani kehtis üleminekuaeg sellega kohanemiseks,» räägib Allaste ja toob välja mitu põhjust, miks on uutel autodel edaspidi rehvirõhu jälgimine kohustuslik.
«Üks eesmärk on vähendada M1-kategooria sõiduautode süsinikdioksiidiheidet ehk üldiselt võttes mootorsõidukite keskkonnamõjusid. CO2 vähenemine toimub kombineeritult rehvide veeretakistusjõu vähendamisega ja rehvirõhu seiresüsteemi kasutuselevõtuga. Seega, tühjade rehvidega sõites kasvavad veeretakistus, kütusekulu ja ka heide, samuti kuluvad rehvid kiiresti. Teine oluline faktor on sõiduohutus. Nii vajalikust madalama kui ka kõrgema rõhuga sõitmisel kannatab auto juhitavus.»
Allaste märgib veel, et kuigi seiresüsteem peab kõikidele uutele sõiduautodele olema paigaldatud, ei kontrollita vähemalt esialgu selle olemasolu ja korrasolekut tehnoülevaatusel.
AS Topauto regionaaljuht Meelis Pajumägi selgitab, et kasutusel on kaht tüüpi seiresüsteeme: nii-öelda otsesed ja kaudsed. Suzuki, Hyndai ja Isuzu kasutavad «otsest», kus velje küljes on spetsiaalsed andurid.
Need saadavad mõõdetud rõhu andmed juhtplokki. Kui rõhk liiga madalale langeb, süttib armatuurlaual hoiatustuli. Seati «kaudne» süsteem toimib aga hoopis ABSi anduritega.
Paarisaja euro eest saab andurid ka oma autole
Soovi korral saab rehvirõhu jälgimissüsteemiga oma autosõidu turvalisemaks ja säästlikumaks muuta iga autoomanik. Nimelt müüakse järelturul üsnagi lihtsalt paigaldatavaid seireseadmeid, mis ühenduvad auto enese infotabloode ja multimeediasüsteemidega, teinekord on neil eraldi ekraanid, või saadavad andurid info hoopis nutitelefoni. Hinnad jäävad tavaliselt suurusjärku 100-300 eurot.
Peale loos mainitud ABS-andureid kasutava süsteemi ning ventiiliga kokku ehitatud ja velje sisepinnale toetuva anduri on välja mõeldud veel nutikaid lahendusi – näiteks saab teatud andureid paigaldada ventiilile selle korgi asemel.