USAs on tarbijakulutused tugevasti kahte lehte länud – kallist kaupa ostetakse usinasti, odavama kraamiga kaubitsejatel on aga jätkuvalt rasked ajad.
Luksuskaup läheb, odavkaup ootab
Ligi aasta pärast seda, kui Ameerika majandus taas kasvama hakkas, ilmnevad ettevõtete sissetulekutes üha selgemini teravad kontrastid.
Prestiižikate poodide nagu Neiman Marcuse ja Tiffany kliendid käituvad üha enesekindlamalt ja tarbivad entusiastlikult. Jaemüügi «teises otsas» on meeleolu ettevaatlik ja ebakindel, mistõttu Walmartil ja liigikaaslastel on seis nutune.
2010. aasta teises kvartalis kasvasid tarbijakulutused USAs 2 protsendi võrra, mis on võrdne 2009. aasta neljanda kvartaliga ning veidi parem kui tänavuse avakvartali 1,9 protsenti.
Samas on nimetatud näitajad kahvatuvõitu ning palju nõrgemad kui peale varasemaid majanduslangusi.
Näiteks 1982. aasta neljandas kvartalis kasvas tarbimine 7,5 protsenti, kuigi üldine majanduskasv oli vaid 0,2 protsenti. 1992. aasta esimeses kvartalis tõusis tarbimistempo 7,1 protsendi, 2001. aasta neljandas kvartalis aga 6,4 protsendi võrra.
«Jaemüük on ikka olnud majanduse taastumise esirinnas, seekord ei ole asi aga sugugi nii,» ütles Ameerika jaemüüjate liidu National Retail Federationi vanemanalüütik Jack Kleinhenz. «Inimesed otsivad ja leiavad viise, kuidas kokku hoida.»
Massituru jaemüüjatele, mis langusest allahindluste toel välja hakkasid ronima, on see andnud hoobi. Ülemise otsa firmad, mis majanduslanguses kõige enam räsida said, kosuvad nüüd tunduvalt jõudsamini.
Luksuslike ehete ja juveelide müüja Tiffany võis teise kvartali lõikes tunda rõõmu 9-protsendilisest müügikasvust – aastatagusega võrreldes. Võrdluseks: «tavaliste» ehete müügikett Zale pidi tõdema, et müük jäi mullusega kõrvutades kesisemaks.
Kallite kaubamajade keti Neiman Marcuse käive kasvas teises kvartalis 7,6 protsendi võrra. Walmarti kaupluste läbimüük on aga eelmise aastaga võrreldes langenud. Walmarti USA kaubamajade juht Bill Simon ütles analüütikutele: «Kliendid on ostudega jätkuvalt ettevaatlikud, eriti kui asi puudutab luksuskaupu.»
Copyright The Financial Times Limited 2010.