2007. aastal Rootsi pealinnas Stockholmis ja 2013. aastal riigi teises suuremas linnas Göteborgis kehtestatud maks on suunatud liiklusvoogude ühtlustamisele ja kesklinnas tipptundidel tekkida võivate ummikute vältimisele. Automaatne süsteem pildistab üles maksukogumispunkte läbivate autode numbrid ja Rootsi transpordiamet Transportstyrelsen saadab autode omanikele järgmisel kuul koju maksuteatise. Seni said teatiseid vaid Rootsi numbrimärkidega autode omanikud, kuid uuest aastast laiendati ummikumaksu tasumise kohustust kõigile.
Ummikumaksu kohta on Transportstyrelsen koostanud ka eri keeltes selgitavad veebilehed. Eestikeelne asub siin.
Ummikumaks kehtib Stockholmis tipptundide ajal: hommikul poole seitsmest õhtul poole seitsmeni. Muul ajal kesklinna läbivatelt autodelt maksu ei koguta.
Transportstyrelseni statistika põhjal läbib Rootsi pealinna neil n-ö tipptundidel keskeltläbi 400 000 autot päevas. Neist vaid umbkaudu kaks protsenti ehk 8000 on mitte-Rootsi numbrimärkidega.
«Välismaiste autode hulk ei ole eriti suur,» tõdes Transportstyrelseni spetsialist Jonas Maran, «ja suurem osa neist on Soome autod.»
Marani sõnul tuvastab automaatne süsteem lisaks Rootsi numbrimärkidele ka veel viie välisriigi omi: Saksamaa, Norra, Taani, Soome ja Poola. «Ülejäänud numbrimärke, nagu näiteks Eesti omi, tuvastab piltidelt inimsilm,» rääkis ta Postimehele. «Meil on aasta alguses olnud küll veidi raskusi n-ö käsitsi tuvastamise süsteemi käimaminekul, aga loodetavasti hakkab kõik peatselt sujuma.»
Nende autode kohta, mida süsteem automaatselt ei tuvasta, ei ole Rootsi transpordiametil veel praegu ka täpset statistikat. Sestap ei osanud Maran öelda, kui palju Eesti numbrimärkidega autosid Stockholmi kesklinna tipptundidel läbib, kuid pakkus, et Eesti võiks olla riikidest tipmise viie järel kuskil 6.-7. kohal. «Kui süsteem on mõnda aega töötanud, oskame juba täpsemalt öelda,» lisas ta.