Aasta algusest alates maksavad Rootsi linnades Stockholmis ja Göteborgis ummikumaksu lisaks kohalikele ka välismaiste numbrimärkidega autod. See tähendab, et ka Rootsit väisanud Eesti autode omanikud hakkavad postiga saama Rootsi ummikumaksu teateid.
Eestlased hakkavad Rootsi ummikumaksu maksma
2007. aastal Rootsi pealinnas Stockholmis ja 2013. aastal riigi teises suuremas linnas Göteborgis kehtestatud maks on suunatud liiklusvoogude ühtlustamisele ja kesklinnas tipptundidel tekkida võivate ummikute vältimisele. Automaatne süsteem pildistab üles maksukogumispunkte läbivate autode numbrid ja Rootsi transpordiamet Transportstyrelsen saadab autode omanikele järgmisel kuul koju maksuteatise. Seni said teatiseid vaid Rootsi numbrimärkidega autode omanikud, kuid uuest aastast laiendati ummikumaksu tasumise kohustust kõigile.
Ummikumaksu kohta on Transportstyrelsen koostanud ka eri keeltes selgitavad veebilehed. Eestikeelne asub siin.
Ummikumaks kehtib Stockholmis tipptundide ajal: hommikul poole seitsmest õhtul poole seitsmeni. Muul ajal kesklinna läbivatelt autodelt maksu ei koguta.
Transportstyrelseni statistika põhjal läbib Rootsi pealinna neil n-ö tipptundidel keskeltläbi 400 000 autot päevas. Neist vaid umbkaudu kaks protsenti ehk 8000 on mitte-Rootsi numbrimärkidega.
«Välismaiste autode hulk ei ole eriti suur,» tõdes Transportstyrelseni spetsialist Jonas Maran, «ja suurem osa neist on Soome autod.»
Marani sõnul tuvastab automaatne süsteem lisaks Rootsi numbrimärkidele ka veel viie välisriigi omi: Saksamaa, Norra, Taani, Soome ja Poola. «Ülejäänud numbrimärke, nagu näiteks Eesti omi, tuvastab piltidelt inimsilm,» rääkis ta Postimehele. «Meil on aasta alguses olnud küll veidi raskusi n-ö käsitsi tuvastamise süsteemi käimaminekul, aga loodetavasti hakkab kõik peatselt sujuma.»
Nende autode kohta, mida süsteem automaatselt ei tuvasta, ei ole Rootsi transpordiametil veel praegu ka täpset statistikat. Sestap ei osanud Maran öelda, kui palju Eesti numbrimärkidega autosid Stockholmi kesklinna tipptundidel läbib, kuid pakkus, et Eesti võiks olla riikidest tipmise viie järel kuskil 6.-7. kohal. «Kui süsteem on mõnda aega töötanud, oskame juba täpsemalt öelda,» lisas ta.
Ummikumaksu suurus on kellaajati erinev, ulatudes 10 Rootsi kroonist 20 kroonini Stockholmis ning 9 kroonist 22 kroonini Göteborgis. Euroopa keskpanga kursi kohaselt võrdus üks euro reedel 9,4883 Rootsi krooniga, mis tähendab, et maksumäär võib ulatuda 95 eurosendist 2,32 euroni.
Välismaale saadab maksuteatisi Transportstyrelseni partner, inkassoteenuseid pakkuv Rootsi ettevõte Parktrade Europe AB. Maksuteatised saabuvad eelmise kuu kohta ning need tuleb ära maksta järgmisel kuul. Mittemaksjatele määratakse 500 Rootsi krooni (52,7 eurot) trahvi. Kui autoomanikul on kogunenud üle 5000 Rootsi krooni eest maksmata ummikumaksu ja selle trahve, keelatakse selle auto liiklemine Rootsis.
Ummikumaksust on Stockholmis erandina vabastatud Lidingö saare asukad, kel pole muud väljapääsu saarelt kui läbi kesklinna – seniks kuni valmib Lidingöle viiv teinegi sild, mis kesklinna enam ei läbi. Kui auto läbib Lidingöle viiva tee otsa juures asuvat kontrollpunkti ning poole tunni jooksul teist kontrollpunkti, ei pea selle omanik ummikumaksu maksma.
Kuna Tallinna-Stockholmi parvlaevade saabumiskoht on samuti Lidingöle viiva tee lähedal, õnnestub laevalt saabuvatel ja laevaga lahkuvatel Eesti autoturistidel õige marsruudi valiku puhul «Lidingö reegli» abil samuti ummikumaksu tasumisest pääseda - juhul kui nad lahkuvad kesklinnast poole tunni jooksul. «Ma pole täpselt liiklusskeemiga sadama ja Lidingö tee juures tutvunud, kuid jah, mulle tundub, et sadamast tulles võiks olla võimalik seda kasutada,» ütles Maran.
Kuus kogutakse Stockholmis keskmiselt 7-7,5 miljonit eurot ummikumaksu.