Saab sai esimese poolaastaga vaevu 10 000 autot müüdud ning asjatundjate ammused kahtlused, kas «rootslane» ikka iseseisvalt toime tuleb, näivad leidvat kinnitust.
Saab ei võta vedu
Hollandi sportautofirma Spyker, mis Saabi kuus kuud tagasi General Motorsi käest ära ostis, on selle ajaga kandnud 139 miljonit eurot maksujärgset kahjumit.
Spykeri tegevjuht Victor Muller ütles, et Saabi fännide lojaalsus, firma hea maine, huvi meie autode vastu ning vanade ja uute diilerite entusiasm peaksid siiski tagama Saabile globaalse luksusliku nišiauto staatuse.
Kuigi Spykeri väärtus on 126 miljoni euroga miinuses, ei olevat grupil vajadust aktsiaid emiteerida ega mingil muul viisil lisakapitali soetada.
Esimese kuue kuuga müüdi Saabe kokku 10 535, mis on aastatagusega võrrelduna – mil GM firma tegevuse lõpetamisega tegeles – poole võrra vähem.
Spyker ütles aga, et hetketulemused ei anna õiget pilti, kuna Rootsi Trollhattani tehased olid kõnealusel perioodil põhimõtteliselt suletud.
Grupp kinnitab, et «saab Saabile paari kvartaliga hoo sisse».
«Kui me Saabi ostsime, oli see tühi ja surnud, ühtegi autot tootmises ei olnud,» ütles Muller Financial Timesile antud telefoniintervjuus.
Esimesel poolaastal tootis Saab ainult mudelit 9-3. Teisel poolaastal tuleb turule lipulaeva 9-5 uus versioon, mida plaanitakse valmistada 35 000 tükki, ütles Muller.
Spyker maksis GMi poolt mahakantud Saabi eest sularahas 74 miljonit dollarit ja andis pealekauba 326 miljoni dollari eest kustutatavaid eelisaktsiaid.
Spetsialistid ja analüütikud väitsid, et Saabi kasumlikuks muutmine käiks üle jõu ükskõik millisele autofirmale – kuna kahjumeid oli GMi juhtimisel kogutud juba niivõrd pikka aega. Samuti toodetakse Saabe väga väikeses koguses, autotööstuses läheb aga üldiselt paremini massitootjatel.
Spyker müüs enne Saabi ostmist vaid paar tosinat käsitsi valmistatud sportautot aastas. Muller ütles tookord, et toob Saabi kasumisse aastaks 2012. Sellest eesmärgist hoiab firma kinni ka pärast esimese poolaasta majandustulemuste avaldamist.
Mullu müüdi Saabe kokku 40 000, rekord – 130 000 – pärineb aastast 2006.
Kui uus 9-5 hiljuti rahva ette toodi, jäid vastukajad võrdlemisi leigeks.
Briti ajakiri Autocar andis GMi päevil väljaarendatud masinale viiest tärnist kaks ja ütles, et «9-5 on enamike omaduste poolest alla keskmise, kui äratuntav väljanägemine välja arvata».
What car? ajakiri piirdus samuti kahe tärniga ning mõistis hukka auto «jässaka disaini» ja «tuima» rooli.
Copyright The Financial Times Limited 2010.