Päevatoimetaja:
Sander Silm

Toyota keerab Priuse häält kõvemaks

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Toyota Prius.
Toyota Prius. Foto: THOMAS KIENZLE/AP

Ajal mil valitsused kõikjal maailmas mürasaastega võitlust peavad, tõstab Toyota teadlikult oma Priuse hübriidi detsibelle.

Alates tulevast nädalast paiskab Toyota müüki seadme, mille Priusele mootorihääle jäljendamiseks peale saab panna. Niiviisi peaksid jalakäijad ülivaikse auto lähenemist paremini märkama.

Heli hakkab lähtuma kapoti alla kinnitatud kõlarist ja selle tugevus seatakse sõltuma auto liikumise kiirusest. Toyota ütles, et seade aitab «tuvastada sõiduki liikumist ja ligiolu» ning peaks inimesi «hoiatama, ilma neid ärritamata».

Tehismüra hakkab Toyota oma populaarsele hübriidile pakkuma seetõttu, et regulaatorid on juba pikemat aega hoiatanud hübriid- ja elektriautode uudsete ohtude eest. Nimelt on need sõidukid aeglaselt liikudes praktiliselt hääletud.

Kuigi paljud on kiitnud masinate vaikset minekut ja elektrimootori head kiirendust, on näiteks pimedate ühingud teinud regulaatoritele ettepaneku jalgratturite, jalakäijate ja teiste ohutust silmas pidades teatud liiki müra siiski kohustuslikuks teha.

USA liiklusohutusameti mullune uuring näitas, et hübriidid tekitavad tavaautodest kaks korda rohkem jalakäijatega seotud õnnetusi – seda just kiirust maha võttes, peatudes, tagurdades, parkides ja liikuma hakates.

Nissan paigutab oma elektriautole Leaf, mis 2011. aasta alguses ka Euroopas müüki tuleb, vasaku esitule taha kõlari, kust hakkab kõlama õhkutõusva lennuki sarnane «turbiinihääl».

Nissani «turbiin» töötab vaid kuni kiiruseni 30 kilomeetrit tunnis, sest sealt edasi piisab kummide ja õhutakistuse mürast, et autot märgata. Erinevalt Toyotast on Nissani seade juba standardvarustuses.

Toyota ütles, et hakkab oma müratekitajat esialgu müüma vaid Jaapanis, kuna valitsus on hübriidide jaoks määranud konkreetsed helitugevuse normid.

Seade tuleb müüki 30. augustil hinnaga 12 600 jeeni ehk 150 dollarit, lisaks maksud ja paigaldamistasu.

Seadme müüki kaalutakse ka väljaspool Jaapanit. Ilmselt ootavad hübriidsõidukite helikvoodid ka USAd ja Euroopat.

Copyright The Financial Times Limited 2010.

Märksõnad

Tagasi üles