Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

12 nõuannet avaliku esinemise jaoks

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: juhtimine.ee
Copy
12 nõuannet avaliku esinemise jaoks
12 nõuannet avaliku esinemise jaoks Foto: SCANPIX

Avalik esinemine kulgeb palju sujuvamalt, kui silmas pidada 12 kasulikku nõuannet, mida vahendab Business Insider.

Tunne oma publikut

Selleks, et jõuda oma sõnumiga publikuni, tuleb see alati oma publikule kohandada. Kuulajad on nutikad ja saavad üsna kiiresti aru, kui esineja on jätnud oma kodutöö tegemata ega arvesta konkreetse publiku eripärasid.

Loo publikuga silmside

Selleks, et publiku lihtsalt hajuv tähelepanu endale juhtida, tuleks hoiduda tühjusesse vahtimisest või ruumis ringi hüplevast pilgust. Veenva esitluse jaoks tuleks publikus olevate inimestega luua vähemalt kaheks-kolmeks sekundiks või vähemalt kuni mingi lause või mõtte lõpetamiseni silmside.

Hoidu häirivatest, tähelepanu kõnelt eemale juhtivatest maneeridest

Avalikud esinejad ei mõtle tihtipeale sellele, kuidas mõjub nende kehahoiak ning kõrvaltegevused publikule. Võtmete või müntidega kõlistamine, tooliga kiikumine, pidev käekella vaatamine, sõrmedega ragistamine ja muud sarnased tegevused näitavad esineja ebakindlust ning viivad publiku tähelepanu esitluse sisult eemale.

Ära unusta harjutada

Selleks, et avaldada oma publikule võimalikult suurt mõju, tuleks kogu esitlus vähemalt üks kord läbi harjutada ning sissejuhatav- ning lõpposa vähemalt kolm korda.

Ole energiline

Publik ootab igalt avalikult esinejalt entusiasmi ning aktiivset huvi omaenda esitluse vastu. Kui esinejal aktiivne huvi puudub, puudub see ka publikul.

Hoidu andmete ja numbrite ülekuhjamisest

Kuigi võimalikult paljude andmete lisamine esitlusse näib esmapilgul olevat hea viis oma veenvuse suurendamiseks, võib sellega hoopis kaduda publiku huvi ning kaasatus.

Ole inspireeriv ja kaasav

Ürita publikus tekitada emotsioone ning toeta seda loogilise analüüsiga, mis nende emotsioonide teket õigustaks.

Ära unusta teha pause

Selleks, et publik jõuaks kaasa mõelda ning esitlusele tekiks selge struktuur, tuleks pausid teha avakõne, põhiosa ja lõpposa vahel. Samuti tuleks väikesed pausid jätta esitluse sisulises osas kõigi olulisemate punktide vahele.

Loo esitlusele tugev algus

Esitluse algus peab tekitama kuulajates huvi. Näiteks räägi publikule teemaga seotud kaasahaarav lugu, esita provotseeriv küsimus või põnev statistikaväljavõte.

Küsimuste ja vastuste vooruga esitluse lõpetamine

Tihtipeale lõpetatakse esitlus liiga järsult “See ongi kõik, kas kellelgi on küsimusi?”

Küsimuste ja vastuste voor on küll esitluse osa, kuid tugev esitlus tuleks lõpetada selge ja olulisemaid punkte rõhutava kokkuvõttega.

Ära loe esitlust slaididelt maha

Sinu publik oskab lugeda. Täpselt sama informatsiooni edastamine verbaalselt ja visuaalselt mõjub igavalt ning isegi publikut solvavalt.

Hoidu vabandustest

Isegi kui oled mõne minuti hiljaks jäänud või äsja puruväsinuna saabunud pikalt lennult, ei tohiks vabandamisega luua esitlusele negatiivset õhkkonda. Jäta kõik isiklikud ebaõnnestumised kõrvale ning lase publikul hinnata sinu esinemist iseseisvalt.

Tagasi üles