Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Eksitava reklaami takistamisel on tarbijakaitse käed seotud

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Artikli foto
Foto: Panther Media/Scanpix

Kuigi tarbijakaitseameti võimuses on eksitava reklaami kasutajaid ettekirjutuste ja trahvidega korrale kutsuda, on trahvid suhteliselt väikesed ja menetlused võtavad nii kaua aega, et reklaamikampaania on otsuse jõustumise ajaks sageli läbi.
 

Näiteks Estdirect Office OÜ hiigeltomati seemnete reklaami eksitavate väidete kontrollimiseks algatati esialgne menetlus juba kevadel, kuid siiani pole asi lõplikku lahendust leidnud, samas kui tomatiseemnete reklaamimise hooaeg on selleks hooajaks ilmselgelt ka läbi.

Tarbijakaitseameti osakonnajuhataja Hanna Turetski sõnul algatati nüüd firma suhtes väärteomenetlus seoses sellega, et reklaamis oli esitatud valeväide, justkui tegemist oleks konkreetse sordi seemnete esmakordse müügiga Eestis. Tõenäoliselt lõpeb menetlus trahviga, tõdes Turetski.

Siiski võib maksimaalne trahv eksitava reklaami eest ulatuda vaid 50 000 kroonini, mis pole suurte ettevõtete jaoks ilmselt kuigi suur summa.

Samas pole tarbijaid veelgi enam eksitava reklaamiväitega, mille kohaselt peaksid Estdirect Office OÜ tomatid hiigelsuureks - lausa 2-kilogrammiseks - kasvama, tarbijakaitseametil midagi peale hakata. Turetski sõnul ütleb reklaam selgelt, et kui tomatid ei kasva nii suureks, on tarbijal õigus raha tagasi küsida ning seega on ametlikult kõik korrektne.

«Kui nad ei maksa tagasi, siis on tegemist ebaausa kauplemisvõtte kasutamisega,» tõdes osakonnajuhataja. Praegu ei ole Turetski sõnul keegi tarbijakaitseameti poole sellise murega pöördunud, et poleks raha tagasi saanud.

Varem on Estdirect Office OÜ analoogselt müünud näiteks maasikataimi, mis pidid reklaamilubaduse järgi väga kõrgeks kasvama ja meeletut saaki andma. Ametile teadaolevalt on need inimesed, kes maasikataimedega rahule ei jäänud, raha firmalt ka tagasi saanud.

Mis saab aga edasi? Turetski sõnul juhib amet ettevõtte tähelepanu sellele, et edasiste kampaaniate korral tuleb järgida reklaamiseadusega sätestatud nõudeid. Kui firma peaks kevadel välja tulema uue reklaamiga, mis on seadusega vastuolus, ei saa aga tarbijakaitse teha muud, kui algatata taas uus menetlus.

Ja kõik hakkab jälle otsast peale. Firmale esitatakse järelepärimised reklaamis esitatud väidete kohta ja oodatakse vastuseid, menetlus võtab aega ja reklaam jõuab õnge püüda üha uusi kliente.

«Ennetavalt ei saa keelata ühelgi ettevõtjal uuel kevadel täiesti uute reklaamidega turule tulemist. Ei ole sellist võimalust, et nii kui tuleb Estdirect Office OÜ ja soovib reklaami panna, siis ta peab meiega kooskõlastama,» tunnistas Turetski seaduse võimetust sellises olukorras.

Turetski hinnangul saaks praeguse seaduste raames olukorda parandada vaid sellega, kui meediaväljaanded eksitavaid reklaame ei avaldaks. Tema sõnul lasub vastutus ka reklaami avalikustajal, mitte pelgalt tellijal.

Tagasi üles