Võiks arvata, et lennufirmad on need, kelle ärile tuleb madal naftahind eriti kasuks. Kuid mitu suurt lennufirmat, sealhulgas Delta ja Southwest on nüüd hoopis hädas, sest kõrge naftahinna ajal sõlmitud riskantsed finantseerimisskeemid võivad tuua miljardite USA dollariteni ulatuvaid kahjumeid, teatas Reuters.
Madal naftahind pitsitab lennufirmasid
Delta, Southwest ja veel mitu lennufirmat, mille nimesid Reutersi allikad ei avaldanud, kasutasid kaitseks kõrge kütusehinna vastu levinud, aga riskantset finantsinstrumentide skeemi mida kutsutakse «costless collar» («tasuta krae» e. k). Selle skeemi häda on, et ta on kasumlik teatavas hinnavahemikus. Kui hind sellest vahemikust välja läheb - nagu naftahind mis kukkus palju madalama tasemeni kui oodatud - ei võimalda skeem selle omanikul madalast hinnast kasu saada, aga samas skeemi ülalpidamiskulud paisuvad suureks.
Reutersit konsulteerinud spetsialistide sõnul oli skeemi kasutamine tõeliselt mõistlik mõte veel kuus kuud tagasi - nüüd on see aga muutunud lennufirmadele auguks, mis neelab raha. Näiteks on Delta oma lepingute kohaselt sunnitud maksma oma finantspartneritele 800 miljonit dollarit kui 1. oktoobri ja tulevase 31. detsembri vahel kukub nafta hind üle 20 protsendi. Tänaseks on hind aga kukkunud juba 36 protsenti.
Lennunduses loeb iga sent. Delta on teatanud, et üks sent naftahinna liikumist tähendab lennufirmale 40 miljonit vastavalt kas kasu või kahju.
Samas saab Delta ja Southwesti konkurent American, kes finantsskeeme ei tarvita, langenud naftahinnast maksimumi võtta. Kui American saab dollari võrra kukkunud naftahinnast kasu ka terve dollari jagu, siis Southwest vaid 80 senti ja Delta koguni ainult 65 senti.