Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Amet hoiatab: ärge võtke jõuluajal kergekäeliselt laenu

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Piret Lakson
Copy
Enne laenu võtmist tuleb hoolikalt läbi mõelda, kas seda on tõesti vaja võtta.
Enne laenu võtmist tuleb hoolikalt läbi mõelda, kas seda on tõesti vaja võtta. Foto: SCANPIX

Tarbijakaitseamet paneb inimestele südamele, et jõuluaegse ostumöllu keskmes ei tasu teha otsuseid liiga kergekäeliselt. Eelkõige puudutab see kingituste ostmise või muul eesmärgil laenu, sh järelmaksu, võtmist.

Enne laenu võtmist tuleb hoolikalt läbi mõelda, kas laenu on tõesti vaja võtta ja kas inimene on võimeline hiljem oma maksekohustust täitma.

Enne laenu, liisingu, järelmaksu vms võtmist tuleks tarbijal võrrelda erinevaid laenupakkumisi, sealjuures intressi, krediidi kulukuse määra ja lepingu sõlmimise tasu Euroopa tarbijakrediidi standardinfo teabelehe alusel. Lepingutingimustega tutvumiseks tuleks aega võtta ning uurida, kui kulukaks laen lõppkokkuvõttes läheb, võttes arvesse nii intresse ehk krediidi kasutamise eest makstavat tasu kui ka muid laenuga seonduvaid kulusid.

Laenuandja peab tarbijale andma lepingudokumendi või selle koopia püsival andmekandjal. Tarbijal on õigus sõlmitud lepingust taganeda 14 päeva jooksul pärast selle sõlmimist. Sellisel juhul ei pea tarbija taganemist laenuandjale põhjendama, kuid peab tasuma intresse perioodi eest, mil laenuraha oli tema käsutuses.

Tasub teada, et tarbijal on õigus laen tagastada ennetähtaegselt kas osaliselt või täielikult. Sellisel juhul ei pea krediidi kasutamata jätmise aja eest tasuma intressi ega muid kulusid. Laenuandjal on õigus küsida hüvitist, milleks on 0,5 protsenti ennetähtaegselt tagasimakstud krediidi summast, kui see periood on lühem kui üks aasta. Kui tegemist on pikema perioodiga kui üks aasta, siis on hüvitiseks üks protsent tagastatavalt laenusummalt.

Hea oleks ka täpsustada, millistel tingimustel saab tarbija paluda maksepuhkust ja mis saab siis, kui tal tekivad makseraskused.

Makseraskustesse sattudes tuleb teavitada enda olukorrast laenuandjat ja üritada leida koos mõistlik lahendus. Tasub teada, et kui tarbija on teinud tagasimakse, aga sellest ei piisa kõigi sissenõutavaks muutunud kohustuste täitmiseks, siis peab laenuandja arvestama esimeses järjekorras tasutuks võla sissenõudekulud, teises järjekorras laenu põhisumma, kolmandas järjekorras intressi ja neljandas järjekorras muud kohustused, milleks võib olla viivis.

Tarbijakaitseamet on 2014. aasta jooksul kontrollinud kokku 19 kiirlaenuandja kodulehte, lepingutingimusi ja vastutustundliku laenamise põhimõtete järgimist maksevõime hindamise aspektist.

Peamiste rikkumistena on amet tuvastanud:

  • ettevõte ei edasta tarbijatele teabelehte ega püsival andmekandjal lepingudokumente
  • tingimustest ei ole võimalik aru saada, kas intressi arvestatakse laenujäägilt või kogu laenusummalt
  • lepingust 14 päeva jooksul taganemine ja laenulepingu ennetähtaegne lõpetamine (hüvitise määr ja intressinõude keeld) ei olnud kooskõlas viimase õigusliku regulatsiooniga
  • kohustuste täitmise järjekord ei vastanud võlaõigusseaduses esitatud nõuetele
  • meeldetuletuskirjade jm võlgnevuse menetlemistega seotud tasud olid kõrged ja õiguslikult põhjendamata
  • hinnakirjas on kehtestatud tasusid teenuste eest, mis on seaduse või lepingu järgi laenuandja kohustused või tegevused

Kuigi enamik ettevõtteid, kellel esinesid puudused, on rikkumised kõrvaldanud, soovitab tarbijakaitseamet inimestel siiski enne finantskohustuse võtmist olla tähelepanelik, et teha enda poolt kõik selleks, et hiljem probleeme ei tekiks.

Tagasi üles