Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Kultusauto Morgan eirab kriisi

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Morgan Motor autod.
Morgan Motor autod. Foto: PA Wire/Press Association

Saja-aastane Briti firma Morgan Motor Company ei näi autotööstuse raskusi märkavatki ning müüb rekordiliselt oma sportlikke kabriolette.

Nagu selgub, on Morgani aastane maksueelne tulu - 661 209 naelsterlingit - mullusega võrreldes kolmekordistunud. Seda 26,8 miljoni naelase käibe juures, mis möödunud aastase 22,1 miljoniga võrreldes samuti tublim tulemus on.

Käive, millest 60 protsenti laekub ekspordist, peaks aasta lõpuks tõusma rekordilisele 28,6 miljoni naela tasemele.

Oma edu eest ei võlgne Morgan aga tänu üksnes oma masinate kestvale populaarsusele pensionäridest tippjuhtide ja anglofiilide hulgas.

Nimelt eristub Morgan konkurentidest selle poolest, et meisterdab sõidukeid vaid inimeste isiklike tellimuste alusel. Auto «ehitusjärjekord» tuleb ette kinni paksta. Ühtlasi on sissemakse piisavalt suur, et klient tehingule truuks jääks.

Seetõttu tuleb Morgani kättesaamist oodata kuni aasta aega. Firma on aga kaitstud müümata jäänud masinate kuhjumise eest, millega nii mõnigi konkurent püstihädas on.

Firma asutaja pojapoeg ja praegune tegevjuht Charles Morgan tunneb selle tarkuse üle tõelist heameelt.

«Meie viis äri ajada ei ole ehk moodne, kuid sellist olukorda nagu teistel, kes peavad tööl hoidma kaks korda rohkem inimesi kui tegelikult tarvis, meil ei teki,» ütleb ta. «Me pole iial mahu peale välja läinud.»

Malvern Hillsi idüllilises tehases töötab praegu 165 inimest. Morgan plaanib siiski paar kohta juurde tekitada. Misläbi aastatoodang tõuseks uutesse kõrgustesse ehk 850 auto peale.

Esmapilgul näib, et 1909. aastal käivitunud koosteliin ei ole vahepeal just palju muutunud.  Nagu muiste, pannakse šassii kokku puupakkudel ning lükatakse seda seejärel käsitsi mööda tehast ringi, sinna kuhu tarvis.

Morgan märgib aga, et ega tarned tootmismeetodi tõttu nii kaua veni. «Luksauto puhul on paljudel juppidel kolme- kuni viiekuine tellimisaeg,» selgitab ta. «Ja isegi kui meil ühe auto peale üle aasta läheb, oleme igati nobedad olnud.»

Ette tellib Morgan vaid BMW mootoreid. Ja just kapotialuse poolest üritab Morgan igati maailma parimatega sammu pidada.

Ühtlasi on igal Morganil viimase põlvkonna ABS-pidurid, nii et tarnija Boschi sõnutsi saab masin paremini pidama kui Ferrari.

Koostööd teeb Morgan ka mitme Briti ülikooliga, samuti valitsuse programmiga Knowledge Transfer Partnership, mis innovatsiooni tootmisega kokku juhatada üritab.

Tänu sellele on mudelid AeroMax ja SuperSports maailma esimesed supervormitud alumiiniumist autod, rivaalidest vähemalt 20 protsenti kergemad.

«AeroMax on hakanud meelitama ligi täiesti uut sorti kliente,» ütles Morgan.

«Nendele härrastele, kes just pensionile läksid ja end sel puhul Morganiga on tõotanud premeerida, teeme me ikka neid pisikesi nelja uksega sportautosid, 26 500 naela tükk,» ütles ta. «Aga nüüd ilmub välja inimesi, kes tahavad endale Prantsusmaale villa ette teist autot.»

Kuna äri läheb hästi, katsub Morgan 2012. aastaks valmis saada elektriauto, mis pardal paikneva elektrigeneraatori abiga kuni 1000 miili maha peaks sõitma.

Tellimusi on hakatud vastu võtma ka neljakohalisele sportlikule sedaanile nimega EvaGT, mida just hiljuti Californias esmakordset rahvale näidati.

«Üldiselt on meie eesmärk luua traditsionaalne Briti sportauto, millel oleks aga üks uus joon juures. Töökindlus,» muigab Morgan.

Copyright The Financial Times Limited 2010.

Märksõnad

Tagasi üles