Margus Kruudi üllatus oli suur, kui ta kuulis ühel õhtul kodus kõva pauku - asja lähemalt uurides selgus, et patarei oli suitsuanduri sees lõhkenud.
Suitsuanduri patarei elu lõppes pauguga
«Olen siiani imestanud uudiste üle, mis räägivad kusagil maailmas plahvatanud mobiilide akudest. Need harvad juhused tunduvad veidi uskumatutena. Nüüd on mul endal kogemus tavalise suitsuanduri patareiga, mis mul kodus plahvatas,» sõnas Kruut.
Ta veetis parajasti abikaasaga kodus õhtut, kui ühtäkki käis kõva pauk, õigemini terav kõrvulukustav plaks, täpsustas ta. Alguses ei saanud mees aru, mis juhtus.
Natuke aega hiljem hakkas suitsuandur lühikeste piuksudega märku andma, et patarei on tühjaks saamas. «Vooluallikat vahetades selguski jahmatav tõde,» ütles Kruut, et «patarei alumine ots oli plahvatusega väljapoole deformeerunud ja pragunenud.»
«Plahvatanud patarei läks pensionile ikka väga kõva pauguga,» märkis mees. Suitsuandur jäi tema hinnangul aga terveks tänu sellele, et patarei pesa on pikem kui patarei ise ning see võimaldab vooluallikat pesast kergesti kätte saada.
Tegu on Duracelli 9V patareiga, mille Kruut ostis kas 2011. aasta lõpus või 2012. aasta alguses ühest kaubanduskeskusest. Millisest täpselt, seda ta ei mäleta. «Patareil on kirjas 0211. Arvatavasti on see valmistamise aeg ehk 2011. aasta veebruar. Suitsuanduris võis patarei seega olla ligi kaks aastat, mis klapib patareide normaalse kestvusega suitsuanduris,» lisas Kruut. Suitsuanduri ostis ta aga juba siis, kui see kohustuslikuks tehti.
Duracelli patareide maaletooja Abestock AS-i tootejuht Margus Simm toonitas, et õigem oleks rääkida patarei lõhkemisest, sest patarei ei sisalda midagi plahvatusohtlikku, veel vähem tuleohtlikku.
«Oleme patareidega tegelenud aastast 1998 ning meie praktikas selline juhtum, mis puudutab just 9V patareisid, puudub,» kinnitas ta.
Üksikuid juhtumeid teiste Duracelli patareidega on siiski olnud. «Nende aastate jooksul on võib-olla viis korda midagi sarnast ette tulnud, kuid enamasti on need olnud seotud seadme rikkega, millest tingituna on patareid saanud kahjustada,» lausus ta.
«Kuna me hetkel ainult oletame juhtunu põhjust vastavalt mureliku lugeja infole, siis minu seletus käesolevale juhtumile oleks järgmine. 9V patarei, rahvakeeli ka «kroona», koosneb kuuest jadamisi ühendatud elemendist. Arvatavasti üks kuuest elemendist tühjenes kasutamise käigus teadmata põhjusel teistest kiiremini, mistõttu teised elemendid tühjemat omakorda laadima hakkasid ning tekkis elemendi paisumine, mis võis tõesti lõppeda terava ja tugeva plaksutaolise heliga,» selgitas ta.
«Edasist on juba piltidelt näha, kuidas korpuse plastmassist alumine osa on selle tagajärjel deformeerunud. Mis põhjusel täpselt üks element teistest kiiremini tühjenes, sellele ei oska otsest vastust anda,» tõdes Simm, kes kinnitas, et selline galvaanielemendi paisumine tervisele ohtlik ei ole.
Patareid on reeglina seadmetes oma ettenähtud pesas, mis on alati kasutamise käigus kaetud. Ka suitsuanduris on pesa avatud lae poole, et ei tekiks vähimatki ohtu kasutajale. Halvim, mis Simmi sõnul juhtuda võib, on see, et paisunud patareid on raske seadmest kätte saada.
«On veel võimalus, et patarei hakkab ka «lekkima», mistõttu tekib seadme pessa ohtralt oksiidi. Hiljem, kui see on kuivanud, saab seda aga puhastada. Seega tavaliste leelispatareide ohtlikkuse pärast ei ole muretsemiseks põhjust ei Duracelli ega ühegi teise tootja puhul,» kinnitas ta.
Simm ütles, et patareidega ei juhtu pikemaks ajaks hoiustamisel midagi halba. Nende isetühjenemine, st kui ei kasutata, on kvaliteetsematel tootjatel kümme aastat tootmisest.
Patareisid peab kindlasti hoiustama kuivas ja toatemperatuuril. Paigaldada tuleb need alati vastavalt seadme tootja juhistele ja jälgides polaarsust +/-.
Suvilasse talveks seadmetesse (niiskesse ja külma) jäetud patareid on soovitav vahetada enne seadme uuesti kasutamisse võtmist või üldse eemaldada seadmest talveperioodiks. Erandiks on suitsuandur, mis töötab ja tarbib voolu stabiilselt.