Kõige enam võita on sektoritel, kes panustavad süsihappegaasi vabadesse tehnoloogiatesse. Taastuvenergia sektorile on tegemist väga positiivse uudisega, sest ainuüksi Hiina 2030. aasta eesmärgi täitmiseks on vaja meeletuid investeeringuid, mis toob kaasa innovatsiooni, uued lahendused ning tehnoloogia hindade languse. Eeldades, et Hiina eeskujul seavad ka teised riigid sarnaseid eesmärke, kasvab nõudlus puhaste tehnoloogiate järele veelgi.
Mida peaks Eesti edasine energiapoliitika arvestama?
Eesti seab praegu pikaajalisi energiapoliitilisi eesmärke Eesti Energiamajanduse Arengukava (ENMAK) koostamise raames aastani 2030 (visiooniga kuni 2050).
Eestis tuleks realiseerida kohalikku potentsiaali taastuvate allikate näol ning näha võimalusi energeetika kõige kiiremini arenevas taastuvenergia sektoris nii nagu seda teevad suuremad riigid.
Praeguses ENMAKi eelnõus pole näha ambitsioone – eriti elektrimajanduses.
Aastatel 2018-2023 sulgetakse 50% täna töötavatest elektritootmisvõimsustest. Need on vanad ja väga suure keskkonnamõjuga põlevkiviplokid, mis on oma aja ära elanud. ENMAKi eelnõu kohaselt peaksid sisuliselt kõik uued elektritootmisvõimsused tekkima turupõhiselt ning need rajatama ikkagi Ida-piiri äärde põlevkiviõlitehaste kõrvale, mis ei tõsta kuidagi Eesti energiajulgeolekut. Samuti on oht, et madala nafta maailmaturuhinna,tehnoloogiariski, CO2 hinnariski, administratiivsete riskide ning suurriikide Hiina ja USA kokkuleppe valguses ei pruugi planeeritud õlitehased valmida. See tähendab, et pikas perspektiivis väheneb Eesti energiajulgeolek.
Eesti Taastuvenergia Koda on teinud ettepanekud, mille kohaselt tuleks ENMAKis arvesse võtta muutunud energiapoliitilist olukorda. Energiajulgeolekust lähtuvalt peaks ENMAKis aluseks võtma tasakaalustatud ning vähem riskantsema arengukava, mis panustaks taastuvenergiale, mille poole ka ülejäänud maailm liigub ning mille konkurentsivõime tehnoloogiate odavnedes pidevalt kasvab.