Euroopa Liit plaanib ühtlustada sõidukite registreerimiskorda, mis võib tähendada Soomele senistelt registreerimistoimingutelt saadud maksutulu vähenemist ja autoomanikele kiusatust vaadata Eesti poole, kus teenused on odavamad.
Soome autoomanikele võib Eesti paradiisiks muutuda
Kui reform läbi läheb, tähendab see valikuvabadust nii autoomanikele, autorentijatele kui ka liisingufirmadele, kes siis oma äranägemise järgi parema maksukeskkonnaga riiki oma tegevuseks tarvilikud toimingud üle kolivad, vahendab Yle uudisteportaal.
Üks põhilisimaid eesmärke on nimetatud reformiga edendada piirideülest sõidukikaubandust, mida osaliselt lihtsustaks sõidukite registrikande vabakslaskmine, võimaldades autoomanikul registreerimiseks sobilik riik ise välja valida.
Praeguste seaduste kohaselt peab väljastpoolt Soomet imporditud autole tegema esmase registreerimise kuueks kuuks, pärast mida tuleb tasuda aastane automaks. Soome liiklusohutuse valvekoera Trafi andmeil on riik kogunud esmastelt registrikannetelt, imporditud autodelt ning korduvatelt registrisse kandmistelt kokku ligi kaks miljardit eurot makse. Agentuuri hinnangul võiks senise süsteemi liberaliseerimine tähendada halvimal juhul iga-aastaselt kuni 100 miljoni euro suurust maksukaotust.
Soome, Iirimaa, Malta ja Taani on ainukesed Euroopa riigid, mis maksustavad autoomanikke üsna krõbedate sõidukimaksudega. Seetõttu on need riigid ka kõige aktiivsemad värske eelnõu vastu astuma, öeldes, et idee taga puudub maksuanalüüs. Ametnikud kardavad enim seda, et potentsiaalsed autoomanikud annaksid kiusatusele järele osta ja kanda registrisse auto riigis, kus on madalamad maksud.
«Meie hirm on, et selle eelnõu tulemusel võimenduks niinimetatud madalamast maksust ajendatud ostlemine, kuid samas oleme veendunud, et see pole Euroopa Komisjoni eesmärk. Me loodame, et sellele eelnõule vaadatakse ka teise nurga alt,» ütles Trafi juhtivspetsialist Nelly Rontti.
Soome autoomanike liit Autoliitto edastusel võib väljakäidud vähendada sõiduki registreerimisega seotud bürokraatiat üsna paljudes riikides. Sama organisatsiooni juht Pasi Nieminen tunnistab, et kiusatus odavamaid makse jahtida on üsna suur.
«Soomes on sõiduki registrisse kandmine ja ka korduvkande maksud väga kõrged. Loomulikult kaasneks senise süsteemi vabakslaskmisega kiusatus hoiduda neist kõrgetest maksudest,» ütles ta.
Samuti on eelnõu pannud kihama idee sellest, et suurtel autorendifirmadel avaneks seaduse jõustumisega oma autopark Euroopa Liidu siseselt ümber liigutada. Soome puhul avaneks autorendifirmadele uks seega Eestisse, kus kõiksugu sõidukitega seotud maksud on madalamad.
Kuid uks ei avaneks vaid autorendifirmadele vaid ka kindlustus- ja autoremondiettevõtetele. Nii tiheneks piiriülene konkurents ka sõidukite kindlustusega tegelevate firmade vahel.
Turvalisuse seisukohalt ollakse Soomes mures, et süsteemi vabakslaskmine võimaldaks autode registreerimise ja ülevaatusega seotud kontrolli tegemist mõnes riigis, kus reeglid pole piisavalt karmid. See omakorda tooks Soome liiklusesse potentsiaalselt ohtlikud sõidukid.