Täna on Eesti gaasiturg selgelt liiga haavatav. Meie soojamajandus sõltub suuresti Venemaa Gazpromi tarnitavast gaasist. See tähendab omakorda ühe tarneahela riski, energiajulgeoleku riski ning hinnakujundust administratiivloogikast lähtuvalt. Ühe tarnija ja tarneahela säilimine tähendab üldjoontes maagaasi kasutamise vaikset hääbumist.
Riigikogu Euroopa Liidu asjade komisjon (ELAK) andis eelmise aasta 1. märtsil valitsuse läbirääkijatele mandaadi regionaalse gaasituru käivitamiseks. Valitsuse eksperdid on omakorda komisjoni LNG terminali läbirääkimiste seisuga pidevalt kursis hoidnud.
Selleks, et energiasõltumatuse küsimuses toimuks edasiminek, tõstataski peaminister Taavi Rõivas majandusministeeriumi palvel LNG terminali teema kohtumistel Soome peaministri Alexander Stubbiga.
Riigikogu väliskomisjoni esimees Marko Mihkelson (IRL), kes on Rõivase kokkuleppe osas kriitiline, on ise Euroopa Liidu asjade komisjoni liige ja endine esimees ning teab, et valitsusele on Euroopa Liidu asjades riigikogu seisukoht poliitiliselt siduv. Küll aga ei ole Mihkelson leidnud mahti ELAK-i istungitel osaleda. Siit ka võimalik alusetu kriitika LNG terminaliga seotud küsimustes.
Riigikogu Euroopa Liidu asjade komisjon on seni teinud kõik otsused LNG terminali asjas üksmeelselt – keegi pole LNG terminali osas pannud hääletusele alternatiivseid lahendusi või neid üldse välja pakkunud. IRL on komisjonis esindatud nelja liikmega.
Ei saa nõustuda ka Mihkelsoni väitega, et Eestile on LNG regionaalsest terminalist loobumine kahjulik. Taavi Rõivas saavutas soomlastega kokkuleppe, mille järgi Soome ehitatakse regionaalne LNG terminal, aga meie seevastu saame algsest ajakavast oluliselt kiiremini Eestit ja Soomet ühendava Balticconnectori gaasitoru ning eestlaste tarbimisvajadusele sobivama väiksema terminali. Riigi tasandil kokkulepped ei tähenda seejuures, et erasektor ei võiks siia suurema regionaalse LNG terminali rajamisega edasi liikuda.