Paljude edukate ettevõtete kiire laienemise saladus – frantsiis – on huvipakkuv ärivõimalus ka Eestis, leidsid ettevõtjad Ekspordihommikul.
Frantsiis on võimalus maailma vallutamiseks
«Kuigi Eestis pole frantsiisimine veel väga levinud, on maailma mastaabis tegemist väga eduka ärimudeliga,» tõdes Kaspar Ilves Gateway Balticust. Ilves prognoosib frantsiisimise populaarsuse suurenemist ka Eestis, kuna tegu on vähe ressursse nõudva viisiga laienemiseks terves maailmas.
Näiteks on USA esimesel kiirtoidurestoranide ketil White Castle’il vaid 420 söögikohta, kuna ettevõte on keeldunud frantsiisimüügist. Oluliselt hiljem avatud McDonald’s on julgelt frantsiisinud ning 35 000 avatud restoraniga vallutanud terve maailma.
Frantsiisijad müüvad toimivaid süsteeme
Frantsiisi pakkumine ei sobi siiski igale ettevõttele, tõdes Arturs Beiers maailma suurimast frantsiiside arendamisega tegelevast ettevõttest Francorp. «Sul on vaja korralikku teenust, head süsteemi ja põhjalikke juhendeid. Vajalikud teadmised peavad olema frantsiisiostjale edasi antavad paari kuu jooksul ning teenus peab sobima erinevatesse kultuuriruumidesse,» loetleb Beiers frantsiisikõlbuliku ettevõtte omadusi.
McDonald’s on Beiersi sõnul edukas just tänu pidevale teenindussüsteemide arendamisele. Kui kliendi ajakulu drive through-st tellimisel õnnestus 30 sekundit vähendada, tõusis ettevõtte käive miljardi dollari võrra. «Frantsiis annab võimaluse jagada oskusteavet suure ja tihti rahvusvahelise võrgustiku vahel, mis on ettevõtetele suureks konkurentsieeliseks,» ütles DNB Panga tegevjuht Atle Knai.
Ka R-kioski müügijuht Toomas Kaldoja pidas frantsiiside andmise suurimaks eeliseks võimalust suunata ressursid ettevõtte arendustegevusse, sest juhtimine kioski tasandil toimub frantsiisivõtja poolt. Frantsiisitud kioskid on Kaldoja sõnul ka teistest suurema kasumimarginaaliga, kuna nende juhtimine on efektiivsem.
R-kiosk on järjest enam suundumas täieliku frantsiisimise teed: kui praegu on ettevõtte 104st Eestis asuvast kioskist veerand frantsiisid, siis 2017. aastaks loodetakse frantsiisiks anda kõik tegutsevad pinnad.
Üleöö frantsiisijaks
Paides tegutseva ettevõtja Kurre Ehrnsteni juurde tuli frantsiisivõimalusest huvitatud ettevõtja ise. «Ühel päeval pakkus tuttav välja, et tahaks kasutada minu söögikoha nime all sama kontseptsiooni ja retsepte. Ma mõtlesin, et jube hea mõte ja pärast sain teada, et see on siis frantsiis,» ütles mees.
Praeguseks tegutseb Eestis juba 17 Pizzakioski söögikohta: kaks neis kuulub Ehrnstenile, 15 on aga frantsiisid. Peagi soovib Ehrnsten Pizzakioski frantsiisimise teel laiendada ka Lätisse, Leedusse, Soome ja Rootsi.
Taustauuring on kohustuslik
Suurimaks väljakutseks frantsiisimisel pidas Francorpi konsultant Arturs Beiers õige partneri leidmist. Selleks on tema sõnul vaja põhjalikku taustauuringut. «Kui frantsiisi ostmisest huvitatud inimese CV näitab, et ta pole ühelgi töökohal kaua vastu pidanud, on tal arvatavasti probleeme järjepidevusega. Pikaajalise frantsiisilepingu puhul see kasuks ei tule,» ütles ta.
«Frantsiisi ostmine sobib ainult inimesele, kes on valmis järgima reegleid ja kes mõistab, et ta ei saa praktiliselt midagi ise otsustada,» toonitas ka Pizzakioski omanik Ehrnsten. «Kui üks kiosk hakkab müüma Barbie nukke ja teine sushit, siis see pole enam frantsiis,» lisas ta.
Ekspordihommikute nime kannab kord kuus toimuvate seminaride seeria, kus kohtuvad nii ekspordis kogenud kui ka eksportimise alustamisest huvitatud ettevõtjad. Kuulama ja kogemusi jagama on oodatud ettevõtete juhid ning ekspordi ja müügiga tegelevad spetsialistid. Seminari korraldavad Gateway Baltic ja DNB Pank.