Sügisvihmade saabumine annab tsiklisõitjatele märku, et on aeg kaherattaline sõber talvepuhkusele saata.
Tsiklid talvituvad hotellis
Kuna paljud tsikliomanikud elavad kortermajas, ei ole neil võimalik oma mootorratast külmaks ajaks kusagile paigutada, üksikud tassivad selle korterisse. Motohotell on võimalus anda oma ratas talveks turvaliselt hoiule.
Skymoto motospetsialisti Neeme Ervini sõnul algas motohotellide loomine Eestis kümmekond aastat tagasi, kui buumi suunas liikuvate eestlaste sissetulekud võimaldasid lääne standarditele vastava sõiduriista soetada.
«Varem olid mootorrattad fanaatikute pärusmaa,» kirjeldab ta varasemat aega. Vene ajal oli igal mehel oma garaaž ja seal tsiklit hoitigi. Korrusmaja elanik endale siis mootorratast ei soetanud.
Catweesi Tallinna esinduse mototehnika konsultant Morris Mürk viitab ohtudele, mida võib kaasa tuua mootorratta hoiustamine kodustes tingimustes – maapealsed ja -alused garaažid on väga kõikuva temperatuuri ja niiskusrežiimiga. Sellistes tingimustes hoitav ratas võib hakata roostetama. Kui tegemist on cruiser-tüüpi rattaga, tekivad alumiiniumpinnale korrosioonikahjustused. Nendest jagusaamine võib osutuda väga vaevanõudvaks.
Novembri algus on motohotellidele kõige kibekiirem aeg. Tsikli talvituma toonud motohuvilised kasutavad tavaliselt täispaketti, kus nende rattad puhastatakse, liikuvad osad määritakse sisse, akud ühendatakse lahti ja pannakse laadima ning vajaduse korral vahetatakse kuluosad.
Kõik teenused ühest kohast
Ainult rataste ladustamisega hotellid siiski ei piirdu. Enamik pakub n-ö kompleksteenust, kus tsikliomanik saab kõik vajamineva – alates motovarustusest, rattahooldusest kuni varuosade ja koolituseni välja.
Sellist põhimõtet järgivad nii Skymoto kui ka Biker24 motohotell Tallinnas. Esimeses neist on 35 kohta, teine mahutab maksimaalselt 65 ratast. Müügiesindused pakuvad samuti üle talve hoidmise võimalust koos täiendavate teenustega, näiteks Honda Catwees mahutab kuni 150 ratast.
Motohotelle eristab üksteisest kuumakse suurus, pakettide sisu ja variatiivsus. Kuumakse sõltub sellest, kui suur on tsikkel, kas tegemist on lihtsalt ratta hoidmisega soojas kohas või lisandub sellele ka tsikli korraline hooldus ja remont. Kel soovi, saab ratta ka müüki panna.
Inimene ise ei pea väga vaeva nägema, sest motohotellist saab professionaalse hinnangu hooldusele, kõik kuluosad ja materjalid. «Klient ei pea käima ja küsima, et kus saab parema hinnaga rattalaagri ja kus saab parema hinnaga rehvi,» kirjeldab firma Biker24 juht Mati Põlluste kompleksteenuse eeliseid.
Kui motohotellide teenuse põhirõhk on ratta hoiustamisel, siis Catweesi esindus on mõelnud ka sellele tsikliomanikule, kel on eramaja ja soe garaaž, kuid kes ei viitsi tegelda ratta ettevalmistamisega. Neile pakub motoesindus teenust, kus valmistatakse tsikkel talveks ette ja viiakse Tallinna piires koju.
Erinevatel motohotellidel on oma tingimused ka hoiustavatele ratastele. Skymoto vanemaid rattaid kui 2000. aasta väljalase väga võtta ei taha, kuna kuus kuud seisev 20-aastane ratas võib kevadel enne sõitma minemist korralikku remonti vajada.
Catwees ja Biker24 rataste vanusele piiranguid ei sea. Nende juurest leiab isegi talvituvaid rollereid.
Kõigil kolmel motohotellil tuleb kundesid aina juurde. Suur osa motohotellide kasutajatest on püsikliendid, kes panevad juba kevadel järgnevateks talvedeks aja kinni. Kuigi peamiselt on tegemist hooajalise teenusega, leidub ka rattaid, mis on olnud mõnes motohotellis paar aastat. Omanikud on välismaale tööle või pikemale reisile läinud või lihtsalt ei kasuta mõnda aega ratast.
Lisaks lojaalsele klientuurile on Biker24 juht Põlluste kohanud tihti ka hinnapõhise valiku tegemist.
Halva hoiustamise mõjud
Skymoto motospetsialist Ervin on viimase aasta jooksul tähele pannud uut trendi – ka põhjanaabrid toovad oma rattaid Eestisse hoiule. Soomes on motohotellid väga populaarsed, ent seal on motokultuur aastakümneid vanem kui meil.
Eesti kasuks räägib teenuste hind, mis on kaks või kolm korda soodsam kui teisel pool lahte. Skymotos käib mitmeid soomlasi, kes toovad rattad sügiseti siia ja viivad kevaditi tagasi.
On ekstreemseid näiteid, kus ühe talvega võib tsikkel nii palju korrosioonikahjustusi saada, et selle esialgsesse seisukorda taastamise maksumus võrdub ratta turuhinnaga.
Ervin on näinud tsiklit, mis ühe talvega muutus selliseks, nagu see tavatingimustes muutuks võib-olla kümne aastaga – üleni roostes, korrodeerunud, kõik alumiiniumdetailid hävinenud.
Ratta omanik elas mere ääres ning meretuul, soolane ja niiske õhk tegid mootorrattaga oma töö. Ervini sõnul on liikuva õhuta niiske külm ruum tsikli üle talve hoidmiseks kõige hullem variant – pigem soovitab ta siis hoida ratast juba õues katte all.
«Tõepoolest, hoiutasu on olemas, aga teistpidi pakutakse selle eest teenuseid ja kevadel saad ilma probleemideta sõitma hakata,» räägib Mürk, miks tasub motohotelli teenust tõsiselt kaaluda. Lisaks on kõik tsiklid hoiuperioodil kindlustatud vastavalt turuväärtusele kogu hotellis viibimise aja.
Odavama lahenduse teed minemise puhul võib juhtuda see, et ratas kevadel lihtsalt ei käivitu, on muud probleemid või võib see varaste saagiks langeda.