Lähenev käibemaksumuudatus suurendas hüppeliselt automüüki

Kadri Hansalu
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Automüügisalong
Automüügisalong Foto: ITAR-TASS / Scanpix

Homme, 7. novembril tuleb kokku Euroopa majandus- ja rahandusküsimuste nõukogu ECOFIN, mis suure tõenäosusega kinnitab autode käibemaksustamise muudatuse, mis hakkab siis kehtima juba 1. detsembrist.

Seadusemuudatuse lähenemisest annab tunda ka uute autode müügistatistika, milles on toimunud juba kaks kuud järjest jõuline tõus. Septembris müüdi uusi sõiduautosid ligi 19 protsenti ning oktoobris 14,4 protsenti enam kui möödunud aastal.

AMTELi tegevjuht Arno Sillat ütles, et aasta lõikes ei ole tegemist märkimisväärse tõusuga (5,7 protsenti möödunud aasta 10 kuuga võrreldes). Viimaste kuude müügitõusu põhjendab ta nii üldise majandusolukorraga kui ka käibemaksumuudatustega.

«Esimene poolaasta oli suhteliselt tagasihoidlik tänu üldisele majanduse jahenemisele ning praegu toimub teatud korrektsioon, ka majanduskasvu võib taas reaalselt prognoosida ja see julgustab investeeringute tegemist, ka autosektoris,» selgitas Sillat.

Teisalt on tema sõnul kindlasti ebakindlus selles osas, kuidas hakkab ettevõtete tegevust mõjutama 1. detsembril jõustuv käibemaksuseaduse muudatus.

«Pigem tehakse lähiaega planeeritud müügiotsused ära täna, mis käes, see käes,» ütles Sillat. Ta lisas, et ebakindlust süvendab seadusemuudatusele rakendusjuhendite puudumine. AMTELi analüütikud on tema sõnul toonud välja ohu topeltmaksustamise tekkimiseks seaduse rakendumisel. «See oleks kindlasti kurjast. Loodetavast saavad kõik ebakohad võimalikult kiiresti kõrvaldatud ning n-ö halle tsoone jääb minimaalselt. Paraku on aega jäänud väga vähe,» rääkis Sillat.

Autoturul ootab Sillat pärast käibemaksuseaduse rakendumist uute sõiduautode osas kerge tagasiminekut, mis jääb tema sõnul loodetavasti lühikeseks.

«Samal ajal julgeksin prognoosida tarbesõidukite müügi tõusu enam-vähem samas suurusjärgus. Loodetud riigikassa täitumine on sektorist ilmselt tuntavalt väiksem, kuid loodetud,» ütles Sillat.

Sillati hinnangul suureneb taas skeemitamine kasutatud autode sissetoomisel, mis tänaseks on suuremal või vähemal määral Maksu- ja Tolliameti kontrolli all. «Turul tekib tugev nõudlus nn ilma käibemaksuta autode järele ning nõudluse rahuldajatest puudust ei ole. Siit jääb riigil ka raha saamata,» rääkis ta.

Peugeot' sõidukite maaletooja Balti riikides, KW Bruun Baltic tegevjuht Rasmus Tali kinnitas samuti eile, et automüügi hüppe taga on eelkõige ettevõtjatest ostjad ning ta ootab kahekohalist müügitõusu ka novembris.

Hetkel kehtiva käibemaksuseaduse kohaselt võib sõiduauto ostmisel tagasi saada 100 protsenti sisendkäibemaksust. 1. detsembril jõustub seaduse muudatus, mille kohaselt võib maha arvata vaid 50 protsenti sisendkäibemaksust. Kui ettevõte kasutab sõiduautot ettevõtluse eesmärgil näiteks 75 protsendi ulatuses, siis on lubatud sisendkäibemaksu maha arvata ainult 50 protsenti. Sama proportsioon kehtib ka auto tarbeks ostetud mootorikütusele või hoolduskuludele.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles