Tartlane Boriss ootab juba kuuendat kuud Hiinast tellitud pakke. Omniva lihtsaadetiste saabumise teekonda jälgida ei saa.
Hiinast tellitud ostud läksid salapäraselt kaduma
Tartlane Boriss tellib juba viis aastat eBay kaudu Hiinast erinevaid tooteid, kuid alates maikuust on mehel kätte saamata kuus pakki.
Mehe abikaasa on päeval kodus ning jälgib postiljoni ja kontrollib, kas pakk on tulnud. «Pärast maikuud hakkasid pakid kaduma: alguses ühe kaupa, nüüd juba rohkem,» kirjeldas Boriss T., kes ei soovinud oma täisnime avaldada, tekkinud olukorda. Praeguseks on ta tellitud pakkidest kätte saanud vaid kaks.
«Probleem on selles,et Omniva ladu on täis postpakke, aga need seisavad sealt mitu kuud ja ootavad, et keegi need ära sorteeriks,» rääkis Boriss.
Hiinast tulevad pakid harvem
Omniva kommunikatsioonispetsialist Erki Varma sõnul on Hiinast saabuvate maksikirjade tarneajad viimasel ajal pikenenud. «Alates septembrist saabuvad saadetised Hiinast Eestisse varasemast harvem, kuid korraga saabuvate saadetiste kogused on suurenenud,» rääkis ta.
«Ilmselt on Hiina Post või nende logistikapartnerid teinud oma töös ümberkorraldusi, et Eestisse tulevad saadetised konsolideerida ja saata neid siia ühekorraga suuremas koguses,» ültes Varma ja selgitas, et selle tõttu võivadki paari päeva tagasi posti pandud saadetised jõuda Eestisse varem kui kuu aja eest posti pandud saadetised.
«Pärast sellise suurema laadungi saabumist võib Omniva ladu piltlikult öeldes korraks tõepoolest Hiina maksikirju täis olla, kuid need sorteeritakse ja saadetakse adressaatideni loetud päevadega,» rääkis Varma, kelle sõnul on firma saadetiste võimalikult kiireks sorteerimiseks tööprotsessi ümber korraldanud ja töötajaid juurde värvanud.
Pakke oodates
Tartlane on tellinud eBay kaudu erinevatelt müüjatelt nii telefonikorpusi, laadijaid, rahakotte, köögitarvikuid ja muid väiksemaid asju. «Saadetised on kõik erinevatelt müüjatelt, seega ei saa väita, et üks müüja pole mulle pakke saatnud,» rääkis mees, kelle sõnul on eBays ranged reeglid ning kui ostja peaks halbade kogemuste pärast kaebama, suletakse müüja konto peatselt.
Boriss ei ole aga pärast pakkide kadumist käed rüpes oodanud. Enda sõnul on ta käinud läbi kõik Tartu postkontorid, seda aga tulutult. «Proovisin helistada ja rääkida postifirma esindajaga. Sain vastuseks, et neil on keelatud klientidega suhelda,» rääkis Boriss.
Pärast seda kirjutas ta enda sõnul viis korda Omniva e-posti aadressile, kuid ei saanud vastust. «Neljanda kirja kirjutasin Omniva juhtkonna liikmetele – vaikus,» kirjutas Boriss toimetusele 4. oktoobril saadetud kirjas.
eBay müüjad kasutavad lihtsaadetiste jälgimiseks portaali yw56.com, kust Boriss näeb, kui tema pakid on jõudnud Eesti lennujaama. «Mul on kaks saadetise jälgimise numbrit, mis viitavad sellele, et pakid jõudsid Tallinnasse juba 29-päeva tagasi. Edasi on aga vaikus,» kirjutas mees 4. oktoobril Omnivale saadetud kirjas.
Varma sõnul Ominva sellel veebiaadressil asuvat andmebaasi ei kasuta. Varma lisas, et tellitud asjad võivad liikuda ka lihtsaadetiste ehk vöötkoodiga tähitamata pakenditena, mida ei ole võimalik Omnival rahvusvaheliselt jälgida, sest lihtsaadetisi ei reageerita posti andmebaasi.
«Soovitame pöörduda saatja poole, et kindlaks teha, kes on saatja transpordi firma partner Eestis. Saatjal on samas võimalik algatada ametlik järelotsimine pöördudes kohaliku ettevõtte poole, kust on saadetis postitatud,» kirjutas Omniva konsultant 7. oktoobril Borissile saadetud kirjas.
Eesti-siseselt toimetab välimaalt tellitud pakke veel teisigi firmasid, näiteks GLS. Kuid ka nemad ei osanud öelda, kus võiksid kadunud pakid olla ning kes nende transpordiga tegelema peaks.
«Saadetise kohalejõudmine sõltub palju sellest, millal reaalselt lähteriik saadetise välja saadab. Nädalavahetusel saabus meile suurem hulk saadetisi Hiinast. Sorteerimine võtab aega, kuid juhul kui teie saadetised on nende hulgas, jõuavad need üsna pea ka teieni,» kirjutas Omniva klienditeenindaja Borissile 8. oktoobril saadetud kirjas ning vabandus ka tekitatud ebamugavuste pärast.
Lihtsaadetisi ei saa jälgida
Mees on pöördunud oma murega ka tarbijakaitseametisse, kes suunas mehe lähtuvalt postiteenuste seadusele konkurentsiameti poole. Konkurentsiamet tegi järelepärimise Eesti Postile.
Konkurentsiamet ütles samuti, et Eesti Posti selgituste kohaselt on tõenäoliselt tegemist lihtsaadetistega, mille teekonda ei ole võimalik jälgida. «Ainus võimalus saada teada saadetise saabumisest, on küsida seda postkontorist või saada postisaadetise saabumise teade. Eesti Posti kinnitusel ei ole Teie elukohajärgses postkontoris ootel ühtegi Teile adresseeritud saadetist,» seisis konkurentsiameti pöördumises.
«Teie välja toodud kaks saadetise jälgimise koodi (YC241230335YW ja YC231626360YW) ei ole UPU rahvusvahelistele registreeritud saadetistele välja töötatud registreerimiskoodi formaadis, mistõttu ei saa nende koodide alusel tuvastada saadetiste asukohta Eesti Posti otsingusüsteemi põhjal. Teie poolt välja toodud otsingusüsteemi väljavõtte põhjal ei saa kindlalt väita, kas otsingusüsteemis kajastatud info on õige ja täpne. Selle info kohaselt jõudsid kaks pakki juba septembris Eestisse, kuid puudub teave, et need on jõudnud just Tallinnasse ning Eesti Posti kätte,» selgitas konkurentsiamet.
Veel lisas amet, et tavalisel postiteenusel ei ole garantiisid saadetise kindlaks kuupäevaks kohalejõudmiseks. «Sellist võimalust pakuvad vaid kullerpostiteenuse osutajad, kuid Teie pakke ei saadetud kullerpostiteenusena. Kirjeldatud põhjusel on üsna tavaline, et mõned saadetised liiguvad saajani oluliselt kauem (eriti rahvusvahelise teenuse puhul), kui seda võiks eeldada. Seepärast soovitame puuduolevaid pakke veel oodata, kuna Eesti Posti kinnitusel ettevõtja käes ühtegi Teile adresseeritud pakki hetkel ei ole,» lisas konkurentsiamet.
Seni on Borissini saanud kätte kaks pakki, aga ülejäänud kuut ta alles ootab. Mehe sõnul leiab pakkide kadumise kohta infot ka mujalt Internetist.