Kell 20:20, kusagil Leedus maanteel.
Väljas on juba ammu pime. Korra pidas buss ühes teeäärses bensiinijaamas kümneks minutiks kinni, muidu kogu aeg katkematu sõit. Armeenia poiss proovis küll pausi ajal raadiost Modern Talkingu disko käima panna ja isegi läbi bussi mikrofoni karaoket laulda, aga see lõppes kähku, kui teised ka bussi jõudsid ja jälle tööle hakkasid.
Üldiselt probleemid süvenevad. Vahepeal käisid kõik kuus meeskonda bussi eesotsas jälle oma ideid esitlemas ja vähemalt kaks olid Riiast alates oma ideed väga põhjalikult muutnud. See tähendab, et kuigi aega on vähe ja praegu peaks juba töötama brändi, klientide, kodulehe, sotsiaalmeedia, esimeste klientide saamise ning prototüübi valmistamise kallal, tegelevad paljud meeskonnad endiselt idee üle arutamise ja vaidlemisega.
Kell 20:59, Leedu-Poola piiril.
Üks hommiku kõige selgemaid paljulubavamaid ideid - terviserajal sportivate inimeste kokku viimise äpp - on tõsises madalseisus. Tiim on omavahel tülli läinud, üks tahab arendada asja ühes suunas, teised kaks teises suunas.
"Aga mis siis, kui ma ei usu sellesse suunda, kuhu mu firma läheb?" küsib Margus Pärt mentorilt. "Meie meeskond on lõhki. Me oleme kolm tundi vaielnud selle üle, millise nimega veebisaiti registreerida."
Meeskonna neljas liige ei võta enam praktiliselt üldse meeskonna tööst osa. Ta presenteeris hommikul bussile oma ideed, aga see ei osutunud valituks ning ta pole suutnud ka ennast veenda teise tiimi ideesse panustama.
Paljud ideed on muutunud väga keeruliseks. Kui algne mõte oli lihtne ning üldiselt isegi liikuvas bussis teostatav, siis praeguseks on paljud ideed muutunud keerulisteks monstrumiteks, millest tiimid enam ise üle ei käi.
"Sellisel juhul tuleb minna algidee juurde tagasi ja leida see probleem uuesti üles, mida alguses koos lahendama hakati," ütleb bussis kaasa reisiv mentor Jaana Metsamaa, kes igapäevaselt hoolitseb tuntud Eesti idufirmas Fortumo toodete arenduse eest. "Kui tiimi liikmed seda probleemi veel ühiselt näevad, siis on asi päästetav."
Margus Pärt ei jõudnudki eile oma meeskonnakaaslastega ettevõtte suunas kokkuleppele ja viimane info on see, et ta teeb nüüd ise üksi oma idufirmat.
Just mentorid peavad nüüd, 12 tundi pärast bussi startimist käima tiimi juurest tiimi juurde ning katsuma väsinud, heitunud ja segaduses liikmeid juurte juurde tagasi tuua. Ööbimiskohani Varssavis on kuus tundi.
PÜHAPÄEV kell 03:10, Varssavi äärelinnas hosteli parklas.
Jõudsime lõpuks ööbimiskohta, selja taga 1011 kilomeetrit. Viimased kaks tundi bussis kulusid sellele, et kõik kuus tiimi esinesid veel kord oma minutise müügikõnega ning seekord ei piirdunud asi mitte positiivse-julgustava tagasisidega, vaid mentorid võtsid iga firma idee pulkadeks lahti ning vähemalt pooled kuuest alustavast firmast saadeti tagasi oma tegevuse üle lähemalt järele mõtlema. Tiimidel on aega pühapäev ja esmaspäev, et mingigi toode valmis saada, mida suurel laval esitleda saaks.
Pühapäev, 26. oktoober, kell 12:15.
Will Martini meeskond on hommikul kenasti koos ning käib arutelu selle üle, kuidas tänase päeva jooksul võimalikult palju ära teha.
Saabume Varssavi idufirmade kiirendisse Reaktor. Ootasime kontorihoonet, aga selle asemel oleme nüüd kõik ühes Nõmme moodi rohelises linnajaos asuvas vanas villas, millest on tehtud idufirmade kiirendi ehk koht, kus nad saavad koos töötada, samuti nõu ja abi oma ala spetsialistidelt. Nüüd peavad tiimid uuesti pidama pooleteistminutise müügikõne ning me saame teada, kuhu nende ettevõtmine öö ja hommiku jooksul jõudnud on ning kas mõni firma on selle aja jooksul otsustanud veel oma ideed muuta. Enamusel on selja taga kolm-neli tundi und, aga arvutid on lahti ning mitmel pool käib äge arutelu, kuidas oma asjaga edasi minna.
Kell 13:50, Varssavi, Reaktori kiirendi.
Kohtumine poolakatega on läbi. Iga tiim pidas oma pooleteistminutilise kõne ning saal küsis küsimusi. Üsna karm kohtumine oli, saal küll plaksutas, aga samas jäid paljude projektide puhul küsimustest kõlama pigem kahtlevad noodid, kas sellist teenust maailmale ikka vaja on.
Kell 14:20, teel Varssavist välja.
Oleme tagasi bussis ning arutame mentoritega tiimide olukorra üle. Üks tiim on öö jooksul järjekordselt oma ideed sajaprotsendiliselt muutnud. Nad tegelevad ootamatult nüüd jälle täiesti muu asjaga kui see, milles eile öösel enne magamaminekut kokku leppisime. Aeg hakkab otsa saama, karta on, et nad ei jõua midagi mõistlikku tehtud, kui nad kogu aeg meelt muudavad.
Kokkuvõte projektidest on praegu hallivõitu. Mentoritele tundub, et heal juhul on siin paar projekti, mis võivad osutuda elujõuliseks ning ülejäänud tunduvad kahtlased: keerulised teostada, ei lahenda mingit konkreetset probleemi konkreetste klientide jaoks või ilma selge ärimudelita.
Ainus häda on selles, et iga mentori arvates on need paar projekti erinevad.
Startup-ettevõtja Martin Sookael tõstab teiste hulgast esile treeningkaaslaste leidmise teenust (ta tahaks leida endale jalgpallikaaslasi) ning Armeenia-Ukraina-Usbekistani ühistiimi välja pakutud teenust pankadele, mis lihtsustaks uute inimeste palkamist, lastes kandidaatidel teha netis vajalikud testid enne ära.
Eesti idufirma Transferwise arendusjuht Alvar Lumberg nimetab sama pankade personalivaliku teenust ning ühe teise võistkonna välja pakutud ideed, mis peaks lihtsustama konverentsidel ja üritustel huvitavate inimestega jutule saamist. Samas on tema sõnul kahtlane, kas personaliteenuse tiim suudab selle reaalselt ära teha ning konverentsikaaslaste leidmise teenusel pole mingit ärimudelit.
Kell 15:00, kohvipaus Agata kaubanduskeskus juures, Varssavi äärelinnas.
Ootamatult on aga paljude jaoks mustaks hobuseks kerkinud ühe horvaatia poisi juhitud tiim, mis teeb treeningplaanide ja -nõuannete äppi street workoutiga tegelejatele. Tegemist on omamoodi spordialaga, kus trenni tehakse tänaval käepäraste vahenditega ning mille populaarsus noorte hulgas kiiresti kasvab. Äpi tegijad väidavad, et paljud street workoutiga tegelevad noored maksavad juba praegu treeningplaanide eest sadu eurosid aastas, lisaks ostavad oma iidolite brändiga spordiriideid ja vahendeid. Selline suure raha perspektiiv pani mentorite kõrvad liikuma, aga samas ei tea keegi street workouti kultuurist siin nii palju, et oskaks otsustada, kas äpil võiks olla perspektiivi või mitte.
Algab kuuetunnine sõit Krakowi poole, selle aja jooksul peaks nii mõndagi selguma. Ja endiselt ei tea keegi, mida teevad tiimid konkureerivates bussides, mis startisid Saksamaalt, Kreekast, Itaaliast, Prantsusmaalt ja Suurbritanniast.
Kell 17:10, Varssavi ja Krakowi vahel.
Peaaegu kaks päeva on arutatud, mõeldud, vaieldud ja otsitud fookust. Nüüd on see aeg läbi, nüüd tuleb reaalselt toodet hakata tegema. Buss liigub Varssavist Krakowisse, on kell 21 kohal ning selleks ajaks peab olema tiimidel ette näidata toimiv lahendus, kas või jooniste tasandil, kuidas täpselt nende äpp töötab ning kuidas inimene seda kasutama hakkab. Mis juhtub siis, kui ta äpi või veebilehe avab ning kui seal teenust tarbima hakkab. Ja homme hommikuks peab olema toimiv prototpüüp valmis, me tahame seda kell kaheksa näha.
Idufirma tegija: Startup Bus on nagu kasulik puhkus
Startup Bus'is kaasa sõitmine on nagu puhkus, mis võimaldab tööasjadest veidi eemal olla, sõlmida uusi kontakte ning õppida juurde asju, millele igapäevaste tööd kõrvalt aega ei jääks, leiab Sven Tiirusson, kes Startup Bus'is teeb hobisportlaste kokku viimise teenust.
Sven Tiirusson töötab bussis välja äppi, mis võimaldaks terviserajal sportivatel inimestel üksteist leida ja näiteks koos joosta.
Tiirusson on ipapäevaelus edukas IT-ettevõtja: ta on üks online-oksjonikeskkonna
haamer.net tegijatest ning tal pole mingit põletavat vajadust bussis loksudes idufirmat luua.
Tal on ka pagasis idufirmade loomise ürituse Garage 48 võit Helsingist, kus ta osales tiimis, mis plaanis hakata mõõtma ja analüüsima ringrajaautode telemeetriaandmeid. Garage 48 on presiižikas võistlus ning kuigi Tiirusson on siiani veendunud, et võidu toonud idee oli väga hea, on selle arendamine praeguseks lõppenud, sest tiim lagunes laiali.
Selle asemel arendab Tiirusson bussis uut ideed: kui sulle ei meeldi üksi näiteks terviserajal jooksmas või rattaga sõitmas käia, leiad tema äpi kaudu kiiresti inimese, kellega koos seda teha. Nii on suurem tõenäosus, et sa päriselt ketsid jalga tõmbad ja õue lähed, mitte ei kasuta juhust teleri ette passima jääda. Ta on üks väheseid, kelle idee on bussi stardist laupäeva hommikul olnud selge ja muutumatu ning praegu liigub ta selle poole, et hommikuks midagi toimivat valmis saada.
"Ma olen üpris õnnelik, et mul on võimalus seda asja siin bussis teha, näha neid inimesi, kogeda midagi uut," ütleb ta. "Võib-olla on mul tööle tagasi minnes mõni hea lahendus või uus idee siit kaasa võtta."
Kell 18:35, poolel teel Varssavist Krakowisse.
Kui ma alguses arvasin, et tiimid ehmatasid ära nõudest mõne tunniga toimiv lahendus ette näidata, siis kiire ringkäik bussis näitas, et see pole nii. Üksteise järel ütlevad nad, et see pole probleem ning üks seltskond väidab isegi, et neil on mingit moodi toimiv äpp varsti valmis. Kunas nad seda täpselt tegid ja kuidas see võimalik on, ei tea. Bussis on väga vaikne. Kes saab, see magab, kes ei saa, teeb tööd. Arutelusid kostab vähe, rohkem on kuulda klahviklõbinat.
Kell 22:20, Krakow.
Jõudsime Krakowis hotelli. Nüüd on kõigil 10 minutit aega end sisse seada ja siis tulevad tiimid üksteise järel esitlema esimesi valmis versioone oma projektidest. Stardist Tallinnas on möödas umbes 36 tundi ja esimesed tooted peavad hakkama praeguseks ilmet võtma.
Kell 23:00, hostel Krakowis.
Kaks tundi kuulatakse tiime ja lastakse neil näidata, kuidas täpselt nende teenus toimima hakkab. Karm tagasiside. Paljude tiimide teel paistab valgus, aga pimedust on ka palju. Hindame ideid ja tiime skaalal 1-10. Väga palju kuuleme numbreid "2", 4", "5" jne. Aga mõnede puhul on mentorid nõus, et võib anda "7" või "8". Mitu tiimi lahkub keskööl koosolekult päris põhjalikult muudetud või parandatud ideega, kuidas oma toodet teha.
Esmaspäev kell 11:20, idufirmade kiirendi Krakowis.
Kohtumine Krakowi idufirmade tegijatega. Bussiseltskond esitleb oma tooteid, aga enam mitte ideid, vaid kästakse näidata seda, mis juba reaalselt valmis on. Esimest korda näevad tiimid ka seda, mida nende konkurendid bussis reaalselt teevad. Mentorid on seda korduvalt näinud, teised bussisolijad on aga enamuses oma asjaga tegelenud. Öö jooksul on mõned tiimid päris kõvasti programmeerinud ning neil ongi juba natuke toimiv toode ette näidata.
Need viis noormeest arendavad kasutatud kaupade ostmise-müümise äppi, mis on hetkel Eesti startup-bussi üks kõige põnevamatest projektidest.
Ostu-müügiäpi tegijatele kujunes eile kesköine kohtumine mentoritega eriti oluliseks: nüüd peaks lihtsa müügikuulutuste äpi asemel valmis tehtama esimene selline äpp, kus kuulutused ei ole mitte teksti ega fotodena, vaid lühikeste videotena. Idee on selles, et kui sul on midagi müüa, siis võtad telefoni välja, salvestad nende äpiga kuni 15-sekundilise videoklipi oma tootest ning see läheb automaatselt äppi üles. Lootus on sellel, et lühikeste videoklippidega kuulutuste äpp on maailmas üsna erakordne, paistab teiste hulgast silma ning võimaldab inimestel oma koju seisma jäänud kraami huvitavamalt ja lihtsamalt müüki panna.
Startup Bus Estonia seltskond tankimispeatuses kusagil Krakowi ja Poola-Tšehhi piiri vahel. Päike on välja tulnud ning vähesest magamisest tingitud väsimus hakkab ununema.
Kell 13:12, Poolas, kusagil Katowice lähedal.
Põnevad ajad bussis. Tiimidel võtavad tooted vaikselt ilmet, aeg-ajalt käib keegi tehnilist- või ärinõu küsimas, aga muidu klõbistavad kõik vaikselt arvutitega. Ühel hetkel tekib mentorite vahel spontaanne arutelu ostu-müügi äpi üle ning sünnib uus idee: mis oleks, kui prooviks lahendada korraga nii kasutatud kraami müüjate kui ostjate probleemi. Müüjad saavad äpi kaudu oma asju lühikeste videoklippide abil kiiresti ja lihtsalt müüki panna, ostjate jaoks on aga probleem see, et kui mingi kasutatud asja ostad, siis tuleb pikalt müüjaga suhelda, et kuidas maksta, kuidas kaup sinuni jõuab ja nii edasi. Tekib idee teha ka ostmise pool erakordselt lihtsaks: ostja vajutab äpis soovitud kauba juures vaid rohelist nuppu ja edasi toimub kõik automaatselt: raha liigub läbi äpi ostjalt müüjale ning müüjal on kohustus 24 tunni jooksul kaup Smartposti või Omniva automaadi kaudu teele panna. Mentorid usuvad, et kui teha kasutatud kauba ostmine ja müümine võimalikuks vaid ühe nupuvajutusega, võib sellel äpi potentsiaalsete kasutajate jaoks olla väga suur väärtus, sest see lihtsustab nende jaoks keerukat ja tüütut protsessi äärmuseni. Tiim usub sellesse ideesse ja mentorid usuvad tiimi, nii et hetkel tundub see olevat Eesti bussi üks kõige paljulubavamaid ideid.
TEISIPÄEVAL 28.10, kell 10:14, Austria suurima mobiilioperaatori A1 peamajas.
Startup Busi reisi kõige tähtsam päev on käes. Ootame poolfinaalide algust, need hakkavad pihta kahes ruumis korraga ning üksteise vastu võistlevad kõigi Euroopa busside meeskonnad. Eesti buss võistleb seega Suurbritannia, Prantsusmaa, Saksamaa, Itaalia ja Kreeka tiimidega. Eesti meeskonnad võistlevad poolfinaalis saksa ja kreeka võistkondadega. Igast toast saab edasi viis võistkonda, finaali võidab üks võistkond ning sellel võistkonnal on võimalus esitada homme oma äriidee umbes 2500 Euroopa olulisemale idufirmavaldkonnaga tegelevale inimesele suurel Pioneers festivalil.
Eesti tiimide viimane kohtumine mentoritega lõppes kell pool kaks öösel. Veel nii hilja kuulasid mentorid üle nende võistluskõnesid ning andsid omapoolseid soovitusi, millise sõnumiga täpselt žürii ette astuda. Meil pole veel täpselt teada, kui mitu võistkonda kokku on, aga ilmselt on neid kusagil 40 ringis. Finaalidesse edasi saab alla 10.
Startup Busi looja, Kreeka juurtega USA ärimees Elias Bizannes tervitab lavalt osalejaid ning soovib head võistlemist.
Eesti bussist läheb võistlema seitse projekti:
1. SellMe: kasutatud asjade lihtsa ostmise ja müümise äpp. Unikaalne on see, et müügikuulutus pole tekst ega foto, vaid kuni 15-sekundiline video, mille inimene oma nutitelefoniga teeb. Ostja jaoks on väärtus selles, et ta ei pea kasutatud asju ostes leppima kokku, kuhu ja kunas ta kaubale järgi läheb vms, vaid müüja saab automaatselt ostja andmed ja paneb kauba hiljemalt 24 tunni jooksul pakiautomaadi kaudu teele.
2. Get Personas: konverentsidel ja üritustel kasulike kontaktide leidmise teenus. Kui oled minemas konverentsile, määrad veebis ära, milliste inimestega sa kohtuda tahad ning Get Personas viib Linked Ini kontode kaudu kokku, kes samal üritusel osalevad ning kes on väljendanud huvi vastava profiiliga inimestega kohtuda.
3. Spordikaaslase leidja: kui lähed terviserajale näiteks jooksma või rattaga sõitma, leiad selle äpi kaudu endale kaaslase, nö otsida saad ka nende seast, kes parajasti juba sealkandis sama sporti teevad.
4. Shafer: nutitelefoni kasutamine oma turvalisuse tagamiseks. Kui oled hädas või sind ähvardab oht, siis raputa oma telefoni ning telefon saadab automaatselt appikutse su sõpradele, teistele Shaferi kasutajatele ja lõpuks ka turvafirmadele ning politseile.
5. Tested Brain: spetsialiseeritud teenus laevandusfirmadele personali otsimise lihtsustamiseks. Paneb kokku kandidaatide profiilid ning võimaldab neil netis teatud selles ärivaldkonnas kasutatavad standardsed testid ära teha, nii et laevandusfirmade personalitöötajad ei pea enam päevas kümneid ja kümneid CV-sid läbi vaatama, vaid saavad Tested Braini kaudu kvaliteetse nimekirja eelhinnatud kandidaatidest.
6. Language Pal: võõrkeelte rääkimise harjutamiseks. Ilma ühtegi programmi arvutisse installimata võid teha videokõnesid end teenusesse kirja pannud välismaa inimestele, et nendega võõrkeeles rääkimist harjutada.
7. Excercise Street: teenus, mis on suunatud street excercise spordialaga tegelejatele. Tegemist on noorte hulgas populaarse spordialaga, millel on maailmas juba mitu miljonit fänni ning mille tegijate hulk kasvab. Fännidel on aga vaja treeningprogramme spetsiifiliste oskuste ja harjutuste õppimiseks, mille eest paljud neist juba praegu niikunii maksavad ning selle äpi kaudu saab osta maailma parimate street excercise'i treenerite koostatud kvaliteetseid ja kontrollitud treeningprogramme.
Kell 13:58 Viinis.
Poolfinaalid on nüüd läbi ning seitse Eesti tiimi esitasid oma ideed. Eesti oli samas poolfinaalis Saksa ja Kreeka bussiga ning kokku kandideerib siit finaalist edasipääsule 17 ideed. Edasi saab neli võistkonda. Tulemused selguvad tunnikese pärast, kui žürii oma otsuse teeb. Seni on võimalik vaadata videosid eestlaste esitlustest.
Eesti bussi peakorraldaja, idufirma Aiden juht Rait Arro rõõmustamas Eesti tiimide finaalikoha üle.
Eesti tiimid tegid oma kõnedega nii kõvasti tööd, et vähemalt siin poolfinaalis ei tulnud küll häbeneda: keskmiselt ei olnud me ei nõrgemad ega tugevamad kui konkurentide esitused. Ideede tugevuse osas on ka pilt tasavägine, aga siin peab oma otsuse tegema žürii.
Kell 15:25
Eesti bussist on kaks tiimi finaalis! Tested Brain sai kindla finaalikoha ning Personas sai jokkeri ehk võimaluse veel kord 30 sekundiga proovida veenda kohtunikke, et nende koht on finaalis. Kokku on finaalis nüüd siis kaks tiimi Saksa, Eesti, Prantsusmaa, Kreeka ja Suurbritannia bussist ning 1 Itaalia bussist.
Tagantjärgi hinnates peab ütlema, et paar väga paljulubavat Eesti bussi meeskonda nagu Sell Me ja Excercise Street läksid kõnega alt -- nad ei suutnud oma unikaalsust ja tugevust välja tuua. Paari tunni pärast algab finaal, seni saavad tiimid oma esinemist ette valmistada.
Esireas finaali pääsenud Eesti bussi tiim Tested Brain, mis koosneb Eestis õppivatest Ukraina, Armeenia ja Usbekistani välistudengitest.
Kell 23:00, ööklubi Red Room Viinis.
Käes on hetk, mida kõik on oodanud. Pisikeses rahvast täis ööklubis kuulutatakse välja Startup Bus Europe'i selle aasta võitja. Eestist on lootust kahel finalistil: Tested Brain ja Personas, aga konkurents on karm.
Kolmas koht läheb Suurbritannia bussi võistkonnale One Pink Elephant, mis lubab õpetada hiina keele õppimiseks vajalikke hieroglüüfe selgeks uudsel ja mängulisel moel, mis teeb keeruliste sümbolite meelde jätmise senisest palju lihtsamaks.
Teine koht läheb Saksa bussi projektile Never Eat Alone, mis lubab lahendada paljude suurettevõtete jaoks põletava probleemi, et eri osakondade inimesed ei suhtle omavahel. Nende plaan on lähtuvalt firma seatud eesmärkidest soovitada töötajatele lõunasöögikaaslasi teistest osakondadest. Lisaks lubavad nad natuke vaadata ka inimeste tööväliseid huvisid, et kokku satuks võimalikult hästi läbi saavad inimesed, kellel oleks palju rääkida. Lihtne idee, aga kohtunikele avaldas ilmselt muljet ka asjaolu, et neil olid väidetavalt eelkokkulepped tehtud juba mitme suurfirmaga, näiteks audiitorfirma Ernst & Young.
Esimene koht läheb Kreeka bussi võistkonnale Zumo, mis koosneb tegelikult suuremalt jaolt USAst Texasest pärit idufirmategijatest. Zumo idee on teha väga lihtne võimalus mõne ettevõtte veebisaidilt võtta videokõne ettevõtte esindajale. Nad kasutasid näitena spordiklubi kodulehte, kus potentsiaalne uus klient vaatab ringi ning kui tal on küsimusi, vajutab vaid ühte nuppu ja kohe tehaksegi videokõne spordiklubi esindajale, kes võib vastata küsimustele jne. Tegemist on suhteliselt uue tehnoloogiaga, mis võimaldab internetibrauserist teha videokõnet ilma mingit tarkvara installimata, otse brauserist. Kui vanasti oli videokõne jaoks vaja näiteks Skype'i, siis selle tehnoloogiaga enam mitte.
Eesti võistkonnad niisiis kolme hulka ei pääsenud, aga see ei tähenda, et nad peaksid oma ideede arendamise nüüd kohe lõpetama. On täiesti võimalik, et Startup Busi üritusest sünnib Eestisse juurde üks või rohkem töötavat ettevõtet, mis maksab inimestele palka ja teenib omanikele tulu.
StartupBus on idufirmade loomise võistlus, mis leiab aset 72-tunnise bussisõidu jooksul Euroopa pealinnadest Viini. Sel aastal toimub esmakordselt StartupBus Estonia, mille partneriteks on Transferwise, Columbus IT, Elisa, Tehnopol, Slush ja Microsoft.