Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Mobiilioperaatorite kemplemistes koidab tõetund

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Artikli foto
Foto: SCANPIX

Plaanitav seadusemuudatus annab konkurentsiametile õiguse avaldada sidefirmade klientide arvu. Sellega kaoks praegune mobiilsideoperaatorite oma­vaheline kemplemine – kes on liidri rollis?



Seni ei ole sidefirmade klientide arvu ja sellest tuleneva turuosa kohta tõest infot võimalik saada, sest ettevõtjad käsitlevad neid andmeid ärisaladusena. Seadusemuudatus puudutab kõiki sidevaldkonnas (mobiili-, telefoni-, andmeside- ja kaabellevi-) tegutsevaid ettevõtteid.

Selle kõige otsesemat mõju tunnevad aga mobiilsidefirmad, kes seni on kui ühest suust raporteerinud teenusekasutajate juurdevõitmisest konkurentide arvelt.

«Eks see klientide arv ole Eesti rahva arvu arvestades tõesti suur olnud,» tõdes konkurentsiameti elektroonilise side osakonna juhataja Rivo Mets.

Majandusministeeriumi koostatud ja kooskõlastusringile saadetud  elektroonilise side seaduse muutmise eelnõu valmimisel osalenud Metsa sõnul on eesmärk anda sidevaldkonnas toimuvast võimalikult palju infot ning seda kommenteerida.

Seni teadis meie sisefirmade klientide arvu vaid Euroopa Komisjon. Viimane soovis juba 2008. aasta lõpus vastust küsimusele, miks vaid Eestis ja Portugalis on info turuosa kohta salastatud.

Elisa juhatuse esimehe Sami Seppäneni sõnul on mobiilsidefirmade klientide ja turuosa arvestamise juures üks tõsine probleem: nimelt põhineb arvepidamine SIM-kaartidel, aga see ei kajasta firma klientide tegelikku arvu. Inimesel võib ju taskus olla mitu kaarti. «Ainus, millega minu arust võiks turuosa hinnata, on käive,» lausus ta.

EMT juriidilise osakonna juhataja Melika Kiilmaa hinnangul jääb info turuosade kohta edaspidi suure tõenäosusega statistiliseks ega ole päris täpne, kuivõrd ettevõtjad rakendavad oma kõnekaartide klientide üle arvestust pidades erinevaid metoodikaid.

Rivo Mets möönis, et kriitika SIM-kaartidel tugineva metoodika osas on õigustatud, kuid seda metoodikat kasutatakse rahvusvaheliselt ja midagi paremat ei ole suudetud välja mõelda. «Ettevõtted ise esitavad meile andmed, nii et nende õigsus on ettevõtete endi kätes,» märkis ta.

Metsa sõnul annab kasutatav metoodika tulevikus hea pildi sideteenuste pakkumisest ja sellest, millises suunas arenetakse.

Tagasi üles