Konflikti lahendamise eeldus on see, et probleem on sõnastatud ehk avalik ning et osapooled mõistavad konflikti põhiküsimust ühte moodi. See eeldab situatsiooni ausat ning avatud analüüsimist.
Üks esimesi asju, mis tasub häiriva vastuolu korral teha, on sõnastada oodatav tulemus, millega kõik saaksid nõustuda. See hõlmab enamasti analüüsiga liikumist järjest üldisemale tasemele.
Väga sageli ei ole konflikti ka osapooled oma eesmärke ja nende saavutamise võimalusi «läbirääkimiste» osas väga selgelt läbi mõelnud ning ka emotsioonide ja omavaheliste suhete juhtimisele pööratakse liialt vähe tähelepanu.
Sageli on vastuseisude tulemusliku lahendamise segajaks «müra», mis jätab olulise negatiivse jälje kommunikatsiooniprotsessile ning teineteisest arusaamisele.
Selleks, et konfliktide lahendamise protsess saaks õnnestuda, on oluline võtta ja pühendada sellele aega, millal muude teemadega ei tegelda – oluline on, et osapooled saaksid segamatult keskenduda antud teemale. See tagab, et tõepoolest on kõik meeskonnaliikmed kaasatud ja et kommunikatsioon toimuks ilma liigse kõrvalise mürata.
Konflikti lahendamise võti on koostöö
Esmaabi meetod vastuseisu lahendamisel on tajupositsiooni vahetus ehk paluda konflikti osapooltel asuda teise rolli ning püüda asju näha teisest vaatevinklist. Võimalik, et juba ainuüksi selle tehnika kasutamine vähendab konflikti ulatust ning annab võimaluse leida lahendusi, mis rahuldaksid osapoolte erinevaid huve ja vajadusi.
Keerulisemate, pikemaajaliste või korduvate probleemide korral jääb sellest «esmaabist» siiski enamasti väheks. Konfliktsituatsioonide üheks kõige efektiivsemaks lahendamise viisiks peetakse koostööd ehk meetod, kus erinevad osapooled teevad olukorra lahendamise nimel ühiseid pingutusi.
Koostöö konflikti lahendamise meetodi eeliseks on see, et inimesed on protsessi kaasatud, mistõttu on suurem tõenäosus, et nad hiljem ka vastuvõetud otsuseid aktsepteerivad ning pingeid ei teki.
Samuti sõnastatakse ühiselt eesmärgid, täpsustub konflikti põhiküsimus ning erinevate osapoolte argumendid saavad selgelt kommunikeeritud mis võib juba omakorda suurendada üksteise ning teise inimese tajupositsiooni mõistmist.