Tarbija24 poole pöördunud lugeja imestab, miks on üldse olemas maakleritasu. See küsimus on aeg-ajalt tekkinud paljudel, kes on kokku puutunud kehva maakleriga.
Maaklerid: teeme palju tööd
«Olen üürikortereid vaadates märganud tihti väga kõrget maakleritasu. Sageli üüri ulatuses ja isegi näiteks 400 eurot ühe korteri eest! Miks on olemas maakleritasu? Mida maakler selle raha eest tagab? Millised on üldse maakleri tööülesanded ühe korteri üürimisel?» uuris Tarbija24 lugeja.
Eesti Kinnisvaramaaklerite Koja juhatuse liige Leanika Järve sõnul teeb professionaalne maakler ühe korteri välja üürimiseks palju tööd. «Üüriobjektiga tegelemise maht on analoogne müügiobjektiga,» märkis ta.
Maakleritasu, mis on ühe kuu üür, tuleneb Järve kinnitusel pea kogu maailma praktikast. See sisaldab ka riiklikke makse ning maakleri töötasu ei võrdu maakleritasuga. Nimelt arvestatakse maakleritasust kõigepealt maha käibemaks, mis on igas firmas erinev poliitika.
Järve sõnul võib maakler tasust saada keskmiselt 25-50%, sõltuvalt ettevõttest. «Enamasti on maaklerid eraettevõtjad, kes peavad tasust maksma veel erinevad maksud, nii et neto erineb brutost suuresti,» nentis ta.
Milles aga seisneb maakleri töö? «Maakler saab üürileandjaga koha peal kokku, vaatab objekti üle, sõlmib üürileandjaga kokkuleppe, et ta võib seda kinnisvara vahendada. Maakler kontrollib objekti andmeid registritest, korraldab ja finantseerib objekti turundamise, näiteks fotod, lisab kuulutused erinevatesse portaalidesse, oma kodulehele, vajadusel plakatreklaam jne,» selgitas Järve.
«Maakler tegeleb ka objekti otse turundamisega klientidele, kes on andmebaasis. Ta koostab objekti kohta pakkumise ja saadab kuulutuse laiali oma kolleegidele ja koostööpartneritele, kellel võib olla potentsiaalne üürija.»
Samuti korraldab maakler objekti näitamise huvilistele. Tavaliselt enne, kui leidub sobiv üürnik, tuleb maakleril käia objekti mitmeid kordi näitamas.
Maakler korraldab läbirääkimised omaniku ja üürihuvilise vahel ning kokkulepete saavutamisel koostab üürilepingu, korraldab selle allkirjastamise ning hiljem saadakse kokku objektil, et koostada üleandmis-vastuvõtuakt.
Järve lisas, et maakleril võib olla veel muid tööülesandeid, sõltuvalt objektist ja konkreetsemast olukorrast.