Eesti poodidest ei tarvitse oma lemmiktelefoni leida järelteeninduse puudumise tõttu.
Kuidas mobiilid müüki jõuavad?
Mobiilioperaatoritelt päritakse sageli, miks mõnda telefoni üks müüb ja teine mitte. Samuti küsitakse telefonide järele, mis suure tõenäosusega Eestis müüki ei jõuagi.
«Päris kõiki mudeleid, mida küsitakse, me võtta ei saa, sest neile pole lihtsalt piisavalt ostjaid – tootjad eeldavad, et neilt tellitakse korraga rohkem kui paar telefoni, ja teevad siis mahu pealt mõistliku hinna,» selgitas Tele2 kommunikatsioonijuht Hans Saarvelt.
Teiseks põhjuseks nimetas ta järelteeninduse puudumist. «Tahtsime võtta sisse Yota telefoni, aga lähikonnas pole kedagi, kes neid vajadusel mõistliku ajaga remondiks,» tõi ta näite.
See on üks kriteerium ka EMTs. «Kahjuks peame loobuma müüki võtmast telefone, mille tootja ei paku siinses regioonis piisaval tasemel järelteenindust, kuna ka väga töökindlate telefonide puhul võib probleeme ette tulla,» nentis EMT avalike suhete juht Kaja Sepp.
Samuti tuleb Eesti turu väiksust arvestades mõnikord langetada otsuseid ühe või teise valiku kasuks, kuna mõlemale pole turul lihtsalt ruumi. Nii näiteks kaalus EMT kunagi Blackberry ja iPhone’i vahel, otsustades viimase kasuks.
«Elu on praeguseks näidanud, et tegime õige valiku, ehkki küsimus, miks Blackberryt Eestis ei müüda, oli paar-kolm aastat tagasi üks sagedamini küsitud küsimusi,» tõdes Sepp.
Põhjusi, miks mõni telefonimudel on müügil ainult ühe operaatori juures, on mitu. Mõnikord näeb tootja müügistrateegia ette, et riigis sõlmitakse konkreetse mudeli müügiks leping ainult ühe operaatoriga, kes oma klientidele teistest varem või parema hinnaga seadmeid pakub. Või ongi selle mudeli müümisest huvitatud ainult üks operaator. Või soovib müüja eksklusiivsust ja lepib tootjaga vastavates tingimustes kokku.
Põhimudelite kõrval on näiteks Tele2 järjest enam müügiks võtnud ka eripärasemaid seadmeid, et nende valik teiste operaatorite omast erineks. Saarvelti sõnul olid mullu suurteks müügihittideks näiteks traktoritootja CAT telefonid ja GoCleveri tahvelarvutid, mida pakub ainult Tele2.
Üldist tootevalikut otsustades arvestavad mobiilioperaatorid, et poodides oleks kindlasti müügil tuntud ja kvaliteetsed kaubamärgid, n-ö peavoolumudelid, mida enamik kliente ostab.
Elisa tooteturunduse osakonna juht Mailiis Ploomann lisas, et nemad lähtuvad eelkõige konkreetse brändi seadmete kvaliteedist ja kasutusmugavusest, aga ka brändi menukusest klientide seas. «On ju arusaadav, et Motorola seadmeid pole mõtet müüki võtta, kui kliendid ostavad ühe telefoni kuus,» möönis ta.