Pärast Ukraina kriisi algust tänavu veebruaris kartsid Eesti turismiettevõtted, et poliitiline olukord, erinevad sanktsioonid ja eelkõige rubla kursi langus viivad Eestist ka Vene turistid.
Vaesunud idaturist ostab vähem
Kuigi aasta esimese seitsme kuuga on Eestis Vene turistide arv eelmise aasta sama ajaga võrreldes vähenenud vaid 0,5 protsenti, on kuude lõikes turistide arv langenud igal kuul alates märtsist, välja arvatud juunis.
Viimaste aastate harjumuspärane kahekohaline kasvunumber on saanud ilusaks mälestuseks.
Global Blue võrgustiku kaudu tehtud Vene turistide tax-free-ostud vähenesid maist augustini eelmise aastaga võrreldes suisa ligi 20 protsenti. Olgu öeldud, et ka maksu- ja tolliamet kasutab tax-free-müükidest ülevaate saamiseks vaid Global Blue andmeid ning tegemist on ainsa esindusliku statistikaga.
Global Blue Eesti piirkonna juhi Kati Aru selgitusel on jaesektorite lõikes arengud erinevad. «Igapäevakaupu ostetakse endiselt, seega supermarketeid mõjutab praegune asjade seis tõenäoliselt kõige vähem. Kõige negatiivsemalt mõjub olukord moe- ja rõivakauplustele ning koduelektroonikat müüvatele jaekaupmeestele,» hindas ta.
Aru sõnul on venelaste tax-free-ostud olnud alates 2010. aastast kasvutrendis ja idanaabrite keskklassile meeldib Eesti ostukeskkond.
Keskmised ostusummad piirkonniti erinevad – kui Narvas on Vene turisti keskmine ostusumma 120 euro ringis, siis Tallinnas küündib see peaaegu 200 euroni.
«Tõsi see on, et võrreldes eelmise aastaga on keskmised ostusummad languses, samas mõnes piirkonnas on see kõigest kolm kuni viis eurot ja teises jällegi paarkümmend eurot,» rääkis Aru.