Teatud piirini on ikkagi väga hea, kui saad kiirete hüpetega teistele järele jõuda, selle asemel et vaikselt kümne aasta kaupa investeerida. Sest iga kümne aasta kohta on juba uus generatsioon, kes kasvab üles paremates või halvemates tingimustes. Eestis tehti näiteks Euroopa Liidu toetusega juba enne liitumist ja pärast väga kiiresti korda kutseharidussüsteem. See tähendab, et tänaseks on peale kasvanud juba mitu põlvkonda, kes on saanud korraliku hariduse ja on korralikud tööinimesed. On neil endal hea elu ja see on hea ka riigi majandusele.
Eestis on palju räägitud, et see toetuste periood võib jääda Eesti jaoks viimaseks ja alates 2020. aastast tuleb meil juba ilma eurotoetusteta hakkama saada. Kuidas teie seda võimalust hindate?
Me ei saa Euroopa Komisjoni poolt muidugi ühtegi kindlat vekslit välja anda, kõik sõltub sellest, mida liikmesriigid ja Euroopa Parlament järgmiseks finantsperspektiiviks kokku lepivad. Konkreetset vastust teame siis, kui see kokkulepe on sõlmitud, millalgi aastal 2020.
Küll aga võib alati vaadata tagasi, mis on toimunud eelnevatel perioodidel, ja siiamaani ei ole olnud olukorda, kus toetuste maksmine järsult ära lõpetataks.
Aga kui Eesti oleks olnud seitse aastat tagasi seal, kus nüüd, ja jõudnud 75 protsendini Euroopa Liidu keskmisest SKTst siis, kui võeti statistiline alus selle perioodi raha määramiseks, siis oleks Eesti olnud üleminekuregioon ja oleks toetusi edasi saanud. Mitte nii palju inimese kohta, kui praegu saab, ja investeerimisvõimalused oleks olnud kitsamad – rohkem teadusarendusse, inimesse, energiasse, kliimasse ja ettevõtlusesse –, aga need toetused oleks täiesti reaalselt olemas olnud.